כריתת כיס מרה

מדיקו > מדריכים > כירורגיה כללית > כריתת כיס מרה
כריתת כיס מרה
זמן החלמה: בגישה זעיר פולשנית משך ההתאוששות הצפוי הוא כשבועיים, בגישה פתוחה ההתאוששות איטית יותר ועשויה להגיע עד ל-8 שבועות.
שם נוסף: Cholecystectomy

מדריך כריתת כיס מרה

ניתוח לכריתת כיס מרה, המכונה גם הסרת כיס מרה, הוא הליך כירורגי נפוץ מאוד. כיס המרה הוא איבר קטן דמוי אגס הנמצא בחלק הימני העליון של הבטן, מתחת לכבד. תפקידו של כיס המרה הוא לאגור את נוזל המרה, המיוצר על ידי הכבד, ולהפריש את הנוזל לתריסריון. נוזל המרה עובר בצינורות המרה שבכבד, נאגר בכיס המרה, ומופרש ממנו לתריסריון בעת ארוחה כאשר יש צורך בפירוק של שומנים. ניתוח להסרת כיס המרה מומלץ לעיתים קרובות כאשר אדם מפתח מחלות שונות הקשורות בתפקוד כיס המרה. הסרת הכיס מתאפשרת מכיוון שאדם יכול לחיות ללא כיס מרה, ובמקרים מסוימים הבעיות הבריאותיות של אותו אדם לא ייפתרו ללא הסרה של הכיס.


מדוע צריך להסיר את כיס המרה?

ניתוח להסרת כיס המרה מתבצע בדרך כלל כאשר אדם סובל מאבני מרה הגורמות לתסמינים. מדובר באבנים קטנות שעלולות להיווצר בכיס המרה כתוצאה מחוסר איזון בחומרים המרכיבים את נוזל המרה. אבני מרה לרוב לא גורמות לתסמינים וייתכן שאדם כלל לא יחוש שהוא סובל מבעיה זו, אך מדי פעם הן יכולות לחסום את זרימת המרה, לגרות את כיס המרה ולגרום לדלקת חריפה של כיס המרה. האבנים עלולות לחסום את כיס המרה עצמו או את צינור המרה שיוצא ממנו לכיוון התריסריון, ובשני המקרים החסימה עלולה להוביל לדלקת שתצריך הסרה של הכיס.

מקרה נוסף בו ניתן להסיר את כיס המרה הוא בעת דלקת של כיס המרה שאינה קשורה להיווצרות של אבנים, כמו למשל בעת דלקת זיהומית הנגרמת על ידי חיידקים. ברוב המקרים דלקת של כיס המרה תיגרם בעקבות חסימה על ידי אבנים.

סיבה נוספת להסרה של כיס המרה היא כאשר מתגלה גידול סרטני או פוליפים שפירים רבים בכיס המרה, ויש להסיר את כיס המרה יחד עם הגידול או הפוליפים.

אבנים בכיס המרה


מה התסמינים של בעיות בכיס המרה?

כאבי בטן יכולים להיות פתאומיים ועזים, ויכולים להרגיש עמומים או לתת תחושת מלאות. לרוב בצידה הימני העליון של הבטן, היכן שנמצא כיס המרה. הכאבים עשויים להתגבר לאחר אכילה, בייחוד כאשר המזון שומני וכבד. תיתכן הקרנה של הכאב לאזור הכתף הימנית.


חום – במקרים בהם יש דלקת של כיס המרה, בעקבות הימצאות של אבנים או מסיבה אחרת.


צהבת הופעה של גוון צהוב על גבי העור ובעיניים, מתרחשת בעיקר בעקבות חסימה של דרכי המרה על ידי אבני מרה.


בחילות והקאות.


מהן ההכנות לניתוח כריתת כיס מרה?

על המטופל להגיע עם כלל המסמכים והחומר הרפואי שברשותו על מנת למסור אותם למנתח ולרופא המרדים. במקרים מסוימים, ייתכן ותבוצע בדיקת דימות כדוגמת אולטרסאונד או CT. יש לעדכן את הצוות הרפואי לגבי כל מחלה כרונית או ניתוח בטן קודם שנעשה בעבר.

המטופל יקבל ייעוץ לגבי התרופות אותן הוא נוטל, כמו למשל תרופות לדילול דם אותן יש להפסיק ליטול כשבוע טרם הניתוח. בכל מקרה אין להפסיק ליטול תרופות באופן עצמאי ללא קבלת ייעוץ מרופא. בנוסף, מומלץ מאוד שלא לעשן טרם הניתוח על מנת לזרז את ההחלמה.

מומלץ לשנות את התזונה מספר שבועות לפני הניתוח ולצרוך מזונות דלים בשומן. הצוות הרפואי יעדכן את המטופל מתי עליו להיות בצום, ברוב המקרים דרוש צום מלא כ-6 שעות לפני הניתוח.


איך מתבצע ניתוח להסרת כיס המרה?

ישנן שתי דרכים עיקריות לביצוע ניתוח להסרה של כיס המרה. שתי הטכניקות מבוצעות כאשר המטופל נמצא תחת הרדמה כללית (מלאה), כך שבמהלך הניתוח הוא אינו מודע למצבו ואינו יכול לחוש כאב. השיטות המקובלות הן:

כריתת כיס מרה לפרוסקופית לפרוסקופיה, או ניתוח זעיר פולשני, היא שיטה בה מבצעים מספר חתכים קטנים בבטן, דרכם מכניסים מכשירים כירורגיים עדינים באמצעותם ניתן לגשת ולהסיר את כיס המרה. שיטה זו לא כוללת פתיחה מלאה של הבטן, ונחשבת כיעילה יותר במניעת סיבוכים שלאחר הניתוח, מפחיתה הצטלקויות וכאב, ומשפרת את זמן ההתאוששות מהניתוח.

  • במהלך הניתוח נעשה חתך קטן על יד הטבור בגודל של 2 עד 3 ס"מ, ושניים או שלושה חתכים קטנים יותר (בערך 1 ס"מ או פחות) נעשים בצד ימין של הבטן.
  • צינור קטן מוחדר לאחד מהחתכים, גז פחמן דו חמצני מוזרם לתוך הבטן ומנפח אותה כדי להקל על המנתח לגשת לכיס המרה.
  • הלפרוסקופ, שהוא מעין טלסקופ ארוך ודק עם פנס ומצלמה בקצהו, מוחדר דרך החתך הגדול יותר שליד הטבור, ומאפשר למנתח להאיר ולראות את הבטן במהלך הניתוח.
  • מכשירים כירורגיים מיוחדים מוכנסים דרך החתכים האחרים ומשמשים לניתוק כלי הדם המספקים את כיס המרה, ולאחר מכן להסרת הכיס עצמו.
  • לאחר הניתוח הגז משתחרר מבטן המטופל, והחתכים נסגרים בתפרים ומכוסים בחבישות.

כריתת כיס מרה בגישה פתוחה – הגישה הפתוחה דורשת חתך גדול יותר בבטן כדי לגשת ולהסיר את כיס המרה, מה שמאפשר למנתח זוויות גישה וראייה נרחבות יותר. השיטה פחות נפוצה, אך לעיתים כאשר אין אפשרות להשתמש בשיטה לפרוסקופית, יהיה צורך בניתוח בגישה פתוחה, כמו למשל במטופלים הסובלים מהידבקויות בחלל הבטן בעקבות ניתוחים קודמים או זיהומי בטן ואגן, או אנשים עם עודף משקל. ייתכנו מצבים בהם הניתוח יחל בגישה זעיר פולשנית, אך המנתח יחליט לעבור לגישה פתוחה במידה ולא ישיג זווית ראייה מספקת או שלא יוכל להסיר את הכיס בבטחה.

  • במהלך ניתוח הסרת כיס מרה בגישה פתוחה, חתך גדול יחסית, בגודל של 10 עד 20 ס"מ נעשה בבטן, באזור שמתחת לצלעות.
  • המנתח יסיר את כיס המרה לאחר ניתוק אספקת הדם שלו.
  • החתך ייסגר בתפרים ויכוסה בחבישה.

כמה זמן אורכת ההתאוששות מניתוח לכריתת כיס מרה?

זמן ההתאוששות מהניתוח תלוי בעיקר בסוג הניתוח שבוצע, כאשר לרוב ניתוח לפרוסקופי מאפשר זמן החלמה מהיר יותר מאשר ניתוח בגישה פתוחה. בשני המקרים, המטופל מועבר לחדר התאוששות בסיום הניתוח על מנת לאפשר התעוררות תקינה מההרדמה, ולאחר כשעתיים הוא צפוי לעבור למחלקה הכירורגית.

במידה ומדובר בניתוח לפרוסקופי, המטופל צפוי להשתחרר כיממה לאחר הניתוח במידה ואין סיבוכים. במקרה של ניתוח בגישה פתוחה ההחלמה צפויה להיות ארוכה במעט, והמטופל צפוי להיות מאושפז כ-3 עד 5 ימים לאחר הניתוח.

בניתוח לפרוסקופי צפויה התאוששות וחזרה לעבודה לאחר כשבועיים, במידה והעבודה אינה עבודה פיזית מאומצת. לאחר ניתוח בגישה פתוחה צפויה התאוששות ממושכת יותר ויכולים לעבור כ-8 שבועות עד לחזרה מלאה לפעילות.

אבנים בכיס המרה


מהן תופעות הלוואי כתוצאה מהסרת כיס מרה?

תופעות הלוואי הן זמניות ונורמליות לחלוטין, ובדרך כלל אינן מהוות סיבה לדאגה. תופעות לוואי זמניות יכולות לכלול:

פצעים נפוחים וכואבים – הפצעים צפויים להתחיל להשתפר תוך מספר ימים. משככי כאבים רגילים כגון אקמול עשויים לסייע בהפחתת אי הנוחות.


תחושת בחילה – עלולה להופיע בחילה כתוצאה מההרדמה או ממשככי הכאבים. זוהי תופעה שצפויה לעבור מהר יחסית בסיום השפעת תרופות ההרדמה.


כאבי בטן וכתפיים – תוצאה של הגז המשמש לניפוח הבטן. הכאבים צפויים לחלוף לאחר מספר ימים, וניתן לקחת משככי כאבים כדי להקל על אי הנוחות.


תחושת נפיחות, גזים ושלשולים – תופעות לוואי אלו יכולות להימשך מספר שבועות. אכילת מזון עתיר סיבים כגון פירות, ירקות ולחם מלא יכולה לעזור למיצוק הצואה.


מה הסיבוכים של ניתוח להסרת כיס מרה?

הסרת כיס המרה נחשבת להליך בטוח יחסית, אך כמו בכל הניתוחים קיים סיכון לסיבוכים:

זיהום – חלק מהאנשים מפתחים זיהום על גבי הצלקת או זיהום פנימי לאחר הסרת כיס המרה. סימנים אפשריים לזיהום כוללים כאב עז וגובר, נפיחות או אדמומיות, ודליפה של מוגלה מהצלקות.


דימום – יכול להתרחש לאחר הניתוח, אם כי מדובר בסיבוך נדיר.


דליפת מרה – כאשר מסירים את כיס המרה, משתמשים בקליפסים מיוחדים כדי לאטום את הצינור המחבר את כיס המרה לצינור המרה הראשי המוביל לתריסריון. נוזל מרה עלול לדלוף החוצה מהצינור לתוך הבטן כאשר האטימה נפגעת. תסמינים של דליפת מרה כוללים כאבי בטן, תחושת בחילה, חום ובטן נפוחה. לפעמים נדרש ניתוח לניקוז המרה ולשטיפת החלק הפנימי של הבטן. דליפת מרה מתרחשת בסביבות 1% מהניתוחים.


פגיעה בצינור המרה – צינור המרה, שמוביל את הנוזל מהכבד אל התריסריון, עלול להינזק במהלך הסרת כיס המרה. אם זה קורה במהלך הניתוח, ייתכן שניתן יהיה לתקן זאת מיד. במקרים מסוימים יהיה צורך בניתוח נוסף לאחר הניתוח המקורי.


פגיעה במעיים ובכלי הדם – מכשירי הניתוח המשמשים להסרת כיס המרה יכולים לפגוע בטעות גם במבנים שמסביב לכיס, כגון המעי, הכבד וכלי הדם. פציעה מסוג זה היא נדירה ובדרך כלל ניתנת לתיקון בזמן הניתוח. לעיתים מבחינים בפציעות לאחר מכן ויש צורך בניתוח נוסף.


פקקת ורידים עמוקים (DVT) – אנשים מסוימים נמצאים בסיכון גבוה יותר להיווצרות קרישי דם לאחר הניתוח. תופעה זו ידועה בשם פקקת ורידים עמוקים (DVT) ומתרחשת בדרך כלל בוורידים ברגליים. סיבוך זה עלול להיות מסוכן מכיוון שהקריש יכול לנוע ברחבי הגוף ועלול לחסום את זרימת הדם לריאות (תסחיף ריאתי). ייתכן שימוש בגרבי לחץ מיוחדות לאחר הניתוח כדי למנוע סיבוך זה.


סיכונים מהרדמה כללית – ישנם מספר סיבוכים הקשורים בהרדמה כללית, אך אלו נדירים מאוד. סיבוכים כוללים תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה ואף מוות. שמירה על כושר ובריאות לפני הניתוח מפחיתה את הסיכון להתרחשות סיבוכים כלשהם הנגרמים מחומרי ההרדמה.


האם ניתן לחיות ללא כיס מרה?

ניתן לנהל חיים נורמליים לחלוטין ללא כיס מרה. הכבד ימשיך לייצר מספיק נוזל מרה כדי לעכל את האוכל, אבל במקום להיות מאוחסן בכיס המרה, הוא יטפטף באופן קבוע אל התריסריון.

חלק מהאנשים חווים בעיות כמו תחושת נפיחות או שלשולים לאחר הניתוח, שלרוב משתפרים לאחר מספר שבועות. יש לשאוף לתזונה בריאה ומאוזנת, ואם המטופל שם לב למזונות או משקאות מסוימים הגורמים לתסמינים אלו, רצוי להימנע מהם בעתיד.

לערוץ הוידאו שלנו בנושא גסטרואנטרולוגיה

שאלות ותשובות בנושא

מתי עלי לפנות לרופא לאחר הניתוח?

יש לפנות לרופא במידה ועולים סימנים המחשידים להתפתחות של זיהום כמו חום, כאבים מתגברים ועזים, ופצעים נפוחים ומוגלתיים. בנוסף, יש לפנות לרופא אם התסמינים המקוריים שהיו קיימים לפני הניתוח חוזרים.

אילו מזונות מומלץ לאכול לאחר הניתוח?

שלא כמו לפני הניתוח, לאחר הניתוח אין המלצות מיוחדות בנוגע לתזונה. במידה והמטופל סובל מתופעות לוואי הכוללות נפיחות, גזים, ושלשולים, מומלץ להימנע משתיית משקאות המכילים קפאין, ומאכילת מזונות חריפים ושומניים. בנוסף, מומלץ להעלות את כמות המזון באופן הדרגתי לאחר הניתוח.

כמה זמן לאחר הניתוח אוכל לחזור לעבודה?

במידה ומדובר בעבודה משרדית, ניתן לחזור לעבודה לאחר כשבועיים במקרה של ניתוח לפרוסקופי וכארבעה שבועות במקרה של ניתוח בגישה פתוחה.

מתי הפצעים מהניתוח צפויים להיעלם?

ברוב המקרים יעשה שימוש בתפרים כדי לסגור את פצעי הניתוח. לרוב התפרים אמורים להיספג ולהיעלם בתוך שבוע או שבועיים. במקרים מסוימים הרופא יזמן את המטופל למרפאה להוצאת התפרים באופן ידני.

האם מחלת הקורונה יכולה לגרום לבעיות כיס מרה שיובילו לכריתה?

על פי מה שידוע נכון לעכשיו, וירוס הקורונה יכול לגרום לדלקת בכיס המרה בעקבות נוכחות של הוירוס בכיס עצמו. במידה ואכן ישנה דלקת, כריתה עלולה להיות הצעד הבא.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il