ניהול כאב אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר לובובסקי
השאירו פרטים או חייגו
077-9969470

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    אחת הסיבות העיקריות שמביאות מטופלים לבדיקה אצל אורתופד היא כאב. כאשר הכאב ממוקד במפרק ומוחמר תחת עומס, הרבה פעמים מדובר בשחיקה חלקית או מלאה של המפרק

    ד"ר עמרי לובובסקי מתראיין על כך לתכנית סטטוסקופ

    מטופל עם כאב בברך שמפריעה בעיקר בהליכה עשוי לכוון לשחיקה של הברך כמו שמטופל עם כאב במפשעה שמוחמר בהליכה עשוי לכוון לשחיקה של פרק הירך.

    המטרה של אורתופד היא להקל על הכאב ולאפשר תפקוד כמה שיותר נורמלי.

    צריך לזכור שהרבה מטופלים, אפילו כאלה שסובלים משחיקה משמעותית של הסחוס, עשויים לחוש הקלה משמעותית בכאב ושיפור באיכות החיים לאחר מספר חודשים של סבל, פעמים רבות הודות לטיפולים שונים שעוזרים להקל על התקף של כאב.

    כאשר מטופל עולה על "דרך עם כאב", התפקיד של האורתופד הוא לעזור לו למצוא את תחנות היציאה שיאפשרו לו לחזור כמה שיותר קרוב לנקודת ההתחלה לפני שהכאב התחיל.

    אפשר לטפל בכאב בעזרת ירידה במשקל, הוכח שירידה של 5% במשקל הגוף משפרת משמעותית כאבי גב וברכיים.

    אפשר וכדאי לטפל בפיזיותרפיה בכדי להקל על הכאב.

    הפיזיותרפיה משמרת ומשפרת כוח שרירים וטווח תנועה, משפרת יציבות ומפחיתה כאב.

    טיפול בתרופות:

    כאשר יש כאב משמעותי, נדרשים לעיתים לטיפול תרופתי.

    טיפול בתרופות להפחתת כאב מבוסס על מספר עקרונות

    1. הגבלה של כמות התרופה המקסימלית שניתן לקחת ביום.
      למשל, אנחנו לא רוצים לקחת יותר מאשר 3.25- גרם אקמול ביום (מעט יותר מ 6 כדורים).
      צריך לזכור שהמינון מחושב לפי 24 שעות, ולכן אפשר והגיוני לקחת מנה נוספת של תרופה כבר שעה לאחר שלקחנו מנה קודמת אם הכאב מתמיד או מחמיר. העקרון אומר שהתרופה שלקחנו אמורה להשפיע תוך שעה, ואם לאחר שחלפה שעה ההשפעה לא מספקת אין צורך להמתין- 4 או 6 שעות למנה הבאה כי החשבון הוא המינון היומי.
    2. טוב וכדאי להשתמש בשילוב של תרופות שונות שעובדות במנגנונים שונים. נכון וכדאי לקחת תרופות מסוגים שונים כדי לטפל בכאב. אם לקחנו אקמול, ולאחר שעה או יותר יש עדיין כאב משמעותי, נכון לקחת עכשיו אופטלגין שעובד במנגנון אחר על הכאב, ואם כעבור שעה או יותר יש עדיין כאב משמעותי נכון לקחת אדויל או נורופן למשל (משפחת נוגדי הדלקת -NSAID) ואם עדיין יש כאב אפשר לקחת תרופות נרקוטיות (טרמדקס למשל או אוקסיקוד) או לחזור על הטיפול הקודם.
    3. מטופלים שונים יגיבו אחרת לאותה תרופה, ולכן מה שמאוד הועיל לאחד עשוי לא לעזור בכלל לאחר, קשה לקבוע מינון אחיד לכל הסובלים מכאב. עבור אחדים הטיפול המומלץ לא יהיה מספק ואילו עבור אחרים הטיפול יהיה מוגזם ולא נחוץ.

    עקרונות אלה תקפים לכל הטיפולים בכאב חריף, ונכונים גם לטיפול בכאב בתקופה שלאחר ניתוח להחלפת המפרק.

    למרות שהעקרונות ברורים, העדר הנחיה ברורה וחד משמעית, איזה סוג של כדור לכאב לקחת באיזה שעה, משאיר מטופלים רבים בחוסר ידע או נוחות מה אפשר לקחת לאורך היממה לכאב.

    לכן מומלץ לחלק פרוטוקול לטיפול בכאב לאחר ניתוח, שתקף גם לכאב משמעותי לפני ניתוח שמכוון לקחת תרופות שונות לכאב כל שעתיים.

    ברור כי הפרוטוקול הינו אחיד עבור אנשים שונים ובמרחק זמן שונה משיא הכאב (ניתוח למשל) הוא התפשרות, ונכון להתאים את הטיפול בכאב באופן אישי.

    בעולם אידיאלי היה איש מקצוע זמין סביב השעון לענות על כל שאלה של איזה תרופה לכאב לקחת בכל עוצמה של כאב.

    בכדי לגשר על הפער, פיתחנו תוכנה מבוססת ענן שמאפשרת לכל מטופל לקבל תשובה בנוגע לטיפול התרופתי הבא שמומלץ לו בהתאם לעוצמת הכאב, ולטיפול שכבר לקח בהתאם לדרך הטיפול אותה התווה הרופא.


    ד"ר עמרי לובובסקי
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר עמרי לובובסקי הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, בעל מרפאות פרטיות באשדוד ובמבשרת ציון. ניסיונו הרב בהחלפת מפרק ברך וירך והמיומנות שרכש לאורך זמן הן שמאפשרת לד"ר לובובסקי לנתח בטכנולוגיה המתקדמת בעולם, המאפשרת למנותח לחזור לתפקוד...

    להתייעצות עם ד"ר לובובסקי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9969470

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות