גלולת חירום – היום שאחרי

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ זיידמן
השאירו פרטים או התקשרו
077-2309319

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

     

    מדיקו > גינקולוגיה

    בשנים האחרונות רווח יותר ויותר השימוש בגלולת החירום למניעת הריון, הקרויה גם גלולת הבוקר שאחרי. גלולה זו מיועדת למנוע הריון לאחר קיום יחסים לא מוגנים וניתנת לרכישה בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא. הגלולה בטוחה מאוד לשימוש וללא תופעות לוואי חמורות. שימוש סדרתי יעיל למדי, אך אינו מומלץ כתחליף לשימוש קבוע באמצעי מניעה

    צפו בפרופ' דניאל זיידמן מתראיין על כך בתכנית בקו הבריאות

    לוגו תרימה

    מהי גלולת חירום?

    כידוע, לא נדיר שזוגות מוצאים את עצמם בסוג של פנצ'ר – קיום יחסים לא מתוכננים וללא הגנה או כאשר ההגנה נכשלת (קריעת קונדום, דילוג על גלולות למניעת היריון וכן הלאה).

    במצבים אלה, טוב שישנו אמצעי שמאפשר  למנוע ביעילות היריון לא רצוי. המוצר המוכר ביותר בקטגוריה של גלולות החירום או ליום שאחרי, הוא הפוסטינור וישנו מוצר נוסף, נורלבו, שמספק פתרון זהה.

    גלולות אלה הן למעשה סוג של פרוגסטרון, שמעכב את הביוץ ומשבש את רירית הרחם. השפעות אלו ונוספות מאפשרות למנוע הריון לא מתוכנן בנטילה של עד 72 שעות לאחר מעשה.

    גלולת חירום - היום שאחרי

    האם הזמן שחולף עד נטילת הגלולה משפיע על יעילותה?

    התשובה היא בהחלט כן. ישנה חשיבות רבה ליטול את הגלולה כמה שיותר מוקדם לאחר המעשה, וזוהי אחת הסיבות שמדובר בתרופה שאינה דורשת מרשם רופא.

    זוג שחושש מפנצ'ר יכול לגשת באופן מיידי לכל בית מרקחת, ולרכוש את הגלולה ללא מרשם רופא.

    בנוסף לכך, אישור גלולת החירום כתרופה שאינה דורשת מרשם רופא נובע לא רק מהצורך במיידיות תגובה, אלא גם מבטיחותה הגבוהה של הגלולה.

    מדובר בגלולה בטוחה מאוד לשימוש, ללא סיכון לפריון העתידי וכמעט ללא תופעות לוואי. הגלולה יכולה לכל היותר לעכב או לשבש את הווסת הבאה, אך לא מעבר לכך.

    כמה ניסיון יש עם גלולת החירום?

    הניסיון עם גלולת החירום או היום שאחרי הוא רב שנים.

    לאחרונה אף אושר תכשיר חדש שנקרא "אלה," שמעניק הגנה קצת יותר ארוכה של עד 5 ימים לאחר מעשה, אם כי קיים חשש לגבי הבטיחות בשימוש חוזר.

    זה המקום להדגיש שאין כל סיכון בנטילת פוסטינור ונורלבו באופן סדרתי ואף מספר פעמים בשבוע. בניגוד לחשש שכיח, שעולה אצל נשים המשתמשות בגלולת החירום, נטילת הגלולה אינה משפיעה כלל וכלל על הפריון וניתן ליטול אותה ככל שנדרש.

    גלולת חירום - היום שאחרי

    מתי מסתדר הביוץ לאחר נטילת הגלולה?

    שיבוש הביוץ על ידי גלולת החירום הוא למספר ימים בלבד.

    בהחלט ישנם מצבים בהם הביוץ מתעכב, ומועד הווסת משתבש, אך אין כל חשש מפגיעה בביוץ בטווח הארוך או פגיעה בפריון כבר בחודש שלאחר נטילת הגלולה.

    אם ההיריון בכל זאת נקלט, האם אין סכנה לעובר?

    התשובה היא לא.

    גם במקרים בהם גלולת החירום לא מילאה את תפקידה, והאישה נכנסה בכל זאת להיריון, עצם נטילת גלולת החירום אינה גורמת לסכנה כלשהי לעובר.

    חשוב לציין שמאז 2010 ניתן להבחין בירידה ברורה בשיעורי הפסקות הריון, מה שמוכיח שמדובר בפתרון יעיל ובעל השפעה חיובית גם בהיבט של ייתור הצורך בהפסקות הריון יזומות.

    האם ישנה בעיה בנטילת גלולת החירום אצל נשים הנוטלות גלולות למניעת היריון?

    עם גלולת החירום פוסטינור/נורלבו אין בעיה.

    נשים שנוטלות גלולות למניעת היריון באופן סדיר ובמקביל גם נטלו את גלולת החירום פוסטינור, יכולות להמשיך ליטול את הגלולות למניעת היריון ללא כל חשש ואין כל השפעה הדדית בין השתיים.

    בנטילת גלולת החירום "אלה" לאחר נטילת הגלולה, מומלץ להשתמש באמצעי מניעה מכני (לדוגמא קונדום) בכל מגע מיני עד להופעת המחזור החודשי הבא, בנוסף לאמצעי מניעה ההורמונליים.

    גם עבור נשים מניקות שטרם חזרו להשתמש בגלולות למניעת היריון לאחר הלידה, ההמלצה היא ליטול, במידת הצורך, את גלולת החירום מיד לאחר הנקה.

    עם גלולת החירום פוסטינור/נורלבו יש להימנע מהנקה במשך 8 שעות לאחר נטילת הגלולה.

    עם גלולת החירום "אלה" אין להניק שבוע לאחר נטילת התרופה. במשך פרק זמן זה מומלץ לשאוב ולשפוך את החלב על מנת לגרות ולשמור על יכולת ההנקה.

    גלולת חירום - היום שאחרי אמצעי מניעה

    באילו מקרים בכל זאת יש לפנות לרופא?

    ככלל, פנייה לרופא בעקבות נטילת גלולת חירום ליום שאחרי אינה נדרשת.

    יחד עם זאת, אישה שמוצאת את עצמה משתמשת בגלולה זו בצורה סדרתית, מומלץ שתפנה לרופא נשים על מנת לקבל הדרכה לגבי שימוש נכון ויעיל באמצעי מניעה קבועים, שהם הפתרון הנכון ביותר עבור נשים המקיימות יחסי מין, אך אינן מתכוונות להיכנס להריון.


    פרופ' דניאל זיידמן
    יילוד וגינקולוגיה
    פרופ' דניאל זיידמן הינו מומחה ליילוד וגינקולוגיה, בעל מרפאה פרטית בתל אביב. רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ-גופית באגף הנשים והיולדות במרכז הרפואי שיבא. חבר בצוות הניהול של היחידה להפריה חוץ-גופית בבית-חולים "אסותא" רמת החייל.

    להתייעצות עם פרופ’ זיידמן
    השאירו פרטים או התקשרו
    077-2309319

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

       

      תגובות