עברת ניתוח לקיצור קיבה? בדקו את המחסור באנזימי הלבלב

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר סקרן
השאירו פרטים או חייגו
077-996-9996

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיה בריאטרית

    לאחר ניתוח בריאטרי, עשוי המנותח לסבול מחסרים שונים של רכיבים תזונתיים, חלבונים, ויטמינים ואנזימי עיכול, ולכן חשוב לבצע מעקב אחרי התזונה ותפקוד מערכת העיכול. מנותחים בריאטרים נדרשים בדרך כלל ליטול תוספי תזונה על בסיס קבוע, ובמקרים של תופעות לוואי חריפות הנובעות ממניעת ספיגה לאחר הניתוח, ישנו צורך גם בהשלמה אנזימטית באמצעות תכשירים ייעודיים

    צפו בד"ר סקרן מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בווידיאו

    מהו ניתוח בריאטרי?

    ניתוח בריאטרי הוא ניתוח המיועד להקטנת נפח הקיבה או צמצום הספיגה. בישראל מתקיימים ניתוחים בריאטרים רבים להקטנת קיבה, כדוגמת ניתוחי טבעת קיבה ושרוול קיבה.

    לאחר שנצבר ניסיון בתחום, התפתחה ההבנה כי הקטנת נפח הקיבה אינה מספיקה, ויש להוסיף לניתוחים מרכיב נוסף שימנע ספיגה.

    בהתאם לכך נוספו ניתוחים חדשים כמו מעקף קיבה ומיני מעקף קיבה שגם מקטינים את נפח הקיבה, וגם מצמצמים את היקף הספיגה. בישראל מתקיימים כיום כ-8,000 ניתוחים בריאטרים בשנה.

    מהם הסימפטומים השכיחים לאחר ניתוח בריאטרי?

    הסימפטומים והסיבוכים לאחר ניתוח בריאטרי תלויים מאוד בסוג הניתוח. ניתוחים להקטנת נפח הקיבה אינם כרוכים בסיבוכים משמעותיים, מכיוון שאין פגיעה בספיגה.

    כאשר הניתוח מיועד גם למנוע ספיגה, עלולים להתפתח סימפטומים כדוגמת נפיחות בבטן, שלשולים, הקאות וחסר בוויטמינים וחלבונים.

    בשנים האחרונות נתגלו סימפטומים חדשים המופיעים לאחר הניתוחים החדשים למניעת ספיגה, ובעיקר שלשולים מרובים וצואה שומנית.

    סימפטומים אלה נובעים ממעקף שמבוצע לקרוב למטר וחצי מהמעי הדק, באופן שמונע כניסה של אנזימים ומלחים לתריסריון והתחלת תהליך הספיגה רק בשלב מאוחר יותר של העיכול, באופן שלא מאפשר לפרק את כלל מרכיבי המזון בצורה מלאה.

    מהו תפקידם של האנזימים בתהליך העיכול?

    תפקידם של האנזימים הוא לפרק את המזון. תהליך העיכול מתחיל למעשה בקיבה, ופירוקו לספיגה מתחיל בתריסריון לאחר תהליך העיכול. בשלב הזה מופרשים אנזימים ומלחי מרה שאחראים על תהליך הספיגה.

    האם מנותחים בריאטרים צריכים לקחת תוספי מזון באופן קבוע?

    ההמלצה למנותחים בריאטרים היא ברורה וגורפת, ולפיה יש לקחת תוספי מזון להשלמת חסרים שנובעים מצמצום הספיגה של המזון בגוף.

    המלצה זו נכונה גם לאוכלוסייה הכללית מעל גיל 50.

    האם יש צורך לקבל גם השלמת אנזימים?

    כאמור, לאנזימים תפקיד חשוב ומרכזי בפירוק המזון וספיגתו. לאור עליית היקף ניתוחי מעקף הקיבה ומיני מעקף קיבה, החלו להתרבות הדיווחים על אנשים הסובלים משלל תופעות כמו שלשולים, כאבי בטן, תפיחות בטנית, ריח רע של היציאות, גזים וכדומה.

    במקרים אלה, קיים למעשה חוסר של אנזימים אקסוקרינים (בניגוד לאנזימים אנדוקרינים), אותם יש להשלים באמצעות תכשירים ייעודיים המספקים למערכת העיכול את האנזימים החסרים לה לצורך השלמת פירוק המזון והספיגה.

    כיצד בוחרים את התכשיר האנזימטי הנכון?

    תחילה יש לבחון עם החולה האם הוא אכן סובל מתופעות לוואי כלשהן ומה הן אותן תופעות לוואי. לא כל החולים שעוברים ניתוחים בריאטרים סובלים מתופעות הלוואי הנ"ל, ולא לכולם נדרשת השלמה אנזימטית.

    במקרה שנדרשת השלמה כזאת, ממליץ הרופא על תכשיר הנקרא קראון, אותו על החולה לקחת במינון הגבוה ביותר הקיים בשוק, קרי 25,000 יחידות של האנזים ליפז. קיימים אמנם מינונים נמוכים יותר, אך עבור מנותחים בריאטרים ההמלצה היא כאמור למינון הגבוה ביותר של התרופה.

    ככלל, ההמלצה היא לקחת שתי קפסולות בזמן ארוחת הצהריים (ממש בזמן הארוחה, לא לפני ולא אחרי), וכן קפסולה אחת עבור כל ארוחה אחרת במהלך היום, לרבות חטיפים ונשנושים.


    ד"ר נאסר סקרן
    כירורגיה כללית
    ד"ר נאסר סקרן הינו מומחה לכירורגיה כללית, עוסק בכירורגיה לפרוסקופית ובריאטרית באסיא מדיקל. ד"ר סקרן מנהל את השירות לכירורגיה לפרוסקופית ובריאטרית במרכז הרפואי העמק. כמו כן, מנתח בכיר במרכז הרפואי הלל יפה. ד"ר סקרן ביצע...

    להתייעצות עם ד"ר סקרן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-996-9996

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות