טרשת האוזן אוטוסקלרוזיס: האבחון והטיפול

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר גולדפרב
השאירו פרטים או חייגו
077-9967643

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אף אוזן גרון - ראש וצוואר

    אחת הסיבות לאובדן שמיעה היא טרשת האוזן, מחלה תורשתית המתפתחת לרוב בגיל צעיר. טרשת האוזן גורמת להתדרדרות הדרגתית בשמיעה עד לאובדן שמיעה מוחלט באוזן אחת או בשתי האוזניים

    צפו בד"ר אבי גולדפרב מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    במאמר זה נדון על

    אבחון | טיפול | ניתוח

    מהי טרשת האוזן?

    טרשת האוזן היא מחלה תורשתית שגורמת, באופן ייחודי, לשינויים במבנה עצמות השמיעה.

    בסופו של תהליך המחלה נוצר קיבוע של עצם הארכוב, שהיא העצם הקטנה ביותר בגוף ואשר אחראית על העברת גלי קול אל האוזן הפנימית. במצב של קיבוע עצם הארכוב נפגעת למעשה היכולת של הארכוב להעביר את גלי הקול פנימה אל תוך האוזן מה שמוביל להיווצרות ליקויי שמיעה.

    כאמור, טרשת האוזן היא מחלת תורשתית והיא מופיעה אצל כ-1% מהאוכלוסייה. המחלה מתבטאת בירידה קבועה והדרגתית באיכות השמיעה עד לשיא שמגיע בסביבות העשור השלישי או הרביעי לחיים.

    כמו כן, טרשת האוזן שכיחה פי 2 יותר אצל נשים מאשר אצל גברים, והיא יכולה לעבור גם בתורשה שאינה ישירה, קרי גם אם ההורים לא סובלים ממחלה זו, יכולים ילדיהם לסבול ממנה אם התורשה נגררת עוד מדורות קודמים.

    סיפורו האישי של שגיא הסובל מטרשת האוזן

    שגיא חווה ירידה בשמיעה באוזן אחת, שבסופו של דבר הגיעה לשלב של הפסקת שמיעה מוחלטת.

    את הירידה בשמיעה התחיל להרגיש לפני כ-10 שנים ומזה כ-5 שנים הפסיק לשמוע לחלוטין באותה האוזן.

    שגיא: "במשך 10 השנים הללו, מעולם לא ניהלתי שיחה עם אדם שישב או עמד מימיני. אני יודע מראש שאני פשוט לא מסוגל לשמוע באוזן זו ולכן אני תמיד ממקם את עצמי משמאל לאדם שאיתו אני מתקשר. אחרי הניתוח השמיעה חזרה להיות תקינה גם באוזן השנייה וזה ממש משנה חיים."

    איך מאבחנים את טרשת האוזן?

    הדבר המרכזי שמאפשר לנו תחילה לאבחן את הבעיה כטרשת האוזן הוא בדיקת השמיעה.

    הפגיעה בשמיעה בגין טרשת האוזן היא בעלת תכונות ומאפיינים ייחודיים שאותם ניתן לזהות באמצעות בדיקת השמיעה – למשל אובדן פגיעה הולכתי, קרי ירידה בשמיעה כתוצאה מפגיעה בהולכת האוויר דרך תעלות האוזן.

    כמו כן ניתן לזהות תבניות ספציפיות של אובדן שמיעה, וזאת בנוסף להיסטוריה רפואית, רקע משפחתי וסממנים קליניים אחרים שיכולים להצביע על טרשת האוזן כבעיה המרכזית.

    האבחנה הסופית של טרשת האוזן מתבצעת למעשה תוך כדי ניתוח כאשר מגיעים פיזית אל עצמות השמיעה, ושם ניתן לראות האם זוהי אכן המחלה שגרמה לאובדן השמיעה.

    מהו הטיפול בטרשת האוזן?

    הטיפול בטרשת האוזן תלוי בעיקרו ברמת החומרה של המחלה. כאשר מדובר בפגיעה קלה בשמיעה ניתן להתמודד איתה באמצעות מכשיר שמיעה.

    כאשר הפגיעה בשמיעה היא חמורה ומוחלטת יותר, הטיפול מתבסס על ביצוע ניתוח לטיפול בטרשת האוזן. ניתוח זה יכול להחזיר את המצב לשמיעה נורמלית לחלוטין או למצב כזה שבו ניתן להשתמש במכשיר שמיעה כפתרון קבוע.

    דר אבי גולדפרב
    בתמונה: ד"ר אבי גולדפרב צילום: מורן ניסים

    ד"ר אבי גולדפרב מנתח מומחה לכירורגית ראש צוואר וסגן מנהל מחלקת אף אוזן וגרון בבית חולים וולפסון מציין: "שיעורי ההצלחה של הניתוח הראשוני עומדים על 96%, ועל כן החשש מהתדרדרות השמיעה לאחר הניתוח הוא ביחס למקרים נדירים מאוד."

    מה מבוצע במסגרת הניתוח?

    ככלל, מטרת הניתוח היא לקבע תותב שיחליף למעשה את התפקוד של העצם המקובעת. המדובר בתותב שאורכו כ-4.5 מ"מ וקוטרו כ-0.6 מ"מ, אך לאחר שמקבעים אותו נכון למקומו הוא יכול להחליף למעשה את פעולת עצם הארכוב לחלוטין ולהחזיר את השמיעה למטופל.

    במקרים שבהם ישנה ירידת שמיעה מתקדמת שמערבת את האוזן הפנימית, או כאשר חלה התדרדרות בשמיעת המטופל לאחר הניתוח הראשוני, ניתן לבצע גם השתלה של שתל קוכליארי.

    יחד עם זאת, שיעורי ההצלחה של הניתוח הראשוני עומדים על 96%, ועל כן החשש מהתדרדרות השמיעה לאחר הניתוח הוא ביחס למקרים נדירים מאוד.

    הסטטיסטיקה מדברת על כ-1% מכלל המנותחים שעלולים לאבד לחלוטין את השמיעה באוזן, וגם במקרים אלה כאמור, ישנה האפשרות להיעזר בשתל קוכליארי.


    ד"ר אבי גולדפרב
    מחלות א.א.ג. וכירורגיית ראש-צוואר
    ד"ר אבי גולדפרב הינו מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש צוואר. מנהל מחלקת א.א.ג וכירורגיית ראש וצוואר, מרכז רפואי ע״ש אדית וולפסון. ד"ר גולדפרב עוסק בהוראת סטודנטים לרפואה באוניברסיטת תל אביב. כמו כן, אחראי על הוראת...

    להתייעצות עם ד"ר גולדפרב
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9967643

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • אודליה חבויניק 30 בספטמבר 2020 22:31

        שלום רב,
        ראשית מאוד התרשמתי מהכתבה כי לפיה הבנתי שיש לי ועל סמך CT שעשיתי ובדיקות שמיעה.
        אני באוזן צד שמאל לא שומעת לחלוטין וחלה ירידה גם בצד ימין.
        אשמח לדעת האם אוכל או תוכלו להפנות אותי למשהו שמתמחה לייעוץ נוסף, כיוון שרופא אף אוזן גרון אצלינו רוצה שאשים מכשיר שמיעה ולא חושבת שיעזור .
        תודה רבה,

        אודליה

         הגב

        1. מערכת מדיקו 6 באוקטובר 2020 19:13

          שלום אודליה,
          תכלי לפנות לרופא המרואיין בכתבה – ד"ר גולדפרב
          בנוסף באתר ניתן למצוא לא מעט רופאים לפי סינון אזור, הסדר ביטוחי, תחומי פעילות ועוד.
          להלן קישור: רופאים מומחים בתחום א.א.ג וכירורגיית ראש צוואר

           הגב