שיקום על גבי שתלים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר עמירם צהר
השאירו פרטים או התקשרו
077-8044833

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    מהו שיקום על גבי שתלים?

    השן היא יחידת עצם אחת שמחולקת לכותרת ולשורש. בעקירת שן אנחנו עוקרים למעשה את השן כולה, גם את הכותרת וגם את השורש ובכדי לייצר אלטרנטיבה לשורש שנעקר, אנו נעזרים בשתל מלאכותי שמיועד להחליף את השורש.

    תהליכי שיקום הם תהליכים שכוללים את שלב החדרת השתל כתחליף לשורש, לעיתים בשן אחת שחסרה ולעיתים בקרב מטופלים שכל שיניהם או חלק ניכר מהן חסרות בפה.

    על גבי השתל מותקן למעשה הכתר שמהווה למעשה את התחליף לכותרת השן.

    כאשר מדובר בשורת שיניים רציפה, הכתר הוא לא עבור שן בודדת אלא עבור שורה של שיניים ולכן נקרא גשר. את החיבור בין השתל ובין הכתר, מבצעים באמצעות מבנה המוברג לשתל ומעליו מודבק הכתר.

    צפו בד"ר צהר מסביר על כך לתכנית בקו הבריאות

    מהם הגורמים, מצד המטופל ומצד הרופא, שמשפיעים על הצלחת הטיפול?

    1. בניית תכנית טיפול – הרופא המשקם חייב לבנות תכנית נאותה ומותאמת בדיוק למטופל הספציפי. בהיעדר תכנית כזאת, גם רופא מצוין לא יוכל להשלים את הטיפול בהצלחה.

    במסגרת שלב התכנון מוצעות למטופל מספר אלטרנטיבות מהן הוא יכול לבחור, ואם המטופל מעדיף אלטרנטיבות אחרות שאינן מתאימות לו על פי ראותו של הרופא, עדיף לרופא לא לטפל בו.

    2. מקצועיות – היכולת ליישם את התכנית בצורה טובה, נדרש רופא מקצועי שיודע לקחת את מידות הפה בצורה מדויקת ולבצע את ההליך בצורה מקצועית. מערכות ממוחשבות לסריקה והדמיה של הפה, מסייעות מאוד לרופא בהיבט זה.

    3. שימוש ברפואת מומחים – בכל תחום ברפואת שיניים קיימת התמחות ספציפית, לדוגמה, רופא מומחה לטיפולי שורש, רופא מומחה למחלות חניכיים וכו'. רופא מקצועי חייב להיעזר ברפואת מומחים על פי הצורך לכל תחום ותחום. אם אלה רופאים הנמצאים פיזית במרפאה (עדיף), או לשלוח לרופאים מומחים חיצוניים.

    עדיף לרופא המטפל להיעזר ברופאים כאלה, אם הוא מבין ששימוש בהם מעלה את סיכוי הצלחת הטיפול.

    הבעיה אצל רופאים מסוימים שהם מנסים לקחת את כל הטיפולים ללא יוצא מן הכלל ומעדיפים לא להשתמש ברפואת מומחים כלל ובמצב כזה הסיכוי להצלחת הטיפול לאורך זמן יורד.

    שיקום על גבי שתלים

    4. מעבדה – מידת המקצועיות וההקפדה של המעבדה המייצרת את הכתרים על פי המידות שסופקו לה. גם במקרה זה, מעבדות משתמשות היום במכשור לייצור ממוחשב של הכתרים על מנת להבטיח דיוק מקסימלי.

    5. אחריות המטופל – היענות המטופל להוראות הניתנות לו על ידי הרופא ואלו כוללות ניקוי יומיומי של השיניים על פי הוראות הרופא וביקור אצל שיננית ואצל רופא שיניים אחת לשלושה חודשים.

    חשוב שביקור זה יהיה אצל הרופא שעשה את הטיפול עצמו ולא אצל כל רופא שיניים.

    המוטו של הרופא הוא לתת טיפול אופטימלי למטופל להצלחת השיקום לאורך זמן.

    כיצד מפחיתים את רמת הכאב במהלך הטיפול?

    בשלב הראשון של הטיפול מבוצע אלחוש מקומי באמצעות נוזל או משחה מאלחשת, המיועדים למזער את הכאב שנובע מהחדרת מזרק ההרדמה (השלב המפחיד ביותר עבור מרבית המטופלים).

    לאחר מכן מבוצעת הרדמה מקומית באמצעות הזרקת חומר הרדמה ייעודי אותו ניתן להזריק בצורה הרגילה, או באמצעות מזרק קטן ומיוחד שבמקום להזריק את כל החומר בבת אחת, מטפטף אותו בצורה איטית.

    היתרון הוא שמזרק זה מפחית מאוד את כאב הזריקה אך החיסרון הוא שטכניקה זו מאריכה את משך תהליך ביצוע ההרדמה במספר דקות.

    שיקום על גבי שתלים

    כיצד מפחיתים את הכאב לאחר הטיפול?

    ככלל, הכאבים לאחר הטיפול נגרמים בגין ההתערבות הכירורגית ברקמות הפה. על כן, ככל שהתערבות זו תתבצע בצורה יותר מדויקת ויותר שמרנית עם מינימום חתכים ומינימום פגיעה ברקמות, כך יהיה תהליך ההחלמה קל, פשוט ומהיר יותר וגם ילווה בפחות כאבים.

    לאחר הטיפול נמסרות למטופל הוראות שמיועדות להנחות אותו מהן הפעולות שניתן לבצע עד להחלמה של פצעי ההליך.

    הקפדה על הוראות אלה ונטילת משככי כאבים על פי הצורך, יכולים להפוך את תהליך ההחלמה לתהליך קל מאוד וכמעט נטול כאבים.

    כיצד ניתן לשפר את חוויית הטיפול עבור מטופלים חרדתיים?

    חרדה מרופא שיניים מבוססת במרבית המקרים על מניעים פסיכולוגיים ולכן הדרך הטובה ביותר להפחית את החרדה הזאת היא באמצעות פסיכולוגיה מתאימה.

    על הרופא לשדר מקצועיות גבוהה למטופל, לדבר איתו בגובה העיניים וכמובן ליישם את המקצועיות הנדרשת לאורך הטיפול כולו.

    שיקום על גבי שתלים הוא טיפול שיכול להיות ארוך ולערב שורה של הליכים כירורגיים כמו עקירות, השתלת עצם, החדרת שתלים וכמובן ביצוע השיקום על גבי השתלים.

    על כן, ישנה חשיבות גבוהה מאוד לכימיה שיודע הרופא ליצור יחד עם המטופל על מנת להרגיע אותו ולהעניק לו תחושה של בטחון אישי, בטחון ברופא ובטחון בהליך כולו.

    *הכתבה נכתבה בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.


    ד"ר עמירם צהר
    רפואת שיניים
    ד"ר עמירם צהר, עוסק ברפואת שיניים. בוגר בית הספר לרפואת שיניים – אוניברסיטת ת"א (1989). תואר שני במנהל למערכות בריאות בפקולטה למנהל עסקים – אוניברסיטת ת"א (2003). ד"ר צהר מבצע שתלים דנטליים והשתלות עצם בסיסיות...

    להתייעצות עם ד”ר עמירם צהר
    השאירו פרטים או התקשרו
    077-8044833

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות