פוריות הגבר: כל מה שרציתם לדעת ולא היה לכם את מי לשאול

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר שפי
השאירו פרטים או חייגו
077-9973022

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורולוגיה

    לא מצליחים להיכנס להיריון? אולי הסיבה נעוצה בכלל בגבר. ד"ר שי שפי מומחה לאורולוגיה, מנהל המרכז לאנדרולוגיה מתקדמת, מסביר ב"מדיקו" על הסיבות הנפוצות לבעיות פוריות בגברים, מהי וריקוצלה, וכיצד ניתן לטפל בבעיה

    צפו בד"ר שי שפי מומחה לאורולוגיה מסביר

    אחת הסוגיות הרגישות שלא מדברים עליהן מספיק – בגלל מחסום הבושה – היא בעיות פוריות בקרב גברים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, בעיות פוריות עלולות להיגרם באופן כמעט שווה בשני המינים, כאשר בערך בחצי המקרים יש לגבר תרומה לנושא. לכן אם לא הצלחתם להיכנס להיריון כדאי ששניכם תעברו בדיקות מקיפות על מנת לגלות את מקור הבעיה והכי חשוב – שתדעו כי ברוב המקרים יש מה לעשות.

    מתי יודעים שאי הצלחה להיכנס להריון היא כבר בעיה?

    ההגדרה על פי הספר לבעיות פריון היא שאחרי שנה של קיום יחסי מין אין היריון. אם יודעים על בעיות אצל אחד מבני הזוג אפשר וכדאי להתחיל בירור וטיפול בהתאם עוד לפני כן", מסביר ד"ר שי שפי, מומחה לאורולוגיה ומנהל המרכז לאנדרולוגיה מתקדמת. עוד הוא מדגיש כי רוב הגברים שמגלים שיש להם בעיות בפוריות, הדבר נופל עליהם כרעם ביום בהיר.

    מה בעיות הפריון הנפוצות בקרב גברים?

    במסגרת בעיות פוריות בגברים, השכיחה ביותר היא וריקוצלה – מצב של דליות באשך. לא כל מקרה של דליות דורש טיפול, אבל אלה שכן יכולים להשיב לזוג את היכולת להשיג הריון.

    ד"ר שפי שהתמחה בארה"ב בתחום פוריות הגבר, והראשון שהביא והטמיע ניתוחים מיקרוכירורגיים בתחום זה בארץ.

    "15% מהגברים סובלים מוריקוצלה. לא כולם זקוקים לטיפול, אבל זו הבעיה שגורמת להכי הרבה בעיות פוריות בגבר".

    מה הסימפטומים של וריקוצלה?

    לעתים כאבים באשך, אבל חשוב לציין שלא כל כאב באשך מעיד על וריקוצלה. חלק מהגברים מאובחנים בלשכת הגיוס, שם עולים על הבעיה במהלך הבדיקה הגופנית. חלק אחר מגלה את הבעיה בעקבות מאמץ גופני שגורם לכאבים. חשוב להסביר שאין סיבה לכאב פיזי בזמן מאמץ גופני, מה שיכול להעלות חשד לוריקוצלה".

    מתוך 15% מהגברים שסובלים מוריקוצלה, רק חמישית או רבע מהם יזדקקו לטיפול.

    כיצד נדע מי? על זה יענה הבירור האנדרולוגי.

    ד"ר שי שפי מומחה לאורולוגיה, מנהל המרכז לאנדרולוגיה מתקדמת

    מהן השיטות לטיפול?

    "נכון להיום השיטה הכי טובה – הן מבחינת סיכויי ההצלחה והן מבחינת הסיבוכים המועטים – היא ניתוח מיקרוכירורגי. זו השיטה הכי מודרנית. עם זאת, אין מדובר בטיפול ניסיוני בעל ניסיון מועט. יש לו ותק של מעל 20 שנה בארצות הברית. לא כל מנתח מסוגל לבצע את הטיפול הזה, שדורש הכשרה ארוכה. הוא נחשב לגולד סטנדרט, ואליו משווים את הטיפולים האחרים. יש גם את הניתוח הישן הקונבנציונלי שמביא תוצאות פחות טובות. שיעור החזרה בניתוח הישן הוא 15%, זאת לעומת אחוז וחצי בניתוח המודרני. גם בשיפור ייצור הזרע עדיפה השיטה המיקרו כירורגית".

    יש אפשרות לטיפול שהוא לא ניתוח?

    "כן, יש אפשרות לצנתור. זו פרוצדורה שנעשית בהרדמה מקומית, אבל היא כרוכה בהקרנה לאזור האשכים, שבתור אנדרולוגים איננו מתלהבים ממנה, בלשון המעטה, ולכן איננה אפשרות ברירת המחדל".

    כיצד מתבצע הניתוח המיקרו כירורגי?

    "אנחנו מבצעים חתך קטן במפשעה התחתונה, ומשם אנחנו מגיעים לחבל הזרע. הניתוח, שמתבצע עם מיקרוסקופ ניתוחי מיוחד, נחשב ניתוח קטן, וכבר באותו יום המטופל משתחרר ויכול להסתובב בבית בצורה די חופשית. בשבוע הראשון מומלץ לא לעשות פעילות מאומצת, אבל חוץ מזה אין הגבלות מיוחדות. עבור המנתח מדובר בניתוח מורכב, הדורש ניסיון רב קודם".

    תוך כמה זמן אחרי הניתוח הגבר יכול לחזור לשגרה מלאה?

    "לאחר שבוע הוא יכול לחזור לשגרה בהדרגתיות. יוצא לי לנתח חיילים קרביים וספורטאים, שתוך שבועיים-שלושה הם חוזרים לתפקוד רגיל ומלא".

    השיטה הזו יכולה לעזור גם במקרים שאין זרע בכלל?

    "לחלק מהגברים שסובלים מוריקוצלה אין בכלל זרע. במצב כזה לא תמיד יספיק תיקון הוריקוצלה, ובמרבית המקרים הם יזדקקו גם לניתוח באשכים.

    עד לפני 2-3 עשורים היו אומרים לגברים שאין להם זרע, שהם יכולים לקבל תרומת זרע או לפנות לאימוץ, אבל בזכות ההתקדמות בתחום אנחנו מצליחים למצוא זרע בכ-60% מהמקרים.

    זה לא מאה אחוז, אבל זה לא מספר שאפשר להתעלם ממנו. בנוסף, חשוב לציין שגם בנושא הכאב הכרוני, הניתוח המיקרוכירורגי מציע פתרונות טובים עם אחוזי הצלחה גבוהים".


    ד"ר שי שפי
    כירורגיה אורולוגית
    ד"ר שי שפי הינו מומחה לכירורגיה אורולוגית, חלוץ המיקרוכירורגיה בפוריות הגבר בארץ.

    להתייעצות עם ד"ר שפי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9973022

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות