האבחון והניתוח החדשני להסרתו של סרטן המעי הגס

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' אביטל
השאירו פרטים או חייגו
077-9966063

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיה כללית

    סרטן המעי הגס הינו שכיח מאוד בעולם המערבי ומדי שנה מאובחנים בישראל כ-3,200 חולים חדשים. הטיפול בסרטן המעי הגס מבוצע על ידי פרוצדורות אונקולוגיות גנריות ובאמצעות ניתוחים ייעודיים להסרת גידולים

    על כך מסביר פרופ' שמואל אביטל בתכנית המילון הרפואי בווידאו, בהנחיית פרופ' רפי קרסו

    כיצד קשורה שכיחותו של סרטן המעי הגס בעולם המערבי לתזונה שלנו וכיצד היא קשור לגנטיקה שלנו? מהם הסימפטומים של סרטן המעי הגס ומהו כולל טיפול כירורגי בסרטן המעי הגס?

    בכל שנה מאובחנים בישראל כ-3,200 חולים חדשים בסרטן המעי הגס. למעשה מדובר בסוג סרטן שכיח מאוד בעולם המערבי, ובכלל זה בצפון אמריקה, צפון אירופה ובישראל.

    מהם הגורמים לסרטן המעי הגס?

    הסברה היא כי ישנם 2 גורמים מרכזיים היוצרים את פערי השכיחות הללו בין העולם המערבי ויתר מדינות העולם:

    • תזונה – התבססות המזון המערבי על מזונות דלי סיבים ועשירים בשומן
    • גנטיקה – גנטיקה ונטייה משפחתית בעלת רגישות גבוהה יותר לסוג סרטן זה

    את הגנטיקה לא ניתן לשנות, אך בהחלט ניתן לשנות את הרגלי התזונה שלנו, ובצורה זו להפחית את רמת הסיכון להתפרצות המחלה אל רף נמוך הרבה יותר מהמקובל בעולם המערבי בו אנו חיים.

    האנטומיה של סרטן המעי הגס

    אורכו של המעי הגס הוא כ 1.2 מטר, הוא מתחיל בצידה הימני של הבטן, עובר לצידה השמאלי, חוזר לאזור מרכז האגן ומשם יורד אל הרקטום.

    מהם התסמינים לסרטן המעי הגס?

    הסימפטומים של סרטן המעי הגס עשויים להשתנות בהתאם למיקומו של הגידול הסרטני לאורך המעי הגס, ובכלל זה אפשר לכלול גם את סרטן הרקטום בקצה המעי הגס.

    יחד עם זאת, הסימפטום הבולט ביותר בקרב אנשים הסובלים מסוג סרטן זה הוא חולשה, הנובעת מאיבוד דם כרוני, הנגרם מהופעת הגידול על המעי הגס.

    גידולים סרטניים המופיעים בצד השמאלי של המעי הגס גורמים בדרך כלל, להפרעות בפעולת המעיים, הפרעות שבאות לידי ביטוי בעצירות ושלשולים לסירוגין בעוד שסרטן הרקטום בא לידי ביטוי בדרך כלל בצואה מזוהמת בדם.

    בהופעת סימפטומים מעין אלה, חשוב מאוד להגיע לרופא מומחה על מנת להיבדק, שכן זיהוי מוקדם יכול לסייע מאוד בסיכויי הריפוי של סרטן המעי הגס.

    אבחון סרטן המעי הגס

    פרופ' אביטל: "אבחון סרטן המעי הגס מתבצע על ידי בדיקה הנקראת קולונוסקופיה, במהלכה מוחדר צינור דקיק אל המעי הגס, ובאמצעות מצלמה ואמצעי תאורה המחובר לקצה הצינור, יכול הרופא לסקור את שטח הפנים של המעי הגס ולזהות גידולים סרטניים או פוליפים שעלולים להתפתח לגידול כזה" 

    במקרה של חשד, ניתן לבצע גם דגימת צואה על מנת לבחון נוכחות של סרטן ברמה מעבדתית.

    חשוב לציין שבשנים האחרונות, מרבית המקרים של סרטן המעי הגס אובחנו עוד בטרם הופעת הסימפטומים, וזאת לאור עידוד האוכלוסייה לעבור את בדיקת הקולונוסקופיה הפשוטה יחסית החל מגיל סיכון מסויים.

    תפקיד הכירורגיה בטיפול בסרטן המעי הגס

    ככלל, כל תהליך טיפול המיועד להביא לריפוי מסרטן המעי הגס, חייב לכלול בתוכו מרכיב כירורגי שמאפשר להגיע אל הגידול עצמו.

    בתהליך הטיפול נעשה לעתים שילוב במתודולוגיות ריפוי נוספות כמו הקרנות וכימותרפיה, המיועדות לסייע הישרדות החולה, אך לא ניתן להגיע לריפוי סופי ללא ביצוע השלב הכירורגי.

    הטיפול הכירורגי בסרטן המעי הגס מבוצע על בסיס הגישה הלפרוסקופית. גישה זו מבוססת על יצירת מספר נקודות חדירה לבטן מבלי לפתוח את הבטן כולה.

    באמצעות מכשור מיוחד המוחדר דרך נקודות חדירה אלה, ניתן לבצע את הניתוח בתוך חלל הבטן כאילו הייתה הבטן פתוחה ופרושה בפני הרופא.

    מבחינת יעילות ותוצאות הניתוח, מחקרים שנערכו מראים שלאורך זמן אין הבדל בין הגישה הפתוחה ובין הגישה הלפרוסקופית, ובמקרים בהם כן התקיים הבדל כזה, הוא היה דווקא לטובת הגישה הלפרוסקופית, שיתרונה בעיקר בפישוט וקיצור התהליך הכירורגי ותהליך ההחלמה.

    פרופ' שמואל אביטל: "הניתוח מבוצע תחת הרדמה כללית, בשלב הראשון מנפחים את הבטן באמצעות גז פחמן דו חמצני, לצורך יצירת מרחב עבודה פנימי. בהמשך מבצעים איטום של הוריד המרכזי המגיע למעי הגס וחותכים את חלק המעי בו ממוקם הגידול. לאחר כריתת המעי, מבצעים חיבור בין שני הקצוות החתוכים ומחזירים את המעי הגס לתפקוד מלא". 

    מה היתרון של הליך ניתוח לפרוסקופי לסרטן המעי הגס?

    היתרונות הינם עבור המנתח והמטופל יחדיו, ניתן לדייק יותר בניתוח בזכות הכלים המתקדמים והמצלמה וגם לבצע פחות חתכים. עבור המטופל ההחלמה מהירה יותר , כאב פחות יותר, כמעט ואין סיבוכים בניתוח מסוג זה, גם מבחינה קוסמטית ישנם פחות תפרים כי החתכים הם קטנים.

    לסיכום, סרטן המעי הגס הינו סרטן שכיח, אך כיום ניתן באמצעות טכניקות ניתוחיות מתקדמות לאפשר הסרת הגידול וחזרה לתפקוד תקין של המעי הגס. יש להיוועץ עם אונקולוג מומחה ורופא המומחה לכירורגיה אונקולוגית על מנת לקבל את הטיפול המתאים לפני ולאחר הניתוח.


    פרופ' שמואל אביטל
    כירורגיה כללית
    פרופ' שמואל אביטל הינו מומחה לכירורגיה כללית, מטפל בבעיות בגידולי מעי גס ורקטום, בקעים למיניהם, מחלות מעי דלקתיות, אבנים בכיס המרה ועוד. פרופ' אביטל עוסק במחקר קליני ומעבדתי בתחום של סרטן המעי הגס.

    להתייעצות עם פרופ' אביטל
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9966063

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות