פיזית ונפשית: כיצד מתמודדים עם קוליטיס כיבית

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' מהרשק
השאירו פרטים או חייגו
077-8035507

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גסטרואנטרולוגיה

    מעבר לקושי הפיזי, מחלות רבות כרוכות גם בקושי נפשי, תסכול, חוסר אונים ובדידות אותם חווה החולה על בסיס יומיומי. קוליטיס כיבית היא מחלה כרונית של המעי הגס המתבטאת בדימום בצואה, בשלשולים מרובים ובכאבי בטן חזקים, עד כדי פגיעה בתפקוד היומיומי

    פרופ' ניצן מהרשק מסביר על כך בתוכנית סטטוסקופ

    הכתבה מוגשת כשירות לציבור וללא מעורבות בתכנים בחסות חברת יאנסן

    במאמר זה נדון על:

    מהי קוליטיס כיבית | שכיחות המחלה | תסמינים | טיפול

    פרופ' ניצן מהרשק, מנהל היחידה למחלות מעי דלקתיות באיכילוב, מספר כיצד מיישמת היחידה טיפולים משולבים וייחודיים בכדי לסייע לחולים במחלות המעי הגס, גם במישור הפיזי וגם בזה הנפשי.

    חולה בקוליטיס כיבית – סיפורה של דניאל

    דניאל, צעירה בת 28 אובחנה לפני כשבע שנים כחולה בקוליטיס כיבית. לדברי דניאל, התקף של קוליטיס כיבית מתאפיין בכאבים בלתי נסבלים, לרוב בבטן אך עם השפעה על הגוף כולו.

    בנוסף, בזמן התקף ניכרים תסמינים כמו שלשולים, דם בצואה ועייפות חריגה.

    ההתמודדות עם המחלה יוצרת קושי רב בחייה של דניאל. על פי הגדרתה, הקוליטיס כיבית היא מחלה שקופה, כלומר מחלה שהסביבה אינה ערה לקיומה, מה שמחייב את החולה להסביר כל הזמן התנהגות חריגה מצדו כמו למשל יציאה דחופה להתפנות באמצע פגישה, איחורים וכן הלאה, מה שגורם בתורו להמון תסכול ולחץ בצד החולה.

    בתחילת הדרך, לאחר שאובחנה במחלה, עברה דניאל תהליך ארוך של ניסוי וטעייה סביב סוגים שונים של מזונות ותרופות בניסיון למצוא את התרופה או שילוב התרופות והתזונה, שיעניקו לה את המזור המיוחל.

    כך למשל, סטרואידים התבררו כיעילים מאוד בהקלה על התסמינים, אך תופעות הלוואי החריפות שלהם הובילו את דניאל להימנע מהם עד כמה שניתן.

    במסגרת התמודדותה הנפשית עם המחלה, יזמה דניאל תערוכת אמנות שכל משתתפותיה מתמודדות גם הן עם קוליטיס כיבית ויכולות, דרך אומנות, להביע את התסכול, הכאב, הבדידות, הקושי וההתמודדות היומיומית שלהן עם המחלה.

    בזכות התערוכה, הצליחו היוצרות הרבות לשנות את האופן בו רואה אותן הסביבה לאור הבנת המחלה וההתמודדות עימה ולכך בדיוק שאפה דניאל במיזם זה – להביא, דרך האומנות, את האמפתיה, את הפתיחות ואת ההכלה של הסביבה כלפי המתמודדים עם המחלה.

    מהי מחלת הקוליטיס כיבית?

    על פי פרופ' מהרשק, קוליטיס כיבית היא מחלה דלקתית כרונית של מערכת העיכול ומהווה חלק ממכלול של מחלות הנקראות מחלות מעי דלקתיות, שכוללות גם את מחלת קרוהן לצד הקוליטיס הכיבית.

    מחלות אלו מאופיינות בתקופות של רגיעה והתלקחות, אופייניות יותר בקרב אשכנזים, אם כי יש עלייה בשכיחותן גם באוכלוסיות אחרות.

    מהי שכיחות המחלה?

    ישראל היא אחת המדינות שבה השכיחות של מחלות מעי דלקתיות היא מהגבוהות בעולם.

    כיום ניתן לראות עלייה בשכיחות המחלה בכל רחבי העולם, לרבות במדינות עולם שלישי.

    למעשה, ניתן לזהות מתאם גבוה בין החדירה של העולם המערבי למדינות עולם שלישי ובין עלייה במחלות מעי דלקתיות במדינות אלה.

    את נוכחותן הגבוהה של מחלות אלה דווקא בעולם המערבי, מסביר פרופ' מהרשק בשימוש התכוף באנטיביוטיקה וברמת ההיגיינה הגבוהה במערב, מה שפוגע בחשיפה של מערכת החיסון למזהמים ומפחית את כמות החיידקים "הטובים" שמגנים ומשפיעים לטובה על מערכת החיסון.

    מהם תסמיני המחלה?

    התלונות השכיחות ביותר של קוליטיס כיבית הן יציאות מרובות ודם בצואה.

    בנוסף, יכולה להיות מעורבות של מערכות מחוץ למעי, למשל פצעים בפה, כאבי מפרקים ופריחות בעור.

    אבחנת המחלה מבוססת על מספר מרכיבים ובראשם, תלונות ולאחר ממדים קליניים.

    בהמשך מבוצע אבחון ויזואלי באמצעות קולונוסקופיה לבדיקת רירית המעי.

    מהו הטיפול במחלה?

    היום ישנן תרופות שכשמטופלים שאינם מגיבים אליהן, עוברים לטיפול ביולוגי הניתן לרוב בעירוי או זריקה.

    מרבית המטופלים יגיבו לאחד מהטיפולים הללו ויוכלו להמשיך לנהל את חייהם בצורה רגילה.

    התרופות הניתנות כיום לטיפול במחלה נכללות בסל הבריאות ובכדי שניתן יהיה לתפור לכל מטופל את הטיפול המתאים לו ביותר, נעשה מאמץ רב לצרף עוד ועוד תרופות חדשות לקוליטיס כיבית אל תוך סל הבריאות.


    פרופ' ניצן מהרשק
    רפואה פנימית
    פרופ' ניצן מהרשק הינו מומחה לגסטרואנטרולוגיה ולרפואה פנימית, בעל מרפאה פרטית בתל אביב.

    להתייעצות עם פרופ' מהרשק
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8035507

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • מחלים 7 בנובמבר 2022 10:36

        סבלתי מזה במשך כשמונה שנים. דיאטות עשויות לטפל בהתקפות אך לא בגורמים. לאחר ששמעתי מרופאים שונים שזה כרוני וצריך ללמוד לחיות מזה, החלמתי לחלוטין בעקבות קורס מדיטצית ויפאסאנה בו למדתי באופן ישיר על הקשר בין הגוף לנפש. ההתפרצויות של המחלה אצלי נבעו ממצוקה נפשית שלא הייתי מודע לה. עם המודעות וההתבוננות ובעיקר עם המשך התרגול היומי, החלמתי לחלוטין מהמחלה הזאת וההתקף האחרון היה בינואר 2007 בעת סדנת המדיטציה בת 10 ימים. זה לוקח זמן לשנות הרגלים, גם אם הם אינם מודעים. מי יתן וכולם יהיו מאושרים ובריאים.

         הגב

      • נתן 8 במרץ 2022 6:57

        הייתי סובל מזה 11 שנים עם זה באיכילוב, בשיבא ובאסף הרופא ולא מצאו לי פתרון אך כל אדם הוא רופא לעצמו נכון כיום אני בין 70 אבל למדתי דבר אחד לא רופא ולא פרופסור את/ה צריכים להיות הרופאים של עצמכם תנסו מה שאני כעת עושה רושם כל מה שאני אוכל בעיקר ירקות ופירות כל יום מתי נאכל ומתי נקנה מקלף את הקליפה של כל ירק כן כן מקלף את העגבניה ואת הבצל ואת המלפפון ממש כמו שאני אומר רושם ובמשך שבוע נעלמו לי כל הכאבים אגב הכאבים לאחר בדיקה היו חודש בשנה בעיקר החודשים מפריך מאי או יוני לאחר מעקב ועד היום כ20 שנה הכל טוב מקפיד לקילוף כל פרי וירק לא אוכל פלפלים מכל סוג אלא עם מרתיח אותם טוב טוב ורק אז אוכל כמו שמקלפים פלפלים חריפים אגב אני לא אשכנזי ספרדי וכך זה חלף לא רצו לעשות לי צינורית ושקית מחוץ לגוף הייתי כבר בבית החולים לפני נתוח וקמתי ועזבתי את המיטה חתמתי וקמתי הביתה

         הגב

      • אזאב 13 בפברואר 2022 7:03

        אובחנתי כחולה קוליטיס לפני עשרות שנים.
        מטופל ברפאסל וללא כל תסמינים.
        ממליץ.

         הגב

      • מרים סקובלו 7 בפברואר 2022 11:26

        כידאי להתחיל להגיד אחרי שיוצרים מהשרותים את התפילה ברוך אשר יצר
        אפשר למצוא בכל סידור

         הגב

        1. שלומי 9 בנובמבר 2022 15:21

          מדובר במחלה לא בעבודת אלילים. למחלה שלך אין מרפא.

           הגב