"העתיד כבר כאן": מדוע על ישראל להיות פורצת דרך בתעשיית ההל-טק

לשמיעת הפודקאסט בספוטיפיי

לשמיעת הפודקאסט באפל פודקאסט

מדיקו > רפואת משפחה

ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל לשעבר, מדבר על היתרונות במערכת הבריאות לצד המחסור ברופאים, בחדרי ניתוח ובמענה לחולים בקהילה. איך כל זה קשור לכלכלה ולמה החיבור בין יזמות, כלכלה ובריאות מהווה מנוע צמיחה לעתיד המדינה והזדמנות למשקיעים

צפו בירון יצהרי מרחיב על הנושא

מערכת הבריאות שלנו טובה, אבל סובלת מקוצר ראייה – כך עולה מהראיון עם ירון יצהרי, רואה חשבון ומשפטן, העוסק שנים בתעשייה הרפואית שותף בקרן הון סיכון ואליטס ועד לאחרונה, מנכ"ל מדטרוניק ישראל.

לדבריו של יצהרי (49), על אף האיכות הגבוה של מערכת הבריאות בארץ, העדר תכנון לאורך זמן, גורם לשלל כשלים במערכת.

בראשם מחסור חמור בכוח אדם ותשתיות שלא מתאימות לאתגרי העתיד.

"יש לנו רופאים ומתמחים שנותנים את הנשמה, הבעיה היא שהמערכת לא מוכנה לעתיד. אין תכנון לטווח ארוך ואין תקציבים מתאימים", הוא אומר. "נכון שהקצו תקציבים בקורונה, אבל זה היה אד הוק. כמות הרופאים, שכבר היום בחסר, לא תספיק לצרכים של המערכת בעוד כמה שנים. אנחנו חייבים יותר סטודנטים לרפואה, צריך להחזיר את הסטודנטים שנסעו ללמוד מעבר לים".

"העתיד כבר כאן" – מדוע על ישראל להיות פורצת דרך בתעשיית ההל-טק
ירון יצהרי, רואה חשבון ומשפטן, העוסק שנים בתעשייה הרפואית שותף בקרן הון סיכון ואליטס ועד לאחרונה, מנכ"ל מדטרוניק ישראל. צילום: תמר מצפי

גם בעניין התשתיות ישראל בבעיה, "צריכים להוסיף חדרי ניתוח ולשפר לאלתר את התשתית בין הקהילה לבתי החולים". לדבריו "בסופו של יום אנחנו צריכים מישהו שיטפל בהורים שלנו וגם בנו – אנחנו הרי נגיע לשם, וזה יקרה מהר יותר ממה שאנחנו חושבים".

יכול להיות שהבעיה נובעת מכך שתיק הבריאות לא נחשב ליוקרתי?

"יכול להיות. את הקשר בין ביטחון לכלכלה כולם מבינים – כשיש מלחמה יש ירידה בפריון של המשק. הקשר בין בריאות לכלכלה היה פחות מובן מאליו, לפחות עד הקורונה. ברגע שנפתחו מהדורות חדשות עם דיווח על הבריאות, הבינו, את מה שהאקדמיה טענה כל הזמן – בריאות וכלכלה קשורים זה בזה".

אם היית שר הבריאות מה היית עושה?

"הייתי פותח את הפקולטות לרפואה ומכניס יותר סטודנטים. זה לא אומר להקל על תנאי הקבלה, אבל הייתי עושה הכל כדי שיהיו פה יותר רופאים, מאפשר יותר מקומות למי שעומד בתנאי הסף.

בנוסף, הייתי משקיע יותר משאבים במערכת. המדינה חייבת להבין שהיא צריכה להשקיע היום כדי שיהיה מענה עשר שנים קדימה, 20 שנה קדימה. זה משהו שלצערי עדיין לא מבינים פה.

כשהייתי במדטרוניק שאלתי קולגה משוויץ איך הם נערכים לעתיד, והוא אמר לי שהם מתכננים תוכניות ל-50 השנה הקרובות. התחלתי לצחוק כי אצלנו זה אפילו לא לחמש השנים הקרובות".

"העתיד כבר כאן" – מדוע על ישראל להיות פורצת דרך בתעשיית ההל-טק
ירון יצהרי: "אנחנו חייבים יותר סטודנטים לרפואה, צריך לעשות הכל כדי שיהיו פה יותר רופאים"

האם הפן הכלכלי הופך מעורב יותר בפיתוח מערכת הבריאות?

"בשנות כהונתי כמנכ"ל מדטרוניק ביצעה בישראל השקעות עתק בהיקף של כ-3 מיליארד דולר.

הקמתי גם את איגוד תעשיות המד-טק בישראל, המאגד את החברות הרב לאומיות ובינלאומיות מובילות בעולם הפועלות בישראל.

אנחנו רואים יותר ויותר הבנה בצורך של גורם כלכלי. היום המנכ"לים של קופות החולים מגיעים מהעולמות הכלכליים ולאו דווקא מהרפואה כפי שהיה פעם.

לא מספיק מוחות מבריקים שיפתחו טכנולוגיה או תרופות, זה צריך להיות מתורגם בפועל".

למה בעצם צריך את התיווך הזה?

"פעם חברות היו באות ושמות צ'ק של 300 מיליון שקל על מוצר בפיתוח. הימים האלה עברו. היום חברות לא משקיעות בפיתוח אם הן לא רואות איך זה מתורגם למוצר שיהיה חלק אינטגרטיבי במערכת הבריאות. כאן אנחנו נכנסים לתמונה, רעיון טוב צריך להיות מוכח".

היית בנקודה אסטרטגית במערכת. למה עזבת?

"במהלך הקריירה שלי הייתי עד לכל מיני תופעות שפרצו לחיינו, כמו תעשיית האינטרנט שגרמה לרבים מחבריי לעשות הסבה ולעבור לשם. מאוד קרץ לי הנושא, אבל אמרתי לעצמי שאני לא מתכנת ולכן זה לא התחום שלי. אחר כך היה זינוק בנדל"ן, אבל גם כאן לא מיהרתי לעזוב כי גם כאן אין לי מומחיות.

כשהגיעה הקורונה הבנתי שזה הזמן שלי. התחלנו לראות יותר פוקוס על תעשיות הבריאות, התפתחות טכנולוגית של רובוטיקה ברפואה והמצאות מדהימות.

כאן הבנתי שלמרות שאני לא רופא ולא מדען יש לי הרבה מה לתרום בהנגשה של הטכנולוגיה למשקיעים".

לאחרונה פנה יצהרי לפרויקט חדש – הקמת קרן ההון סיכון ואליטס עם כמה שותפים.

"מטרת הקרן היא לסייע לחברות מקומיות להגיע לשווקים בינלאומיים", הוא מסביר.

"זו קרן שמגיעה עם הידע הטכנולוגי המתאים וההיכרות עם התעשייה, מה שפותח הרבה דלתות לחברות ישראליות".


מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

לשמיעת הפודקאסט בספוטיפיי

לשמיעת הפודקאסט באפל פודקאסט

תגובות