אי פיריון שניוני: הסיבות להפלות חוזרות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' פלדברג
השאירו פרטים או חייגו
072-2160014

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גינקולוגיה

    כ-5% מהזוגות אינם מצליחים להביא ילד שני לעולם, אחרי היריון ראשון מוצלח. מצב זה נקרא אי פיריון שניוני והוא מובחן כחוסר יכולת להיכנס להריון שני או להחזיק הריון שני עד תום

    צפו בפרופ' פלדברג מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות


    לאי פריון שניוני ישנם מספר גורמים אפשריים, אך ישנם גם מקרים בהם מדובר באי פריון שניוני בלתי מוסבר, שהטיפול היחיד שניתן עבורו הוא ניסיונות חוזרים ונשנים של הפריה חוץ גופית, עד ההצלחה.

    מהן הסיבות העיקריות לאי פריון שניוני?

    אי פריון שניוני יכול להיגרם בעקבות מספר גורמים מרכזיים:

    • בעיות גנטיות – קיים הבדל בין אי פריון שניוני שבא לידי ביטוי באי יכולת להיכנס להריון כלל, ובין אי פריון שניוני שמתבטא בכניסה להריון עם הפלות חוזרות ונשנות ללא יכולת להגיע למעמד הלידה. לגנטיקה ישנה השפעה רבה על היבט זה של אי הפריון השניוני.
    • בעיות הורמונליות – בעיות בגופיף הצהוב, בעיות במערכת הביוץ ובעיות אנדוקריניות בכלל, שיכולות לגרום לשינויים במערך הפריון לאחר לידת הילד הראשון.
    • קרישות יתר – אחת הבעיות שהולכת ותופסת יותר ויותר תשומת לב, וניתנת לרוב לטיפול באמצעות מתן נוגדי קרישה
    • שינויים ברחם – לאחר הלידה הראשונה עלול הרחם לעבור שינויים שפוגעים ביכולתו לשאת עובר נוסף – היווצרות הידבקויות ברחם, חסימה חצוצרתית, פוליפים וכן הלאה.
    • בעיות פסיכולוגיות – בתהליך של הקושי להביא ילד, עלולים להיווצר פחדים שבהמשך הדרך יוצרים לחץ והפרעה נפשית שפוגעים ביכולתה של האישה לשמור על ההריון.

    המקרה של בני הזוג אביבית וגיא

    אביבית וגיא הם בני זוג שסובלים מאי פריון שניוני בלתי מוסבר. בהמשך לגורמים שפירטנו לעיל, עברו בני הזוג את כל הבדיקות לבחינת גורמים אלה, וכל הבדיקות יצאו תקינות לחלוטין מה שאומר שאי הפריון השניוני ממנו סובלים בני הזוג אינו ניתן להסבר על ידי הגורמים הידועים.

    לבני הזוג ילד בן 3 שנולד בלידת מבחנה. לאחר לידתו ציפתה אביבית כי ההריונות הבאים יגיעו ביתר קלות, ואכן לאורך זמן נכנסה אביבית למספר הריונות ספונטניים, אך חוותה הפלות חוזרות ונשנות של העובר.

    ההריון האחרון של אביבית נמשך למעשה עד השבוע ה-19, במהלכו עברו בני הזוג את כל בדיקות הסקר ואף ידעו כי מדובר בעובר זכר. בשבוע ה-19 התרחשה הפלה טבעית של העובר.

    במצב זה, הולכים ומתגברים הפחדים בכל הריון חדש, כשבני הזוג לא מצליחים לחוש בטחון גם בשלבים מתקדמים של ההריון. להערכת אביבית, לפחדים אלו עשויה להיות בהחלט השפעה על ההפלות שחוותה.

    מבחינת גיא הבעל, הדבר החשוב ביותר הוא להיות שם בשביל אביבית לאורך התהליך כולו, ולתמיכתו בה ישנו תפקיד חשוב במוכנות של אביבית, כפי שהיא עצמה מעידה, לחזור ולעבור את התהליך שוב ושוב.

    אביבית בילי באו: "זה היה מאוד קשה, לא ציפינו לזה ידענו שיש סיכוי שזה יקרה, אבל למזלי יש לי בעל מדהים והידיעה שיש ילד בבית הרימה אותי כל פעם, ופרופ' פלדברג שחיזק אותי כל פעם מחדש"

    המרכיב הרגשי של אי פריון שניוני

    בניגוד למקרה של אביבית וגיא, במרבית המקרים ניתן בהחלט לאתר את הגורם הספציפי לאי הפריון השניוני, ולבודד אותו כגורם לאי פריון שניוני בניגוד לחוסר פוריות בכלל.

    להערכת פרופ' פלדברג, להיבט הרגשי ישנו תפקיד חשוב ומרכזי במקרים אלה, והחרדה שאותה חווים בני הזוג לאורך ההריון, עשויה להיות גורם מפתח להפלות החוזרות והנשנות.

    במקרים רבים, מופנים בני הזוג לטיפול רגשי ונפשי על מנת לקבל את התמיכה לה הם זקוקים בכדי למזער את הפחדים והחרדות לאורך תקופת ההריון.

    במקרה של אביבית וגיא לא ניתנים טיפולים אלה, הן בגלל החוזק הנפשי שמפגינה אביבית והן בגלל התמיכה הבלתי מעורערת לה היא זוכה מבן זוגה גיא.


    פרופ' דב פלדברג
    יילוד וגינקולוגיה
    פרופסור דב פלדברג, ממובילי רופאי הפריון והגינקולוגים במדינת ישראל, בעל נסיון של למעלה מ-35 שנה. פרופ' פלדברג הינו ממלא מקום וסגן מנהל בית החולים לנשים ע"ש הלן שניידר ומנהל היחידה לאשפוז יום נשים במרכז הרפואי...

    להתייעצות עם פרופ' פלדברג
    השאירו פרטים או חייגו
    072-2160014

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • אביבית אחרת 6 באוקטובר 2020 19:48

        נו הם הצליחו? אם כן – שמחה ואם לא שיהיה בהצלחה!

         הגב