החלפת ברך בשיטה הקינמטית בעזרת רובוט

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר פורמן
השאירו פרטים או חייגו
077-8044811

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    השיטה הקינמטית להחלפות ברך באמצעות רובוט מאפשרת להתאים במיטביות את השתל לאנטומיית המטופל ומביאה לקיצור זמן ההחלמה ולשביעות רצון גבוהה. השיטה משמשת כחלופה לשיטה המכנית הנהוגה מזה שנים ומאפשרת דיוק רב ונראות מיטבית של ציר תנועת המפרק מה שמשפיע על רמת הדיוק בעת ביצוע הפעולה הניתוחית

    ד"ר אריאל פורמן מתראיין על כך לתוכנית סטטוסקופ

    מהי החלפת מפרק ברך בשיטה הקינמטית בישראל

    מזה כחמש שנים שניתן לבצע ניתוח להחלפת מפרק ברך בשיטה הקינמטית בישראל, שיטה זו שנחשבת לחדשנית ומבוססת על מערכת ניווט רובוטית מאפשרת להגיע לרמת דיוק גבוהה ולהתאים את השתל למטופל ולא את המטופל לשתל כפי שנהוג היה לבצע בשיטת ההשתלה הרגילה – השיטה המכנית.

    מהם היתרונות להתאמת השתל המטופל?

    • דיוק גבוה ביותר בשלב הביצוע.
    • בחירת השתל בהתאם לרמת השחיקה במפרק.
    • פגיעה מזערית ברקמות שמסביב בזכות חיתוך מדויק.
    • שחזור מיטבי ברמת עשירית המילימטר.
    • הרופא שולט באופן מלא במהלך הניתוח ונעזר ברובוט לצורך תכנון הניתוח ויישום התוכנית.

    אילו הבדלים קיימים בין השיטה המכנית להחלפת ברך לבין השיטה הקינמטית להחלפת ברך?

    השיטה המכנית מבוצעת מזה מספר שנים ומבוססת על עיקרון התאמת המטופל למשתל, כלומר אם צריך להגיע ל-90 מעלות אנחנו נבצע התאמות אנטומיות כדי להגיע למטרה.

    לעומת זאת בשיטת החלפת הברך הקינמטית אנחנו מתאימים את השתל למטופל, ולכן שיטה זו נקראת גם שיטת החלפת הברך בהתאמה אישית.

    הדבר בא לידי ביטוי בהתייחסות לרמת השחיקה של המפרק ולאנטומיה של המטופל.

    השימוש ברובוט מאפשר להגיע לתוצאות מדויקות מאוד באמצעות ראות טובה יותר של ציר תנועת המפרק ותכנון המהלך הניתוחי בהתאם לכך.

    דר אריאל פורמן

    ד"ר אריאל פורמן, מנתח מפרקים בכיר, המחלקה האורתופדית בית החולים ברזילי: החלפת ברך בשיטה הקינמטית מאפשרת דיוק לפי האנטומיה הטבעית של הברך ומשחזרים את המשטח המפרקי של ברך המטופל כפי שהייתה לפני השחיקה, ולפיכך שיטה זה נקראית גם: "החלפת ברך בהתאמה אישית בעזרת רובוט"

    הבדל נוסף הוא ברמת שביעות הרצון של המטופלים, בעוד שבשיטה המכנית להחלפת ברך רמת שביעות הרצון הייתה חלקית, הרי שבשיטת החלפת הברך הקינמטית רמת שביעות הרצון גבוהה יותר, משום שאנחנו משחזרים את החיתוכים באופן המתאים למטופל ובהתאם לכך אנחנו מכניסים את השתלים בצורה אנטומית-קינמטית מותאמת אישית כך שמנגנון הפיקה של השתל טוב יותר.

    כמו כן, משך זמן ההחלמה והחזרה לשגרה מהירים יותר בשיטה הקינמטית להחלפת ברך ביחס לשיטה המכנית, כאשר כבר ביום הניתוח או בבוקר שלמוחרת (אם הניתוח בוצע בלילה) המטופל קם ממיטתו, מתהלך בחדרו ואף עולה במדרגות.

    האם יש חסרונות לשיטה?

    השיטה הקינמטית להחלפת מפרק ברך דומה לשיטה המכנית ולכן רק רופא מיומן מאוד יוכל לבצע אותה באופן מיטבי.

    איך ניתן לבצע את הניתוח באמצעות הרובוט?

    ניתן לבצע את הניתוח עם רובוט וללא רובוט, אך הביצוע בעזרת הרובוט מאפשר מהלך ניתוחי מדויק יותר בזכות מערכת ניווט שאוספת נתונים על מרכז הירך, הברך והקרסול ומספקת את תמונת ציר הגפה של המטופל.

    בהתאם לכך אנחנו בודקים את עובי הסחוס בצד הפנימי ובצד החיצוני, וכך אנחנו יודעים כמה סחוס להוריד, כמה לשחרר את הרצועות והיכן למקם את השתל.

    מחשב הרובוט והרובוט משחזרים את הנתונים על מסך, והמנתח "משחק" עם נתוני הרובוט במטרה לשחזר בחצי מילימטר או אף בעשירית מילימטר (מעלה) את השחזור הרצוי כדי להביא לרמת דיוק גבוהה ביותר.

    יש להדגיש שהרופא שולט במהלך הניתוחי במלואו אך נעזר ברובוט לצורך ביצוע החיתוכים המדויקים.


    ד”ר אריאל פורמן
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר אריאל פורמן הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, מנתח מומחה בינלאומי להחלפת מפרקים. כיום פורמן מומחה בכיר במחלקה האורתופדית בבה"ח בנילסון. ובעבר ניהל תחום הירך במחלקה האורתופדית בבית החולים ברזילי. בעל ניסיון עשיר בהחלפות מפרקים מורכבות...

    להתייעצות עם ד"ר פורמן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8044811

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות