שמואל חושף, כך מרגישים כשעוברים ניתוח החלפת ברך בשיטה הרובוטית

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר הלר
השאירו פרטים או חייגו
053-7933334

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    יותר ויותר ניתוחים להחלפת ברך מבוצעים היום בשיטה הרובוטית, שנכון להיום מציגה תוצאות טובות ומדויקות יותר, אשר באות לידי ביטוי גם בתקופת ההחלמה לאחר הניתוח

    שמואל: "סבלתי שנים רבות מכאבי ברכיים, ניסיתי את כל הטיפולים האפשריים וראיתי ששום דבר לא עוזר לי. עד שהגעתי לד"ר שניר הלר, נותחתי באמצעות הניתוח הרובוטי, ומייד אחריו כבר יכולתי לעמוד על רגליי, היום איכות חיי השתפרה משמעותית בזכות הניתוח".

    מהי השיטה הרובוטית בניתוחי החלפת ברך?

    ניתוחי החלפת ברך הם ניתוחים בהם מבוצע שיוף או חיתוך של העצמות בשני צידי המפרק, הצמדת תותבת ממתכת וקיבוע של משטח פלסטיק באמצע, המשמש כמשטח ההחלקה עליו נע המפרק. בשיטה המסורתית, מבוצעים ניתוחים אלה באמצעות המבנים האנטומיים שהמנתח רואה במהלך הניתוח ובאמצעות התכנון הטרום ניתוחי, קרי תכנון הניתוח שמבוצע לפני ולקראת הניתוח.

    בקרב המנותחים על פי השיטה המסורתית, 15%-20% אינם מרוצים בדרך כלל מתוצאות הניתוח ויש לכך מספר סיבות, שאחת מהן היא חוסר דיוק בחיתוכי העצם ובמתח של הרצועות. בדיוק בנקודה זו נכנסות השיטות הטכנולוגיות החדישות, שמיועדות להגביר מאוד את רמת הדיוק של הניתוח.

    ניתוחי החלפת ברך בשיטה הרובוטית מבוצעים באמצעות טכנולוגיות, שהערך המרכזי שלהן הוא ניווט. טכנולוגיות אלה מסייעות לרופא לנווט בצורה הרבה יותר מדויקת בתוך המפרק ולבצע את החיתוכים הנדרשים בצורה מדויקת משמעותית יותר ביחס לשיטה המסורתית.

    צפו בראיון המלא מתוך התכנית סטטוסקופ

    עד כמה תוצאות השיטה הרובוטית בפועל, אכן טובות יותר מהשיטה המסורתית?

    ישנן מספר דרכים למדוד את היעילות של טכנולוגיה חדשה. השיטה המקובלת היא מדידת התוצאות ארוכות הטווח לאורך עשרות שנים, קרי תוך כמה שנים ייכשל המשתל (שכן, לאורך שנים, נשחק המשתל עד שלבסוף עלול להגיע למצב של כשל תפקודי). על פי הידוע, ישנו קשר בין המיקום המדויק של המשתלים ובין עוצמת השחיקה שהם חווים לאורך השנים.

    מאחר והטכנולוגיות הרובוטיות נמצאות בשימוש לכל היותר כעשור, הרי שעדיין מוקדם מדי למדוד את יעילותן בשיטה זו, אם כי רמת הדיוק הגבוהה שלהן צפויה בהחלט להתברר כמרכיב מפתח בשיפור תוצאות הניתוחים המבוצעים באמצעותן ביחס לניתוחים המבוצעים על פי השיטה המסורתית.

    מדידה נוספת שניתן לבצע היא מדידת התוצאות באופן מיידי לאחר הניתוח. מדידה זו, הבודקת את דיוק חיתוכי העצם מבוצעת באמצעות צילומי רנטגן ומעידה חד משמעית על יתרון מובהק למערכות הרובוטיות על פני השיטה המסורתית.

    כיצד תורמת השיטה הרובוטית לחוויית החולה?

    על החוויה של ניתוח החלפת ברך בשיטה הרובוטית מספר המטופל שמואל קיש, שעבר ניתוח החלפת ברך בשיטה זו. שמואל סבל מהברך כעשר שנים לפני שהחליט לבצע את הניתוח להחלפת הברך. לאורך תקופה זו, עבר שמואל את כל הטיפולים השמרניים האפשריים ובכלל זה פיזיותרפיה, דיקורים, כדורים לשיכוך כאבים, זריקות היאלורוניות ועוד. בשלב מסוים, נאלץ שמואל לקבל זריקה מאוד יקרה, שגם היא כבר לא הועילה ואז התקבלה אצלו ההחלטה לעבור ניתוח החלפת ברך.

    המטופל שמואל עבר למעשה שני ניתוחי ברך – האחד בברך ימין בשיטה המסורתית והשני בברך שמאל בשיטה הרובוטית. על הבדלי החוויה יודע לספר שמואל, שמייד לאחר הניתוח בשיטה הרובוטית, אחרי התאוששות קצרה כבר יכול היה ללכת על רגליו באופן חופשי. כמו כן, מספר ימים לאחר הניתוח, ידע שמואל לזהות שמשהו בשיטה הרובוטית מרגיש טוב יותר לעומת השיטה המסורתית.

    החלפת ברך רובוטית

    האם הניתוח בשיטה הרובוטית תרם לשיפור באיכות החיים?

    לדברי שמואל, השיפור באיכות חייו לאחר שני הניתוחים היה דרמטי. היום יכול שמואל לבצע שורה של פעילויות, שלא היה יכול לבצע טרום הניתוח ובכלל זה הליכות, טיולים ופעולות רבות אחרות, שבהן חש שמואל שיפור דרמטי בתפקוד הברכיים. שמואל גם יודע כאמור לספר על הבדל בין הרגל שנותחה בשיטה הרובוטית ובין זו שנותחה בשיטה המסורתית, אם כי נכון להיום ההבדל אינו דרמטי.

    האם ישנם מקרים בהם ניתן לנתח אך ורק בשיטה המסורתית ולא ברובוטית?

    ובכן, אין מקרים בהם ניתן או שקיימת העדפה ברורה לניתוח באמצעות השיטה המסורתית על פני השיטה הרובוטית, אבל יש בהחלט מקרים הפוכים. כך למשל, במקרים של פגיעות ישנות בעצם, לעיתים בלתי אפשרי לבצע את הניתוח בשיטה המסורתית וישנה העדפה ברורה לביצועו בשיטה הרובוטית. כמו כן, על פי מספר מחקרים, ההחלמה מניתוח בשיטה הרובוטית היא קלה ומהירה יותר, מה שמעניק יתרון לשיטה זו.


    אולי יעניין אתכם:

    >> ניתוח רובוטי להחלפת ברך: המדריך המלא
    >> ניתוח להחלפת מפרק ירך: המדריך המלא
    >> ניתוח להחלפת מפרק ברך: המדריך המלא


    ד"ר שניר הלר
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר שניר הלר הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית. ד"ר הלר סגן מנהל מחלקה אורתופדית בבית חולים השרון ואחראי על ניתוחי החלפות מפרקי ברך וירך. ד"ר הלר מבצע ניתוחי ברך וירך, החלפות מפרקים ראשוניות וחוזרות (ברך וירך)...

    להתייעצות עם ד"ר הלר
    השאירו פרטים או חייגו
    053-7933334

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • אחד שיודע 16 באוקטובר 2023 21:48

        חברים, שלא ימכרו לכם סיפורים.
        הרובוט עושה בדיוק את מה שהמנתח אומר לו לעשות ולכן התוצאה תלוייה בידע וניסיון של המנתח.
        הרובוט לא מחליף מנתח והרובוט לא עובד לב. הוא מקבל תוכנית שאותה הזין ואישר המנתח על סמך נתונים שקיבל בהנחה והוא יודע לפרש נכון את הנתונים.

        לפני שאתם מתלהבים מרובוט, תבדקו טוב טוב מי המנתח שהולך להשתמש בו ומה הניסיון שלו בהחלפות ברך ללא רובוט. ברך טובה ללא רובוט בדכ טהיה לא פחות טובה עם רובוט ואולי קצת יותר…

        בהצלחה.

         הגב

        1. מערכת מדיקו 31 באוקטובר 2023 16:20

          שלום לך אחד שיודע,
          נשמח שתפנה אותנו לפסקה שאומרת שהרובוט מחליף את המנתח.
          להלן ציטוט מהכתבה "ניתוחי החלפת ברך בשיטה הרובוטית מבוצעים באמצעות טכנולוגיות, שהערך המרכזי שלהן הוא ניווט. טכנולוגיות אלה מסייעות לרופא לנווט …"
          כמו כן, כיום ברוב החולים בישראל הטכנולוגיה נמצאת בשימוש.
          מומלץ לקרוא את הכתבה שוב וגם לראות את הראיון בערוץ 13

           הגב

      • גד רז 19 באוגוסט 2023 23:18

        מבקש לקבל פרטים על ניתוח ברך בשיטה הרובוטית.
        תודה

         הגב

        1. מערכת מדיקו 20 באוגוסט 2023 14:49

          גד רז שלום,
          להלן הטלפון במרפאה להתייעצות עם ד"ר הלר
          053-7933334

           הגב