סרטן רירית הרחם : האבחון והטיפול במחלה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר איתן
השאירו פרטים או חייגו
077-232-0006

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גינקולוגיה

    סרטן רירית הרחם הוא הסרטן הגניקולוגי השכיח ביותר ומדי שנה בישראל מאובחנים כ-600 מקרים חדשים. באופן היסטורי תמיד חילקנו את גידולי רירית הרחם לשני סוגים, רוב הנשים מאובחנות עם סרטן רירית הרחם מהסוג הראשון : TYPE I כ- 80 אחוזים מהמקרים | המדריך לאבחון וטיפול בסרטן רירית הרחם.

    במאמר הבא נדון על:

    ד"ר רם איתן מסביר על סרטן רירית הרחם במילון הרפואי בהנחיית פרופ' רפי קרסו

    מהם גורמי הסיכון להיווצרות סרטן רירית הרחם?

    גורמי הסיכון ל TYPE I הינם: השמנת יתר, סכרת, יתר לחץ דם ובנשים צעירות שחלות פוליציסטיות.

    גידולים אלו נובעים מחשיפת יתר של האישה להורמון שנקרא אסטרוגן ללא ההגנה של פרוגסטרון. חשיפה זו שכיחה יותר בנשים שמנות מפני שרקמת השומן מייצרת אסטרוגן בעצמה ואינה מייצרת פרוגסטרון.

    נשים צעירות עם שחלות פולי-ציסטיות אינן מבייצות באופן סדיר ולכן גם הן חשופות לאסטרוגן באופן רצוף. אסטרוגן גורם לגדילה וצמיחה של רירית הרחם ובסופו של דבר גם להתמרה סרטנית.

    הסוג השני של גידולי רירית הרחם – TYPE II – יותר נדיר ואיננו מכירים גורמי סיכון ברורים.

    אלו גידולים יותר אגרסיבים אשר נוטים יותר להיות מפושטים בזמן האבחנה ונוטים יותר לחזור לאחר הטיפול.

    הגיל הממוצע לאבחון גידולים ברירית הרחם הינו 60-70 שנה.

    ישנו גם סינדרום גנטי בשם תסמונת לינץ' אשר חושף נשים לסיכון מוגבר לסרטן רירית הרחם כמו גם לסרטן במעי הגס.

    האם יש סימפטומים שאמורים להדליק לנו נורת אזהרה?

    הסימפטום העיקרי לגידול ברירית הרחם הינו דמם פוסט-מנופאוזלי. נשים מבוגרות שכבר לא מווסתות, לפתע מוצאות עצמן עם דמם או הכתמות.

    זו נורת אזהרה שמופיעה מוקדם במהלך המחלה וצריכה לגרום לאישה לפנות מיד לבדיקה. קבוצת הנשים הצעירות שכן מווסתות – דמם לא סדיר הוא זה שצריך להדליק נורה אדומה ולכוון בירור.

    סרטן ברירית הרחם

    ד"ר איתן רם : "דימום חריג מהנרתיק הוא התופעה הנפוצה ביותר בסרטן הרחם, למשל דימום בין מחזור וסת אחד למשנהו, דימום חזק מהרגיל בזמן וסת, או דימום אצל נשים לאחר גיל המעבר. אם הופיע אצל האישה דימומים מהנרתיק מסוגים אלו עליה להיבדק, גם אם היא עברה לאחרונה בדיקת משטח מצוואר הרחם והתוצאה הייתה תקינה. הסיבה לבדיקה הנוספת היא שבבדיקת צוואר הרחם נלקחים תאים מאזור זה בלבד, ורק לעתים רחוקות ניתן לגלות באמצעותה גידול ברחם".

    האבחון של סרטן רירית הרחם

    יש לזכור שלא כל דמם מהסוג שתיארנו נובע מגידול ברחם. ישנן סיבות נוספות ולכן לאחר תלונה על דמם יש לבצע בירור מסודר אשר יכלול בשלב ראשון בדיקה גינקולוגית רגילה ולרוב גם אולטרה-סאונד גינקולוגי להערכת חלל הרחם.

    בד"כ נבצע דגימה של רירית הרחם על מנת להגיע לאבחנה. את הדגימה ניתן לרוב לבצע כבר במרפאתו של הרופא ע"י פיפל – צינורית קטנה אשר מוכנסת לחלל הרחם ודוגמת אותה. לעתים תופנה האישה לבצע היסטרוסקופיה ו/או גרידה של חלל הרחם בהתאם לממצאים.

    למשל אם יש פוליפ בחלל הרחם, הפיפל פחות יעיל וצריך היסטרוסקופיה. את הדגימות שולחים למעבדה פתולוגית ומקבלים אבחנה.

    מהם הטיפולים הקיימים לסרטן רירית הרחם?

    הטיפול ברוב רובן של הנשים המאובחנות עם סרטן רירית הרחם כולל ניתוח לכריתת רחם ושחלות והערכת התפשטות המחלה. זה הבסיס לטיפול.

    במיעוט המקרים אנחנו נוקטים בגישות אחרות כמו מתן הורמונים או טיפולים אחרים אבל זה בהחלט יוצא מן הכלל.

    מה עושים בניתוח?

    בניתוח יש לכרות את הרחם, השחלות והחצוצרות וכן לבצע פעולות נוספות שמטרתן לאבחן האם הגידול שלח גרורות לאיברים נוספים. לכן אנחנו דוגמים בלוטות לימפה ובמקרים מסוימים גם כורתים איבר שומני שנקרא אומנטום בבטן העליונה. בשנים האחרונות התפתחה מאד שיטה מתוחכמת לדגימת בלוטות לימפה אשר הושאלה מהגישה בגידולים אחרים כגון שד או מלנומה – שיטה של דגימת בלוטת הזקיף. שיטה זו חוסכת את הצורך בדגימת בלוטות לימפה נרחבת, מצמצמת את גודל הניתוח ומונעת סיבוכים.

    ד"ר איתן רם מסביר : "בניתוח יש לכרות את הרחם, השחלות והחצוצרות וכן לבצע פעולות נוספות שמטרתן לאבחן האם הגידול שלח גרורות לאיברים נוספים. לכן אנחנו דוגמים בלוטות לימפה ובמקרים מסוימים גם כורתים איבר שומני שנקרא אומנטום בבטן העליונה. בשנים האחרונות התפתחה מאד שיטה מתוחכמת לדגימת בלוטות לימפה אשר הושאלה מהגישה בגידולים אחרים כגון שד או מלנומה – שיטה של דגימת בלוטת הזקיף".

    מהם סוגי הניתוחים הקיימים לסרטן רירית הרחם?

    שני סוגי הניתוחים העיקריים היום לביצוע הניתוח המלא הינן הגישה הפתוחה והגישה הזעיר פולשנית – לפרוסקופית.

    לגישה הזעיר פולשנית יתרונות רבים אשר הוכחו מחקרית בעיקר בכל הקשור לאיבוד דם מופחת, התאוששות מהירה יותר, פחות סיבוכים ופחות כאב שלא לדבר על התוצאה האסטטית העדיפה.

    אך גם לגישה הלפרוסקופית מגבלות והעיקרית שבהן היא הקושי הטכני לבצע ניתוחים מלאים בנשים בעלות משקל עודף החולות במחלה. כאן בא לידי ביטוי יתרונו הגדול מאד של הרובוט דה-וינצ'י בניתוחים אלו.

    מה היתרון בניתוח רובוטי לסרטן רירית הרחם?

    לרובוט יתרונות רבים בניתוחים במקומות צרים וצפופים בגוף האישה, ומאפשר לבצע בדייקנות יתרה ניתוחים באזורים מסוכנים סביב כלי דם גדולים, עצבים ומערכת השתן.

    אחוז ההסבה לניתוח פתוח מניתוח לפרוסקופי הינו גבוה, אם הכירורג באמת רוצה לבצע את הניתוח האונקולוגי המלא באישה שמנה ומבוגרת.

    בגישה הרובוטית אחוזי ההסבה קטנים הרבה יותר והמערכת מאפשרת להשלים ניתוחים מאד סבוכים עם תחלואה נמוכה מאד לנשים.

    לרובוט מצלמה תלת ממדית המאפשרת מבט טוב יותר על שדה הניתוח. הזרועות שלו מאפשרות תנועתיות משופרת בחלל הבטן. המערכת הממוחשבת מורידה את הרעידות של הכירורג אלמנט חשוב מאוד בצמוד לכלי דם.

    הכירורג יושב ליד קונסולה השולטת בכלים הניתוחיים ופחות מתעייף בניתוחים ארוכים.

    והיתרון הגדול האחרון הינו השיפור הגדול ביכולת לאתר את בלוטות הזקיף. המערכת הרובוטית מאפשרת ביתר דיוק לאתר ולהוציא את בלוטת הזקיף החשובה.

    מהו הטיפול המשלים לאחר הניתוח?

    את הטיפול לאחר הניתוח אנחנו קובעים בהתאם לתוצאות הפתולוגיות ולגורמים הנוגעים לגידול עצמו בתוך הרחם כמו עומק חדירה לשריר הרחם, מעורבות צוואר רחם וגרורות לבלוטות לימפה.

    רוב הגידולים מתגלים בשלבים ראשוניים ללא גרורות ולכן רוב הנשים אינן נזקקות לטיפול משלים לאחר ניתוח.

    חלקן מקבלות טיפול קרינתי לכיפת הנרתיק כדי למנוע חזרה מקומית של הגידול וחלקן נזקקות לקרינה משלימה לאגן.

    מיעוט הנשים נזקקות לטיפול כימוטרפי וכל זאת בתלות בסוג הגידול ובמידת ההתפשטות שלו ברחם או בבטן.

    מהם סיכויי ההחלמה מסרטן רירית הרחם?

    סיכויי ההחלמה מצוינים בעיקר בגלל שרוב הגידולים מתגלים בשלבים ראשוניים ללא מחלה גרורתית.

    אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי הנשים שנותחו במשך שנים ארוכות בתחילה בצורה יותר אדוקה, אחת לכמה חודשים, ובהמשך במרווחים הולכים וגדלים ואנחנו יודעים שהמחלה אינה קטלנית ברוב רובן של הנשים.

    דימום במקום ובזמן שאינו תואם את הגיל או את המחזורים הצפויים צריך להביא נשים להיבדק. באם מתגלה סרטן ברירית הרחם יש להגיע לטיפול ע"י גינקו-אונקולוג ולקבל את הטיפול הניתוחי המתקדם ביותר בכלים הטובים והמודרניים ביותר כדי להגיע לתוצאה המיטבית. המסר העיקרי הוא לשים לב לדימום מהנרתיק.


    פרופ' רם איתן
    יילוד וגינקולוגיה
    פרופ' רם איתן הינו מומחה ליילוד וגינקולוגיה, מנהל מרפאה פרטית בתל אביב. פרופ' איתן הינו מרצה בכיר בחוג לגינקולוגיה ומילדות בביה"ס לרפואה, אוניברסיטת תל אביב.

    להתייעצות עם ד"ר איתן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-232-0006

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • מתן 22 בספטמבר 2020 19:19

        האם הסרטן ברירית הרחם הוא סופני באופיו?

         הגב

        1. מערכת מדיקו 6 באוקטובר 2020 18:22

          רוב גידולי סרטן הרחם מאובחנים בשלב ראשוני, עוד טרם התפשטותם מחוץ לרחם. וזו הסיבה שניתן לרפא את רובן המוחלט של החולות וזאת באמצעות ניתוח היסטרקטומיה (כריתת הרחם), עם כריתת החצוצרות והשחלות או בלעדיה.

           הגב