הולכים על בטוח: ניתוחי החלפת ירך

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ הרמן
השאירו פרטים או חייגו
077-7299909

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    פרופ' אמיר הרמן, מנהל המחלקה האורתופדית בבית חולים קפלן, מסביר בפודקאסט הבריאות "מדיקו" על שחיקה והחלפת ירך. מתי ולמי מומלץ לבצע ניתוח, מה החידושים בתחום ובאיזה אופן כדאי לבצע את הניתוח

    צפו בפרופ' אמיר הרמן מסביר על שחיקת ירך ואיך מטפלים בה

    שחיקת ירך היא תופעה שהשכיחות שלה עולה עם הגיל, היא נפוצה יותר בדרך כלל מגיל 65 ומעלה, אם כי היא עלולה להופיע גם בגילאים צעירים יותר.

    כאשר התופעה מלווה בכאבים והגבלה בתנועה עד כדי פגיעה ממשית באיכות חיי המטופל, מומלץ לבצע ניתוח.

    פרופ' אמיר הרמן, התמחה בעברו בארה"ב בטראומה אורתופדית ובקנדה בהחלפת מפרקים. עם חזרתו ארתה שימש כסגן מנהל המחלקה האורתופדית אסותא אשדוד וכיום משמש כמנהל המחלקה האורתופדית בבית חולים קפלן. הזמנו אותו כדי שיעשה סדר בניתוחי החלפת ירך הנפוצים כל כך.

    מתי יודעים שהגיע הזמן לניתוח?

    "זו שאלה גדולה", אומר פרופ' הרמן. "בגדול אפשר לחלק את האוכלוסייה שסובלת משחיקה לשניים. יש לנו את המטופלים היותר מבוגרים בני 70 ו-80 שעם הזמן הירך שלהם נשחק.

    לעומת זאת, יש בני 40 שיש להם בעיה מבנית במפרק הירך. זה יכול להיות עיוות שהם נולדו איתו או פגיעה מילדות שהם סוחבים איתם. עם הזמן השחיקה הולכת וגוברת והם סובלים מכאבים.

    בסופו של דבר זה לא הגיל שמשנה אלא כמה נפגעת איכות החיים של המטופל. הדבר החשוב בשחיקה הוא השפעתה על איכות חיי המטופל".

    פרופ' אמיר הרמן, מנהל המחלקה האורתופדית בבית חולים קפלן: "אני מטפל בבן אדם, לא בהדמיה. חשוב לי איך הבן אדם מרגיש."

    איך זה בא לידי ביטוי?

    "זה יכול לבוא לידי ביטוי בכמה דרכים. מטופל יכול לחוש כאבים כשהוא מבצע תנועות מסוימות. כשהוא קם מישיבה או כשהוא יושב רגל על רגל, קשה לו להיכנס ולצאת מאוטו כי זו תנועה של מפרק הירך, או אנשים שמוגבלים בהליכה. אלה תלונות מסוג אחד.

    תלונות מסוג שני הוא על טווח התנועה. אלה יכולים להיות אנשים שקשה להם לשרוך שרוכים או שקשה להם לשבת על כסאות נמוכים".

    זה עולם מאוד מגביל

    "נכון. זו בעצם נכות. אנחנו מחלקים את הפגיעה בירך לארבע דרגות. בדרגה הראשונה הצילום נראה תיקון, אבל אם מסתכלים ב-MRI רואים את ההתחלה של השחיקה של הסחוס.

    הרבה פעמים אנשים מדרגה ראשונה לא התלוננו הרבה זמן על הכאבים. בדרגה השנייה יש שחיקה של הסחוס עצמו. בדרגה השלישית יש שחיקה נרחבת גם בעומק וגם בשטח שלה. בדרגה הרביעית יש מצב של עצם שנוגעת בעצם".

    אפשר לשער שהטיפול מותאם לדרגת החומרה ולא נמהר לבצע ניתוח באדם שנמצא בדרגה 1?

    "נכון מאוד. חד משמעית. כבר ראיתי מטופלים בדרגה 4 שאמרו לי 'יש לי קצת כאבים, אבל זה לא מאוד מפריע לי'. לעומתם, יש לי מטופלים בדרגה 2,3 שאומרים לי 'שנים כואב לי מאוד. זה מפריע לי ופוגע באיכות החיים שלי.

    לאלה ולאלה אני אומר: אני מטפל בבן אדם, לא בהדמיה. חשוב לי איך הבן אדם מרגיש.

    אני שואל שתי שאלות: כמה זמן זה כואב לך ובאיזו דרגה. כמה איכות החיים שלך נפגעת כתוצאה מכך. אם התשובה היא כואב לי חודש, חודשיים וכואב לי בדרגה ראשונה או שנייה, הטיפול המקובל הוא כדורים נגד כאבים ודלקת.

    בנוסף, אנחנו ממליצים על פיזיותרפיה לחיזוק השרירים סביב מפרק הירך. בדרגה 2 ו-3 אנחנו שוקלים זריקה חד פעמית, למרות שזה פחות מקובל.

    בדרגות הגבוהות כשמישהו אומר לי שהוא סובל כבר שנים וזה מאוד מפריע לו אני ממליץ על ניתוח כי הוא מאפשר חזרה לטווחי תנועה טובים ופותר את הכאבים לאורך זמן".

    איך מתבצע הניתוח?

    "אנחנו מתכננים את הניתוח מראש עם צילום רנטגן של המטופל. מוודאים שהמשתלים שאנחנו עומדים לשים יגרמו לכך שהמטופל ייצא עם אורך רגליים שווה. זה מאוד משמעותי.

    מבחינת הגישות הניתוחיות זה הדבר המשמעותי בהחלפות ירך. יש לנו שלוש גישות – צדדית, אחורית וקדמית.

    ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית יעיל יותר משתי האלטרנטיבות האחרות. החלפת מפרק ירך בגישה קדמית מתבצעת כשהמטופל בשכיבה על הגב. היא מאפשרת שיקום מהיר יותר, נוח יותר, עם פחות סיבוכים של פריקה של המפרק, ללא צורך במגבלות לירך.

    כמו כן, היא מבטיחה סיכוי גבוה יותר של שוויון באורך הרגליים. בגישה הקדמית אני משתמש בכל החלפת ירך ראשונית. בגישה הצדדית או אחורית אני משתמש כשצריך לעשות ניתוח חוזר".

    עד כמה הניתוח נחשב מוצלח?

    "אנשים נורא מפחדים כשאומרים את המילה ניתוח. זה טבעי ומובן, אבל חשוב לי שתדעו שניתוח החלפת ירך נחשב לצד ניתוח קטרקט הניתוח הכי טוב ברפואה, עם אחוזי הצלחה מאוד גבוהים – קרוב ל-95% וגם ההחלמה מהניתוח לא מאוד קשה. יום אחרי הניתוח המטופל יורד מהמיטה והולך. הוא כבר עצמאי, הולך לבד לשירותים. אחרי יומיים כבר הולכים הביתה".


    פרופ' אמיר הרמן
    כירורגיה אורתופדית
    פרופ' אמיר הרמן הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, מנהל מרפאה פרטית בגבעתיים. פרופ' הרמן מבצע ניתוחי החלפת ברך בטכניקה קינמטית ובטכניקה מכאנית. כמו כן, מבצע ניתוחי החלפות מפרק ירך בגישה קדמית ובגישה אחורית.

    להתייעצות עם פרופ’ הרמן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-7299909

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות