כל החידושים בסרטן שד HER2 גרורתי

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר בן ברוך
השאירו פרטים או חייגו
077-9969409

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    כאשר סרטן השד שולח גרורות אל חלקי גוף נוספים, הוא הופך להיות גרורתי ומסוכן יותר לחולה. כיום, באמצעות טיפולים ביולוגיים חדשניים ניתן לטפל גם באחד מסוגי סרטן השד הקטלניים ביותר מסוג HER2, באופן אשר הופך את המחלה ברוב המקרים לכרונית עם מעט תופעות לוואי| כתבה שנייה בסדרה על סרטן השד HER2

    צפו בד"ר בן ברוך מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בווידאו

    במאמר זה נלמד על

    גרורות הסרטן | אבחון | טיפולי HER2

    הסרטון מוגש לציבור באדיבות רוש פרמצבטיקה בחירת הטיפול האפשרי הינו להחלטת המטפל הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל. המידע נכון לתאריך פברואר 2018. למידע נוסף, יש לפנות לרופא המטפל.

    קולטן Human epidermal growth factor receptor 2  HER-2 הנו חלבון. במצב תקין קיים חלבון זה בכמויות קטנות ברקמת השד, השחלה והעור. קולטני HER-2 ממוקמים בזוגות על פני השטח של התאים וחודרים דרך הממברנה לציטופלזמה שלהם.

    תפקידם לבקר את תהליך החלוקה של התאים ברקמות אלו. פעילות יתר של HER-2 גורמת לחלוקה מוגברת של תאים. בכ-20% מגידולי השד החודרניים מזוהה כמות גדולה מהרגיל של חלבון זה. גידולים אשר זוהתה בהם כמות גדולה מהרגיל של החלבון נקראים HER2 חיובים ( HER2-positive).

    מהו סרטן שד גרורתי מסוג HER2?

    סרטן שד גרורתי מסוג HER2 הוא סרטן אלים במיוחד, המתאפיין בעודף חלבון מסוג HER2 על תאי הגידול. עודף זה יכול לבוא לידי ביטוי באלפי אחוזים כשאם בתא נורמלי בשד ישנם 20,000 עותקים של החלבון, בתא סרטני מסוג HER2, יבוא החלבון לידי ביטוי בהיקף של עד 2 מיליון עותקים בתא.

    נוכחות מוגברת זו של חלבון HER2, הופכת את הסרטן לאלים וגרורתי, ומעניקה לו עמידות בפני טיפולים כימיים וטיפולים הורמונליים, באופן שמקצר מאוד את תוחלת החיים של החולה.

    לאן שולח סרטן השד הגרורתי את גרורותיו?

    סרטן שד גרורתי שולח את הגרורות בדרך כלל לעצמות, אל הכבד ואל הריאות. כאשר מדובר על סרטן שד גרורתי מסוג HER2, הגרורות נשלחות גם אל המוח, אל המעטפת של קרומי המוח ולעיתים גם אל הבלוטות ואל העור.

    סרטן שד HER2

    כיצד מבוצע אבחון לסרטן זה?

    אבחון המחלה מתבצע תחילה באמצעות הקשבה לחולה, בניסיון לזהות תלונות חדשות שלא היו קודם לכן. בהמשך, מבוצעת בדיקה גופנית ולאחר מכן בדיקות הדמיה המיועדות לגילוי גרורות של הסרטן.

    הבדיקה המיושמת כיום היא בדיקת PET-CT, הכוללת בתוכה בדיקת CT ומיפוי עצמות בעזרת איזוטופ שנקלט בגידולים. לבדיקת גרורות במוח מבוצעת בדיקת MRI מוח.

    כיצד יודעים שזהו אכן סוג הסרטן שהתגלה?

    כדי לוודא שהגרורות שנתגלו בגוף אכן מגיעות מסרטן שד גרורתי מסוג HER2, מבוצעת ביופסיה חוזרת מאחד האתרים בגוף בו נתגלו הגרורות.

    בדגימה הנלקחת מבוצעת בדיקה של מאפייני הגידול: האם הוא עמיד בפני הורמונים, האם ישנו ביטוי יתר של חלבון HER2 וכן הלאה.

    מהם הטיפולים הקיימים בסרטן שד מסוג HER2?

    הבשורה הטובה היא שכיום ניתן לטפל בסרטן מסוג זה באמצעות טיפול ביולוגי חדשני, המבוסס על שימוש בשני נוגדנים הפועלים על החלבון מחוץ לתא ומפריעים לו להיות פעיל.

    טיפול זה ניתן בשילוב עם כימותרפיה למשך 4-6 חודשים להשגת תוצאה מקסימלית, ולאחר מכן נשארים עם טיפול הנוגדנים בלבד.

    הטיפול החדש מבוסס כאמור, על טכניקות ביולוגיות חדשניות אותן ניתן ליישם בהתאם להתקדמות הטיפול בטכניקות השונות.

    כיצד מטפלים כאשר מהלך המחלה ממשיך להתקדם?

    אם מהלך המחלה ממשיך להתקדם, ישנן מספר אופציות בהן ניתן לנקוט. האופציה הברורה ביותר כיום מבוססת על שימוש בטכנולוגיה חדשנית ומרתקת אף יותר, במסגרתה מוצמדת מולקולה של כימותרפיה אל נוגדן HER2, ושני אלו מוחדרים אל זרם הדם בגוף החולה.

    בזרם הדם נותר צמד זה בלתי פעיל לחלוטין, ורק כאשר הוא מגיע אל התא הסרטני, מאפשר הנוגדן את החדירה אל תוך התא, בתוכו נפרד הצמד והכימותרפיה הורסת את התא מבפנים.

    במידה והמחלה אינה מגיבה היטב לטיפול זה וממשיכה להתקדם, ניתן להחליף את סוג הכימותרפיה, או לחלופין, לטפל בקולטן HER2 שבמנגנון התוך תאי שלו, ולא בקולטן החיצוני כפי שמבוצע בטיפול הביולוגי שתיארנו לעיל.

    המשמעות היא שכיום ישנם 4 סוגי טיפולים שונים לסרטן שד גרורתי מסוג HER2, וניתן להפעילם על פי הצורך בהתאם להיקף ההצלחה וההתקדמות בטיפול בטכניקות השונות.

    סרטן השד קבוצת נשים
    ד"ר אפרת בן ברוך: "באמצעות טיפולים אלה, הצלחנו למעשה להפוך מחלה קטלנית עם שיעורי תמותה גבוהים, למחלה כרונית, ברוב המקרים".


    ד"ר נעה אפרת בן ברוך
    אונקולוגיה
    ד"ר נעה אפרת בן ברוך הינה מומחית לאונקולוגיה, מנהלת המכון האונקולוגי בבית חולים קפלן ובעלת מרפאה בתל אביב. ד"ר בן ברוך עוסקת בטיפול בנשים החולות בסרטן השד והן במחקר של סרטן שד מוקדם וגרורתי. כמו...

    להתייעצות עם ד"ר בן ברוך
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9969409

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות