פיסטולה פריאנלית בקרב חולי קרוהן: הטיפולים החדשים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר וייט
השאירו פרטים או חייגו
03-303-4474

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיה כללית

    כשליש מהחולים במחלת קרוהן סובלים מפיסטולה פריאנלית, תופעה מכאיבה וקשה הפוגעת מאוד באיכות חייו של החולה. מרבית הטיפולים שהיו קיימים עד כה הציגו שיעורי הצלחה נמוכים מאוד ועבור חלק ניכר מהחולים מדובר היה במצב בלתי ניתן לריפוי. לאחרונה נכנס לשימוש טיפול חדשני באמצעות תאי גזע, שמציג שיעורי הצלחה גבוהים ומעניק תקווה אמיתית לסובלים מהתופעה

    צפו בד"ר איאן וייט מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהי פיסטולה פריאנלית?

    פיסטולה פריאנלית היא למעשה תעלה או מנהרה שנוצרת בתוך התעלה האנלית בפי הטבעת. בפועל מדובר במעין חור בתעלה האנלית שנמתח החוצה עד לפני העור באזור פי הטבעת ויוצר תעלה העוברת בתוך הרקמות באזור פי הטבעת.

    אצל נשים יכולה התעלה להגיע גם לאזור הנרתיק. תעלה זו הופכת למוקד זיהומי דלקתי קבוע.

    קרוהן היא מחלה זיהומית דלקתית אוטו-אימונית והסובלים ממנה רגישים מאוד להיווצרות פיסטולה פריאנלית ולא פחות מכך גם לאפשרויות הטיפול בה.

    בקרב חולי קרוהן יכולות להיווצר מספר פיסטולות או פיסטולה שמתפצלת למספר כיוונים ומחמירה את השלכות המחלה.

    מהם התסמינים של פיסטולה פריאנלית?

    חולים הסובלים מפיסטולה פריאנלית סובלים מכאבים, נפיחות, הפרשות בלתי נשלטות של צואה, מוגלה וזיהומים אחרים דרך הפיסטולה.

    במצב זה עשוי החולה לסבול ממצבים מביכים של לכלוך הבגדים התחתונים ללא שליטה, היווצרות ריחות לא נעימים והיווצרות גרד וכאב מתמידים.

    איור: יותם גלעדי

    מדוע הטיפול בחולי קרוהן הוא מורכב יותר?

    הטיפול בפיסטולה פריאנלית מבוסס בדרך כלל על הליך ניתוחי המיועד לסגור את המעבר שנוצר על ידי תעלת הפיסטולה.

    במקרה של חולי קרוהן, סובלים החולים מקושי מובנה לריפוי פצעים בגין מחלת הקרוהן, ולכן הטיפול הכירורגי שיכול להיות יעיל בקרב אנשים בריאים, יכול אצל חולי קרוהן להוביל להיווצרות פצעים כרוניים, פגיעה ביכולת לקיים יחסי מין ואף אובדן שליטה בסוגרים.

    מהם הטיפולים הקיימים בפיסטולה פריאנלית?

    ככלל, תהליך הטיפול בפיסטולה פריאנלית מתחיל במישור התרופתי באמצעות תרופות ביולוגיות, המיועדות לשלוט במערכת החיסון בכדי להרגיע את תסמיני המחלה.

    אחד מהטיפולים הביולוגיים הקיימים כיום הוא בעל יכולת להגיע לסגירה מלאה של הפיסטולה, אם כי שיעור ההצלחה בכלל הטיפולים הללו הוא לא גבוה במיוחד.

    נדבך טיפולי נוסף כולל שימוש בחוט ייעודי המוכנס לתוך תעלת הפיסטולה במטרה לייבש את האזור. התרופות הביולוגיות מצידן מסייעות בסגירת הפיסטולה ובסך הכל נוצר תהליך שבסופו עשויה הפיסטולה להיסגר לחלוטין.

    למרבה הצער, במרבית המקרים טיפולים שמרניים אלה אינם מצליחים לסגור את הפיסטולה ולכן מרבית חולי הקרוהן הסובלים מהבעיה מופנים לפרוצדורה כירורגית במסגרתה נעשה ניסיון לסגור את הפיסטולה באמצעות פקק קולגן או באמצעות דבק ביולוגי.

    גם הליכים כירורגים אלה אינם מציגים שיעורי הצלחה גבוהים והניסיונות למציאת פתרון אפקטיבי נמשכים גם היום.

    מהו הטיפול החדש לפיסטולה פריאנלית?

    לפני מספר שנים החל להתפתח תחום חדש של טיפולים רפואיים באמצעות תאי גזע, וסוג זה של טיפולים הופנה גם לכיוון של טיפול בפיסטולה פריאנלית.

    טיפול זה, שהציג תוצאות טובות עד כה, מבוסס על הזרקת תאי גזע באזור הפיסטולה במטרה לאפשר לתאי הגזע להפחית את הדלקת כדי לאפשר בנית רקמה חדשה שתסגור את הפיסטולה ותעלים אותה לגמרי.

    בהליך זה לא מבוצע כל חיתוך של רקמות ואין סכנה לפגיעה בסוגרים.

    מהיכן נלקחים תאי הגזע?

    תאי הגזע נלקחים מתאי שומן שהוצאו מנשים העוברות ניתוחי אסתטיקה. מיצוי תאי הגזע מהשומן מבוצע כיום על ידי חברה מתמחה בספרד, המחזיקה בטכנולוגיה הנדרשת.

    אותה חברה ממצה את תאי הגזע ומכינה אותם כחומר מוכן להזרקה. חומר זה נותר חי למשך 48 שעות בלבד, במהלכן יש להטיס את החומר לארץ ולהזריק אותו למטופל, לפני שיאבדו התאים מערכם.

    מהו שיעור ההצלחה בטיפול זה?

    בשנים האחרונות נערכו מחקרים גדולים לבדיקת יעילותו של הטיפול החדש בפיסטולה פריאנלית. במחקרים אלה נתגלה כי בכ-60% מהמקרים של חולי קרוהן הצליח הטיפול לסגור את הפיסטולה לחלוטין, כשרק ב-25% מהמקרים חזרה הפיסטולה לאחר שנה.


    ד"ר איאן וייט
    כירורגיה כללית
    ד"ר איאן וייט הינו מומחה לכירורגיה כללית, עוסק בכירורגיה של המעי הגס ופרוקטולוגיה באמצעות לפרוסקופיה מתקדמת. ד"ר וייט ביצע מעל 4,000 ניתוחים ובעל ניסיון עשיר בכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת לניתוחי מעי דק, מעי גס, רקטום ואיברים...

    להתייעצות עם ד"ר וייט
    השאירו פרטים או חייגו
    03-303-4474

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות