קרינה תוך ניתוחית לשד: שיטת הטיפול החדשנית

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר שרון
השאירו פרטים או חייגו
077-727-7931

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    במסגרת הטיפולים בסרטן השד, התפתחה בשנים האחרונות שיטת טיפול חדשנית המאפשרת מתן קרינה תוך ניתוחית לשד. מדובר בבשורה אמיתית בזכותה ניתן לבצע הקרנה איזורית לגידול בשד ללא צורך בהקרנה לכל השד ובכך לדייק בטיפול ולהביא לתוצאות טובות יותר | מדריך 

    צפו בד"ר שרון מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    במאמר זה נלמד על

    התאמה לטיפול | אופן ביצוע הטיפול

    מהי קרינה תוך ניתוחית?

    מדובר באפשרות של קרינה אזורית לשד במקום הקרנת כל השד לאחר הסרת הגידול בניתוח.

    הקרינה האזורית ניתנת בשיטות שונות, אחת מהן היא הקרנה חד פעמית באמצעות מכשיר האינטרה-בים בזמן הניתוח אל תוך החלל שבו היה הגידול ומיד לאחר הסרת הגידול.

    הטיפול מדויק מאוד ואינו פוגע ברקמות נוספות מעבר לאזור המוקרן המתוכנן.

    זמן ההקרנה אורך בין חצי שעה לשעה ונעשה בזמן הניתוח כך שהמטופלת מתעוררת מהניתוח לאחר שסיימה כבר את הטיפול הקרינתי.

    מדובר בכלי פורץ דרך המטייב את הטיפול הרב-תחומי בסרטן השד, שומר על יעילות הטיפול ומפחית את אי הנוחות שבדרך להחלמה.

    למי הטיפול מתאים?

    הטיפול יכול להתאים לכ20-25% מהחולות המאובחנות עם סרטן שד מוקדם.

    התאמת הטיפול נעשית ע"י צוות רב תחומי אונקולוגי וכירורגי ובד"כ מתאים לנשים מעל גיל 55 עם גידול בודד יחסית קטן בשד עד 2-3 ס"מ, עם קולטנים חיוביים לאסטרוגן/להורמונים, וללא מעורבות המחלה בבלוטות בית השחי.

    לאחרונה, האיגוד האמריקאי עדכן את המלצותיו לנשים מעל גיל 50.

    ד"ר ערן שרון : "מדובר בכלי פורץ דרך המטייב את הטיפול הרב-תחומי בסרטן השד, שומר על יעילות הטיפול ומפחית את אי הנוחות שבדרך להחלמה".

    איך מתבצע הטיפול?

    הטיפול הקרינתי מתבצע בעזרת האינטרה-בים מכשיר קרינה ייעודי המוחדר לחלל הכריתה לקראת סיום הניתוח, זאת לאחר שהגידול ובלוטות הזקיף הוסרו.

    המכשיר מקרין את הרקמה שבחלל הכריתה במשך כחצי שעה עד שעה. עם סיום הקרינה המכשיר מוצא והניתוח מסתיים.

    מדובר בקרינה באנרגיה נמוכה של קרני רנטגן (קרני X) ולא נידרש מיגון מיוחד בחדר הניתוח או לאנשי הצוות.

    מה יתרונות הגישה עם האינטרה-בים?

    מדובר ביתרון עצום למטופלות שכן תמורת כמחצית השעה הנוספת בזמן הניתוח, הן חוסכות את הצורך להגיע לסדרה ארוכה של טיפולי קרינה יומיומי בבית החולים.

    בנוסף יעילות הקרינה החד פעמית הוכחה כטובה באותן נשים העונות לקריטריונים.

    בנוסף לנוחות המובהקת והחיסכון בזמן יקר, גם תופעות הלוואי כתוצאה מהטיפול פחותות, הקרינה החד פעמית עם מכשיר האינטרה-בים ישירות לרקמת השד ולא דרך העור חוסכות ומפחיתות משמעותית תופעות לוואי, כגון: כוויות וחולשה המוכרות בקרינה החיצונית.

    ד"ר ערן שרון : "היתרונות של מכשור האינטרבים הינם זמן הטיפול הקצר המייתר הצורך בסדרה ארוכה של טיפולים בבית החולים ובנוסף המכשיר מפחית משמעותית תופעות לוואי כגון; כוויות וחולשה המוכרות בקרינה החיצונית".

    האם יש צורך בקרינה נוספת לאחר הניתוח?

    בכ- 15% מהמקרים יש צורך להשלים קרינה חיצונית וגם אז בד"כ קרינה מופחתת, וזאת רק לאחר קבלת התשובות הפתולוגיות הסופיות מספר ימים לאחר הניתוח.

    האם יש מחקרים אודות יעילות הטיפול באינטרה-בים?

    במחקר גדול שפורסם בעיתון הרפואי Lancet  ב- 2014, הוצגו תוצאות של מחקר אקראי מבוקר, שהשווה בין טיפול קרינתי סטנדרטי לכל השד, לבין קרינה תוך ניתוחית באמצעות מכשיר האינטרה-בים.

    במעקב של חמש שנים, נמצא שהסיכון לחזרת המחלה היה דומה, מה שמצביע על יעילות שוות ערך של טיפול בקרינה תוך ניתוחית חד-פעמית, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי בסדרת הקרנות.

    באותו מחקר נמצא גם שבקרב קבוצת הנשים שקיבלו טיפול קרינתי סטנדרטי, שיעור התמותה כתוצאה מבעיות לבביות או מהתפתחות של סוגי סרטן אחרים, תופעות לוואי ידועות שעלולות להיגרם כתוצאה מהטיפול הקרינתי לשד, היה גבוה יותר, לעומת השיעור בקרב קבוצת הנשים שטופלו באינטרה-בים: 3.5%, לעומת 1.4%.

    עד כמה הטיפול זמין?

    הטיפול במכשיר האינטרה-בים זמין במספר גדול של בתי חולים ברחבי הארץ : בילינסון, קפלן, מאיר, העמק, סורוקה, כרמל, שערי צדק וגם באסותא ת"א.


    ד"ר ערן שרון
    כירורגיה כללית
    ד"ר שרון הינו מנהל המרכז לבריאות השד במרכז רפואי "רבין" – בי"ח בלינסון. לד"ר שרון נסיון עשיר בניתוחי שד בארץ ובעולם, מומחה בטכניקת ביופסית בלוטת הזקיף מעל 15 שנים. ד"ר שרון מבצע קרינה תוך ניתוחית.

    להתייעצות עם ד"ר שרון
    השאירו פרטים או חייגו
    077-727-7931

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות