הטיפולים החדשניים ללוקמיה של תאים שעירים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר תדמור
השאירו פרטים או חייגו
077-231-3555

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה באבחון ובטיפול בלוקמיה של תאים שעירים, מחלה כרונית נדירה המתפתחת לאורך חודשים ואף שנים. לוקמיה זו מתבטאת בשינוי שעוברות כדוריות דם לבנות במוח העצם, ומקבלות צורה של תא בעל שלוחות דקות היוצאות ממעטפת התא, ומכאן גם שמה של המחלה. הטיפול במחלה מבוסס על טיפול כימותרפי חד פעמי שמעניק הפוגה ארוכה במחלה, וכיום ישנם גם טיפולים ביולוגיים חדשניים שאושרו לאחרונה על ידי ה-FDA

    צפו בד"ר תדמור מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בווידאו

    תסמינים | טיפול | חידושים בטיפול | מעקב טיפול | איתור רופאים מומחים

    מהי לוקמיה של תאים שעירים?

    לוקמיה של תאים שעירים כשמה כן היא. לוקמיה היא למעשה סרטן הדם, שבמתבטא בנוכחות של כדוריות לבנות הנקראות לימפוציטים מסוג B בתוך מוח העצם.

    כדוריות לבנות אלה עוברות שינוי שהופך אותן לתא סרטני שמתרבה בצורה בלתי מבוקרת. אם נבחן את התאים הללו תחת מיקרוסקופ נגלה שבשונה מהמבנה העגול האופייני, מתאים אלה יוצאות שלוחות דקיקות ממעטפת התא ולכן נהוג לקרוא לתא "תא עם שערות".

    מהם התסמינים של הלוקמיה הספציפית?

    המדובר בלוקמיה נדירה למדי, שמעטים הם הרופאים המטפלים בה ומעט הוא החומר והידע שנצבר אודותיה.

    להבדיל מהלוקמיה האופיינית שכולנו מכירים מהעיתונות וממקורות המידע הנגישים, לוקמיה של תאים שעירים היא לוקמיה כרונית שמתקדמת לאט לאורך חודשים ולעיתים גם לאורך שנים.

    המחלה פורצת יותר בקרב גברים מאשר אצל נשים, ובעיקר בגילאים מבוגרים החל מגיל 50-60.

    אבחון המחלה הוא בדרך כלל מקרי, כאשר רופא עושה ספירת דם למטופל ומגלה שעם הזמן הולכת ספירת הדם ויורדת. בבדיקה מיקרוסקופית ניתן כבר לראות את הנוכחות של אותם תאים "שעירים".

    בשלבים מתקדמים יותר של המחלה, כאשר מוח העצם תפוס על ידי תאי לוקמיה שעירים רבים ואינו מייצר עוד כדוריות לבנות בריאות ותקינות, ניתן לזהות חולשה בדם, קרי אנמיה או זיהום שמתפתח ללא מענה של כדוריות לבנות.

    מאפיין חשוב של המחלה הוא יציאת התאים הסרטניים ממוח העצם אל תוך הטחול, ואכן לפעמים אנשים מגיעים עם תסמינים של כאבי בטן בצד שמאל.

    האבחון המדויק מבוצע באמצעות בדיקה של מוח העצם, וכיום קיימות מספר בדיקות ייעודיות ספציפית למחלה זו, מה שמאפשר לתת אבחון מאוד מדויק ובטוח.

    מהו הטיפול הקיים ללוקמיה של תאים שעירים?

    תחילה חשוב לומר, שלא תמיד מטפלים בלוקמיה של תאים שעירים, מאחר וכאמור מדובר במחלה כרונית שיכולה להתפתח לאורך זמן, ואם מוח העצם עדיין מייצר תאים בריאים ואין אנמיה או חשיפה לזיהומים, הנטייה היא להמתין עם הטיפול, ולהרוויח מספר חודשים או שנים ללא טיפול.

    במקרים בהם יש לתת טיפול, הטיפול ניתן במהלך אחד של כימותרפיה באמצעות זריקה תת עורית או זריקה לווריד.

    טיפול חד פעמי זה נותן הפוגה במחלה למשך שנים רבות, וליתר דיוק בין 4 שנים ל-15 שנה.

    האם ישנם חידושים בטיפול במחלה?

    על אף שמדובר במחלה נדירה, ישנם רופאים המקדישים מאמץ למציאת פתרונות חדשים למחלה, וכיום אכן קיימים מספר טיפולים חדשניים לטיפול יעיל במחלה.

    טיפול חדשני אחד מבוסס על נוגדנים הניתנים ישירות לווריד ונקשרים ישירות לתא הלוקמיה השעיר. נוגדן חדש שכולל בתוכו רעלן אושר השנה על ידי ה-FDA האמריקאי ונכנס לשימוש לצורך טיפול במחלה.

    נוגדן זה נקשר אל התא השעיר, משחרר רעל אל תוך התא הספציפי והורג אותו.

    באיזה מעקב צריכים החולים להיות לאחר הטיפול?

    המעקב לאחר הטיפול הוא מעקב המבוסס על ביצוע ספירת דם אחת למספר חודשים במטרה לבחון האם הצלחנו להשיג הפוגה מלאה או חלקית במחלה.

    בהתאם לתוצאות ספירת הדם, מתקבלת החלטה על המשך הטיפול. במידה וקיימת ירידה חוזרת של ספירת הדם, נשקלת האפשרות של ביצוע טיפול חוזר.

    כיצד ניתן לאתר מומחים ומידע על המחלה הנדירה?

    מאחר ולוקמיה של תאים שעירים היא מחלה נדירה למדי, כמות המומחים והמידע הקיימים בתחום היא מצומצמת למדי. יחד עם זאת, ישנה קבוצת מומחים המתכנסת אחת לשנה לבחון את התקדמות המחקר בתחום.

    כמו כן, קיים כיום אתר הפעיל בשורה ארוכה של שפות, דרכו יכולים החולים להציג שאלות למומחים בתחום, ולקבל מענה. באתר ניתן גם לבצע רישום ולספק מידע על חוויית המחלה האישית, על מנת לאפשר למידה טובה יותר של המחלה על ידי עולם הרפואה.


    פרופ' תמר תדמור
    המטולוגיה
    פרופ' תמר תדמור הינה מומחית להמטו-אונקולוגיה ולרפואה פנימית, מנהלת את המכון ההמטולוגי ובנק הדם בבית החולים בני ציון. במהלך התמחותה קיבלה פרופ' תדמור, פרס כמתמחה מצטיינת מהאגודה למלחמה בסרטן. כמו כן, בעלת קליניקה פרטית בחיפה...

    להתייעצות עם ד"ר תדמור
    השאירו פרטים או חייגו
    077-231-3555

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות