חשיבות הטיפול בסרטן שד HER2 מוקדם

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר פאלוך
השאירו פרטים או חייגו
077-9972445

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    סרטן שד בגיל צעיר הוא אמנם נדיר, אך מהווה גורם תמותה בולט באוכלוסייה הכללית ומחייב התייחסות טיפולית ייחודית, במיוחד כאשר מדובר בסרטן שד מסוג HER2, שנחשב לסרטן גרורתי אלים ומהווה כ-25 אחוזים ממקרי סרטן השד. כיום, ניתן לטפל בסרטן שד מסוג זה בשילוב ניתוח עם טיפולים על בסיס תרופות ביולוגיות חדשניות המביאות לפרוגנוזה טובה יותר

    צפו בד”ר פאלוך-שמעון מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בוידיאו

    במאמר זה נלמד על

    אבחון | ייעוץ מולטידיסציפלינרית | טיפול טרום ניתוח | מנגנון הטיפול בסרטן שד | אופן קבלת הטיפול

    הסרטון מוגש לציבור באדיבות רוש פרמצבטיקה בחירת הטיפול האפשרי הינו להחלטת המטפל הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל. המידע נכון לתאריך ינואר 2018. למידע נוסף, יש לפנות לרופא המטפל.

    מהו סרטן שד מסוג HER2?

    סרטן שד מסוג HER2 ראשי תיבות של Human Epidermal Growth Factor Receptor 2, מדובר סרטן המהווה כ-25% ממקרי סרטן השד. בתאי הגידול הסרטני בסרטן מסוג זה, ישנו ביטוי יתר של חלבון בשם HER2.

    נוכחות גבוהה זו של החלבון, הופכת את הסרטן לאלים יותר ורגיש פחות לטיפול הסטנדרטיים כדוגמת כימותרפיה או טיפולים הורמונליים. כיום, באמצעות שילוב של טיפולים ביולוגיים עם כימותרפיה, ניתן להגיע לתוצאות מצוינות בתהליכי טיפול קלים יחסית.

    איך מאבחנים את הנוכחות של חלבון HER2 בסרטן השד? 

    הנוכחות של חלבון ה-HER2 נבדקת בבדיקה הפתולוגית "הרגילה" או בבדיקה הנקראת FISH, ערך HER2 של 1 נחשב שלילי. הערך 2 מחייב בדיקת FISH ואילו ערך של 3 מעיד על חיוביות להר-2.

    גידול חודרני בגודל של 5 מ"מ ויותר לרוב מחייב טיפול כימותרפי וביולוגי. בגידול קטן מזה לא נהוג לטפל בכימו+טיפול תרופתי, כי אין כל הוכחה שהטיפול במצב זה מועיל.

    הטיפולים הביולוגיים בסרטן שד מסוג HER2 נחשבים לאחת מפריצות הדרך המשמעותיות בעולם האונקולוגיה בכלל, ומאפשרים לשנות לחלוטין את גורלן של הנשים הלוקות במחלה לעומת שנים עברו.

    סרטן השד HER 2
    המעבר לטיפול הביולוגי הניתן בזריקה תת עורית חוסך למטופלת זמן וטרחה ומאפשר לה לחזור לשגרת חיים מלאה מבלי להיות תלויה בטיפולים מורכבים וארוכים בבית החולים

    עד כמה חשוב לחולה לקיים התייעצות מולטי-דיסציפלינרית?

    התייעצות מולטי-דיסציפלינרית הוא נושא קריטי עבור כל חולה אונקולוגי, ובמיוחד אם מדובר בחולת סרטן שד בשלבים מוקדמים. ההתייעצות נדרשת לגבי סדר הטיפולים, התרופות הזמינות והניתוחים האפשריים.

    כאשר מדובר על נשים צעירות החולות בסרטן השד, התייעצות זו צריכה אף להתרחב לכיווני הריון ופריון, גנטיקה וטיפולים פלסטיים.

    מהו טיפול טרום ניתוחי ולמי הוא מתאים?

    כאשר מדובר בסרטן שד בזיהוי מוקדם, ניתן להתחיל בשלב הניתוח ולאחר מכן לקבל את הטיפול התרופתי, או להתחיל בטיפול התרופתי שנקרא טיפול טרום ניתוחי, ורק לאחר מכן לבצע את הניתוח.

    ההחלטה לגבי סדר הטיפולים מבוססת על מאפייני המחלה במטופלת הספציפית, בצורה הבאה: כאשר מדובר בגידול גדול מאוד ברמה שלא ניתן לנתח אותו, אנו רוצים לתת טיפול טרום ניתוחי על מנת לצמצם את הגידול תחילה.

    כמו כן, כאשר מדובר בסוג סרטן אלים כדוגמת HER2, בו ברור שהמטופלת תזדקק לטיפול כימותרפי וביולוגי, אנו רוצים להתחיל עם הטיפול התרופתי כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר, ולצמצם ככל הניתן את היקף ההליך הכירורגי שיידרש בהמשך.

    מהו מנגנון הטיפול בסרטן שד מסוג HER2?

    מנגנון הטיפול מבוסס על שילוב של תרופות ביולוגיות שאותן משלבים עם כימותרפיה. התרופות הביולוגיות מבוססות על נוגדנים הנקשרים עם חלבון HER2, באופן שמונע מהחלבון להיקשר עם חלבונים אחרים על מנת לעשות את פעולתו.

    בנוסף לכך, בהיקשרותם אל החלבון, מסמנים הנוגדנים לגוף כי מדובר בגוף זר, מה שיכול לסייע בהפעלת מערכת החיסון כנגד הגידול הסרטני.

    הזרקה דרך הוריד

    כיצד ניתן הטיפול?

    הטיפול בסרטן השד מסוג HER2 הוא טיפול שניתן באמצעות הווריד, בשילוב עם כימותרפיה למשך מספר חודשים, שלאחריהם נמשך הטיפול הביולוגי דרך הווריד למשך שנה נוספת.

    לאחר מכן, יכולה המטופלת לקבל את התרופות באמצעות זריקה תת עורית קלה ופשוטה הניתנת לה בבית חולים או על ידי אחות בקופת חולים.

    המעבר לטיפול התת עורי חוסך למטופלת זמן וטרחה ומאפשר לה לחזור לשגרת חיים מלאה מבלי להיות תלויה בטיפולים מורכבים וארוכים בבית החולים.


    ד"ר שני פאלוך-שמעון
    אונקולוגיה
    ד”ר שני פאלוך-שמעון הינה מומחית לאונקולוגיה, מנהלת יחידת השד בבית חולים שערי צדק. עוסקת בטיפול בסרטן שד בכל שלבי המחלה ואחראית לתחומים של סרטן שד בצעירות וטיפול טרום-ניתוחי. חוקרת ראשית במספר מחקרים קליניים בפאזה מוקדמת...

    להתייעצות עם ד”ר פאלוך
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9972445

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות