גידולי מערכת העיכול: קווים לדמותם

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ עידו וולף
השאירו פרטים או חייגו:
077-8048167

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    על פני מערכת העיכול כולה, יכולים להופיע כמה סוגים של סרטן שהשכיח שבהם הוא סרטן המעי הגס. הטיפול בסרטן המעי הגס עודנו מבוסס על טיפול כימותרפי אולם בשנים האחרונות נכנס הטיפול האימונותרפי כקו הגנה שני ויעיל מאוד גם במקרים של מחלה גרורתית נרחבת

    צפו בפרופ' וולף מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהם סוגי הסרטן השכיחים במערכת העיכול?

    במערכת העיכול קיימים מספר סוגי סרטן אפשריים, שיכולים להתפתח בכל אחד מחלקי המערכת, החל מהוושט, דרך צינור העיכול כולו ועד הכבד והלבלב. יחד עם זאת, מתוך כלל סוגי הסרטן שיכולים להתפתח במערכת העיכול, סרטן המעי הגס הוא השכיח ביותר בישראל ובעולם כולו.

    מהם הגורמים העיקריים להופעת סרטן המעי הגס?

    במרבית המקרים לא ידועה לנו הסיבה להופעתו של סרטן המעי הגס. הוא מופיע בעיקר בגילאים מבוגרים ובמעט מקרים הוא נגרם כתוצאה מתסמונות גנטיות, קרי בהמשך לתורשה משפחתית. ככלל, כל אדם מגיל 50 ומעלה חייב לעשות בדיקות סקירה לסרטן המעי הגס. בזכות בדיקות אלה, חלה בשנים האחרונות ירידה דרמטית בהיקף התחלואה והתמותה מסרטן המעי הגס ועל כן חשוב מאוד לבצע אותן גם במקרים בהם אין תורשה משפחתית של המחלה.

    תורשה משפחתית היא גורם סיכון נוסף מעבר לגיל, ועל כן עבור אנשים שידועה במשפחתם תורשה של סרטן המעי הגס, ההמלצה היא להתחיל את בדיקות הסקירה 10 שנים קודם לכן – אם אדם במשפחה חלה בסרטן המעי הגס בגיל 40, יתר בני המשפחה צריכים להתחיל להיבדק כבר החל מגיל 30.

    מהם התסמינים של סרטן המעי הגס?

    התסמינים של סרטן המעי הגס יכולים להיות מגוונים מאוד ובכלל זה דימומים ואנמיה שיכולים להתבטא בחולשה קשה, עצירות, שלשול וכאבי בטן. תסמינים אלה מצביעים על מחלה שנמצאת בשלבים נרחבים יותר ומתחילה להשפיע על המעי. בשלבים מתקדמים יותר כאשר הופכת המחלה לגרורתית, התסמינים יכולים לכלול גם ירידה במשקל, צהבת, מים בבטן ועוד.

    מהם הטיפולים שהיו נהוגים בעבר לטיפול בסרטן המעי הגס?

    הטיפול השכיח ביותר בסרטן המעי הגס, בעבר וגם היום, הוא הטיפול הכימותרפי. בזיהוי המחלה בשלבים המוקדמים שלה, הטיפול מסתכם בהליך כירורגי להסרת הגידול. במצבים של סרטן גרורתי הטיפול במחלה מבוסס על הטיפול הכימותרפי, שמוכיח יעילות רבה ומאריך את חייהם של החולים בשנים רבות.

    מהם הטיפולים החדשים בסרטן המעי הגס?

    לאורך השנים למדנו כי סרטן המעי הגס הוא לא מחלה אחת ויחידה, אלא יכול לבוא לידי ביטוי באמצעות מספר סוגים של גידולים שעבור חלקם הצלחנו להתאים גם טיפולים אימונותרפיים. למשל, ישנם גידולים מסוג MSI High מהם סובלים 10%-15% מהחולים בסרטן המעי הגס, ומתאפיינים בהרבה מאוד מוטציות, קרי הרבה שינויים בחלבונים של הגידול.

    שינויים אלה הופכים את הגידולים לחשופים יותר למערכת החיסון ומרגע שזיהינו את המוטציה אצל החולה הספציפי ניתן להתאים לו טיפול אימונותרפי שמפעיל את מערכת החיסון כנגד הגידול. טיפולים אימונותרפיים אלה מציגים שיעורי הצלחה יוצאי דופן עם לא מעט מקרים של חולים שסבלו ממחלה נרחבת והצליחו להירפא לחלוטין מהמחלה.

    באיזה שלב ניתן הטיפול האימונותרפי?

    טיפול בחולי סרטן המעי הגס מתחיל תמיד בכימותרפיה ורק כאשר הכימותרפיה אינה משיגה את מטרתה, ניתן להתחיל בטיפול האימונותרפי. על כן, על כל חולה בסרטן המעי הגס לוודא כי כבר בשלבים המוקדמים נבחנת ההתאמה שלו לטיפול האימונותרפי, כך שאם יגיע השלב המתאים, ניתן יהיה להתחיל בטיפול זה כמה שיותר מוקדם. לשמחתנו כיום יש לנו אפשרויות טיפול נוספות וביניהן גם טיפול בשילוב של 2 תרופות אימונותרפיות .

    כיצד מבוצעת הבדיקה של סוג הגידול הספציפי?

    בדיקת הגידול ומאפייניו היא בדיקה בהתאמה אישית עבור כל חולה. הבדיקה מבוצעת על גבי רקמת הגידול של החולה הספציפי באמצעות ביופסיה, מה שמאפשר לזהות את מאפייני הגידול הספציפי אצל כל חולה ולהתאים לו את הטיפול הנדרש. המדובר בבדיקה סטנדרטית לחלוטין שנכללת בסל הבריאות, וכך גם לגבי הטיפול האימונותרפי לחולי סרטן המעי הגס, שנכלל גם הוא בסל הבריאות.

    האם הטיפול האימונותרפי מונע את חזרת המחלה בעתיד?

    הטיפול האימונותרפי "מלמד" למעשה את מערכת החיסון מהם הנוגדנים שעליה לייצר בכדי להילחם בגידול הסרטני. על כן, במידה והגידול יחזור בעתיד, הגוף כבר יכיל בתוכו את הנוגדנים הנדרשים להילחם בגידול. יחד עם זאת, כרגע עדיין לא הצטבר מספיק ידע בכדי לקבוע חד משמעית שהטיפול האימונותרפי יכול למנוע גם את חזרת המחלה בעתיד.

    לאילו סוגים נוספים של סרטן מתאים הטיפול האימונותרפי?

    הטיפול האימונותרפי רושם הצלחות גדולות מאוד בכמה וכמה סוגים של סרטן ובכלל זה מלנומה, סרטן הריאות, סרטן הכליות וסוגים נוספים של סרטן במערכת העיכול. למעשה, כל סרטן שמתאפיין במצב של MSI High יכול להגיב היטב לטיפול האימונותרפי.

    אבל הדבר החשוב ביותר בכל הנוגע למחלת הסרטן הוא המניעה. הבסיס למניעה הוא כמובן להימנע מעישון, לשמור על משקל תקין ולעשות פעילות גופנית, וחשוב מאוד גם לבצע את בדיקות הסקירה בהתאם לזימונים שנשלחים מקופות החולים.


    פרופ' עידו וולף
    אונקולוגיה
    פרופ' עידו וולף סיים את לימודי הרפואה בהצטיינות באוניברסיטת בן גוריון. בהמשך שירת בצבא במסגרת העתודה האקדמאית ולאחר שחרורו התמחה ברפואה פנימית ובאונקולוגיה. במסגרת הכשרתו השתלם בארה"ב ובמכון ויצמן בחקר הסרטן. פרופ' וולף מתמחה בטיפול...

    להתייעצות עם פרופ’ עידו וולף
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-8048167

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר