לחיות עם רוזציאה ואדמומיות בפנים: האבחון והטיפולים היעילים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם יפית כהן
השאירו פרטים או חייגו
054-5321040

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אסתטיקה

    רוזציאה היא אחת המחלות השכיחות בעולם ובכל זאת מעטים מודעים אליה. על פי הערכות, כ- 5 אחוזים מהאוכלוסייה בישראל סובלים מהמחלה

    צפו ביפית כהן מתראיינת על כך בתוכנית "פותחים יום"

    רוזציאה היא אחת ממחלות העור הכרוניות השכיחות ביותר בקרב האוכלוסייה ובכל זאת מתי מעט מודעים אליה. הסיבה לכך היא שרבים חושבים שמדובר בהפרעה אסתטית ולא יותר מכך, ומניחים שזה פשוט יחלוף.

    "אנו מעריכים שקיים אחוז לא מבוטל של מטופלים הסובלים מרוזציאה בעור הפנים, אך הם מעולם לא אובחנו והם אינם מודעים. מדובר באנשים שפשוט התרגלו לחיות עם הסימפטומים, או לחילופין, אם אובחנו, לחלקם נאמר שאין ממש טיפול למחלה זו ויש להתרגל אליה". אומרת יפית כהן, מנהלת המרכז לטיפול ברוזציאה.

    רוזציאה היא למעשה מחלה כרונית אשר ללא טיפול עלולה להיות פרוגרסיבית ולהחמיר עם הזמן.

    מהם התסמינים של רוזציאה?

    המחלה מתאפיינת בתסמינים מגוונים: החל מהסמקות חוזרות ונשנות ועד לאדמומיות קבועה, אליה נלווית התפתחות מואצת של נימי דם בעור הפנים. במקרים רבים יופיעו אף פצעונים דמויי אקנה.

    בחלק מהמקרים המתקדמים יותר נראה גם מעורבות בעיניים (רוזציאה עינית), ולעתים, גם נראה התעבות של רקמת האף, מצב ששכיח יותר דווקא בקרב הגברים.

    סימפטומים ידועים נוספים הם תחושת בעירה, צריבה, חום בפנים, גרד ויובש.

    אם נתקלתם באחד או יותר מהתסמינים הללו, הדבר צריך להדליק לכם נורה אדומה ויש ללכת להיבדק.

    איך מתבצע האבחון?

    האבחון חייב להיות מעמיק כדי לקבוע אם מדובר ברוזציאה או במחלות עור אחרות המציגות תסמינים דומים.

    רוזציאה מאובחנת לעיתים בטעות כאקנה בעור הבוגר, ויש המכנים אותה בטעות "אקנה-רוזציאה", למרות שמדובר בשתי מחלות עור שונות לגמרי.

    אבחון יסודי יתבסס על מערכות לדימות העור, או על מכשיר הדרמוסקופ שבידי רופאי עור מומחים, המאפשר לאבחן את הנעשה בעומק העור.

    כמו כן, לעיתים נעזרים בבדיקת משטח של העור, כדי לראות אם יש שגשוג-יתר של טפיל הדמודקס, שכיום כבר יודעים כי קיים קשר הדוק בינו לבין התפרצות או החמרה של מחלת הרוזציאה.

    חשוב להזכיר שגם הפרופיל הרפואי של המטופלים, בדיקת הטריגרים המחמירים את הסימפטומים ובמקרים מסוימים גם בדיקות אלרגיה ורגישויות לחומרים ואף בדיקות דם לשלילת מחלות אחרות, כל אלו ועוד, הם משמעותיים מאד לאבחון נכון ולהתאמה של פרוטוקול טיפולי מדויק יותר.

    רק לא סטרואידים

    מטופלים רבים הסובלים מרוזציאה מתרגלים לשימוש בסטרואידים על מנת להקל באופן מהיר ומיידי על הסימפטומים שבעורם.

    חשוב להבין שהשימוש בסטרואידים נועד אך ורק ״לשעת חירום״ ולא מומלץ לעשות בתכשיר זה שימוש קבוע.

    גם אם יש לכם שיירי תכשירים סטרואידיים שנרשמו למטרות אחרות, התאפקו ואל תמרחו על העור ללא ייעוץ רפואי מקדים.

    כמו כן, אם עברתם לרופא עור חדש, ספרו לו אם כבר טופלתם בתכשיר זה בעבר כדי להימנע מטיפול יתר.

    שימוש ארוך טווח בסטרואידים ובתדירות גבוהה עלול לגרום לשגשוג טפיל הדמודקס בעור שבתורו מוסיף לדלקתיות העור, ובנוסף לכך, הם עלולים לגרום להיווצרות מואצת של נימי דם ולהחמרה כללית של הסימפטומים בעור לאחר הפסקת השימוש בהם.

    לחיות עם רוזציאה (כמעט) בלי מגבלה

    האבחנה של רוזציאה נעשית על פי דרגת החומרה, הסימפטומים והשליטה בהם.

    המאובחנים במחלה זו יכולים להיות במשך תקופה ארוכה ללא כל תסמינים נראים לעין וללא התקפים כדוגמת הסמקות, אך המחלה אינה נעלמת ועלולה להחמיר עם הזמן. החל מהסמקות חוזרות ונשנות בתדירות גבוהה ועד לאודם קבוע שאינו נעלם.

    חשוב לדעת כיצד לטפל ברוזציאה באופן קבוע ואיך לבצע תחזוקה טובה של העור.

    רוזציאה היא מחלה כרונית, אם כי הביטוי שלה יכול להיות התקפי ומושפע מטריגרים שונים כדוגמת קור, חום, חשיפה לשמש, פעילות גופנית מאומצת, צריכת אלכוהול, מזונות שונים, מתח נפשי וסטרס, שינויים הורמונליים ועוד.

    יש לזכור שגם מי שנוטלים טיפול תרופתי ומבצעים תחזוקה טובה עדיין מוצאים עצמם נאלצים להימנע מפעולות מסוימות כמו חשיפה לשמש וטיולים בטבע או שהם נמנעים מפעילות גופנית, הימנעויות שפוגמות באיכות חייהם.

    אחד המרכיבים החשובים ביותר בטיפול ברוזציאה ובשיפור איכות החיים של המטופלים היא לדאוג לכך שהמחלה תהיה בשליטה ותישאר מאוזנת.

    מהם הטיפולים החדשניים שיכולים לשנות את חיי המטופלים?

    בשנים האחרונות פותחו טיפולים ותרופות חדשות שיכולות לתת מענה מיטבי לסובלים מרוזציאה.

    אך עם כל זאת, ההיצע התרופתי לבדו מוגבל, בשל מגוון הסימפטומים בעור.

    קיימים כיום מגוון של טיפולים נוספים על הטיפול התרופתי, שעשויים להיטיב עם כלל הסימפטומים בעור.

    יפית כהן: ״כשמגיעים אלינו לקליניקה מטופלים עם רוזציאה, ראשית כל אנו מאבחנים את הגורם לאודם ולתהליך הדלקתי. אז יש ביכולתנו להתאים טיפול מערכתי שמתאים למקרה הנתון, פרוטוקול טיפולי שמניב הרבה פחות תופעות לוואי. כך, מי שסובלים מהתלקחויות רבות בעור ושזקוקים לטיפול סטרואידי תכוף או מוצאים עצמם תלויים בו, יכולים סוף סוף להיפטר מהסטרואידים לחלוטין – ולהתחיל שוב לחיות."

    חשוב להבין כי הבסיס להצלחה טיפולית ברוזציאה מושתת על טיפול מערכתי ולא על טיפול בודד.

    טיפול מערכתי יכלול פרוצדורות אסתטיות כדוגמת טיפול בלייזר או בטכנולוגיות מבוססות אור כדוגמת IPL, תכשירים ייעודים לשיקום מחסום ההגנה הטבעי של העור, ובחלק מהמקרים, יתווסף גם טיפול תרופתי ושינוי תזונתי.

    מטופלים בקליניקה מתארים שחייהם השתנו מקצה אל קצה. ממי שמסתתרים מאחורי מייק אפ להסתרת האודם והתסמינים, ממי שמסתגרים בבית וסובלים מביטחון עצמי ירוד או מחרדות חברתיות, הם חוזרים לתפקוד נורמאלי ואף יכולים לחזור לפעילות גופנית.

    הם נהנים מהתקפים בתדירות נמוכה יותר ובמקרים רבים, כמעט ללא שום התלקחויות.


    יפית כהן
    בעיות עור
    יפית כהן מומחית לטיפול ברוזציאה ואבחון קליני של העור. מייסדת "המרכז לטיפול ברוזציאה"- קליניקה רב תחומית המתמחה בטיפול ברוזציאה ושגשוג טפיל הדמודקס. ניהלה במשך כ-7 שנים את פורום התמיכה ברוזציאה באתר Be OK. מנהלת את...

    להתייעצות עם יפית כהן
    השאירו פרטים או חייגו
    054-5321040

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות