פיתוח ישראלי חדש: טיפול בערמונית מוגדלת באמצעות שתל פרפר

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר כץ
השאירו פרטים או חייגו
077-997-2322

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורולוגיה

    ערמונית מוגדלת היא המחלה הנפוצה ביותר בקרב גברים מתבגרים ופוגעת מאוד באיכות החיים שלהם. כיום ישנם טיפולים תרופתיים וכירורגיים בבעיית הערמונית המוגדלת, אך טיפול חדשני באמצעות קפיץ פרפר של חברת באטרפליי מדיקל עשוי לחולל שינוי דרמטי בצורת הטיפול במחלה

    צפו בד"ר כץ מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהם הגורמים העיקריים לערמונית מוגדלת?

    ערמונית מוגדלת היא למעשה תופעה גנטית ולכן איננו יכולים להילחם בה.

    למרבית הגברים תהיה ערמונית מוגדלת כשמידת הצמיחה משתנה מאדם לאדם, כשלתורשה ישנה השפעה מרכזית – בנים לאב שסבל מערמונית מוגדלת נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מאותה בעיה.

    ההגדלה בהיקף של הערמונית, לרוב אינה מפריעה, אך מאחר והגברים משתינים דרך הערמונית, צמיחת הערמונית פנימה גורמת ללחץ על צינור השפוכה ומקשה על האדם להשתין בצורה סדירה.

    מהם התסמינים שיכולים להעיד על ערמונית מוגדלת?

    התסמין השכיח ביותר הוא פשוט מאוד קושי בהטלת השתן, בעיקר בהתחלה כשהזרם מתחיל מאוד חלש ועד שמגיעים לזרם סביר, עובר זמן.

    לאחר מכן הזרם הוא מאוד מקוטע, מפסיק ומתחדש ובסיום הטלת השתן ישנו טפטוף טורדני. המרכיב השני בתסמיני הבעיה הוא הפיכתו של כיס השתן, הסובל מאוד מהחסימה, לכיס שתן רגיז.

    המשמעות היא שכיס השתן מחליט באופן בלתי רצוני מתי ללחוץ ובכך גורם לצורך עז ופתאומי להטיל שתן, להפסיק את כל העיסוקים ולהתרוקן, גם אם זה באמצע נהיגה, באמצע אירוע חשוב או באמצע הלילה.

    איזה טיפול תרופתי קיים לערמונית מוגדלת?

    הטיפול התרופתי הוותיק והמבוסס ביותר נקרא חוסמי אלפא. המדובר בכדור שניתן פעם ביום ומטרתו היא לעכב קולטנים על פני שריר חלק בערמונית.

    כתוצאה מכך, הערמונית שהיא למעשה טבעת, עוברת הרחבה והיא נפתחת, מה שמשפר בצורה משמעותית את הטלת השתן. באופן משני גם כיס השתן נרגע והופך לפחות רגיז. טיפול זה עוזר היום לגברים רבים.

    בנוסף, ישנן תרופות שתפקידן לכווץ את הערמונית ולהקטין את סך הנפח שלה וכן תרופות המיועדות ספציפית להרגעת כיס השתן.

    מהן האופציות הניתוחיות?

    האופציה הניתוחית השכיחה ביותר לטיפול בערמונית מוגדלת היא הסרה של חלקים מרקמת הערמונית דרך השופכה. במסגרת הניתוח, אנו מחדירים סיב אופטי דרך הפין, עוברים דרך הערמונית ומגרדים את החלל הפנימי שלה עד שנוצר חלל רחב יותר.

    לאחר הניתוח נשאר המטופל עם קתטר למשך יומיים שלושה, שלאחריהם מוסר הקתטר והמטופל יכול להטיל את מימיו בצורה הרבה יותר טובה.

    את הפרוצדורה ניתן לעשות באמצעות חשמל, לייזר ובמקרים של ערמונית גדולה במיוחד, ניתן לבצע את הפרוצדורה במסגרת ניתוח פתוח דרך חלל הבטן.

    מהו הטיפול החדש בערמונית מוגדלת?

    הטיפול החדש שמפותח בשיתוף עם חברת Butterfly Medical מבוסס על החדרת מעין קפיץ פרפר לאזור הערמונית על מנת לפתוח אותה בכוח פיזי.

    כיום נעשה שימוש בסטנטים, קרי צינוריות דקיקות המוחדרות לצינור השופכה ושומרות עליו פתוח, אך אלו נסתמות מהר מאוד לאור משקעי הסידן הרבים שמכיל השתן.

    פתרון הפרפר מבוסס למעשה על קפיץ שמעוצב בצורת פרפר, שעשוי מסגסוגת הנקראת ניתינול, שהופכת לגמישה בטמפרטורה קרירה ולנוקשה בטמפרטורה גבוהה.

    כשהוא מקורר מאוד, מוחדר הפרפר דרך צינור השופכה וממוקם באזור הערמונית שם פותחים את הקפיץ ומאפשרים לו להתקשות במצב זה תחת טמפרטורת הגוף.

    המוצר נמצא כיום בשלבי מחקר ופיתוח והמטרה היא שטיפול זה יבוצע פעם אחת ולתמיד, קרי לאחר החדרת הפרפר הוא יישאר במקומו וישמור על הערמונית פתוחה "לנצח".

    נכון להיום, בקרב מטופלים שמסתובבים עם הפרפר מזה שנתיים, לא ניכר כי הערמונית מצמיחה רקמה חדשה אשר גורמת להיצרות חוזרת של צינור השופכה.

    היתרון המשמעותי של הטיפול החדש הוא קלות ומהירות הטיפול – אין צורך באשפוז ובניתוח בהרדמה מלאה כפי שנעשה כיום באופציה הניתוחית.

    החדרת הפרפר מבוצעת תחת הרדמה מקומית ומיקומו בתוך הערמונית אורך כ-5-10 דקות בלבד. לאחר התאוששות קצרה המטופל כבר יכול להשתחרר לביתו ולחזור לשגרת חייו, ללא קתטר וללא צורך באשפוז ממושך.

    לאחר ביצוע הפרוצדורה חלק מהמטופלים עשויים לחוש צריבה מסוימת שמשתפרת עד חודש לאחר הפרוצדורה, ואשר בה ניתן לטפל באמצעות תרופות ייעודיות הניתנות למטופלים למשך תקופה זו.


    ד"ר רן כץ
    כירורגיה אורולוגית
    ד"ר רן כץ הינו מומחה לאורולוגיה, לפרוסקופיה ואורו-אונקולוגיה, משנת 2014 מנהל מחלקה אורולוגית בבית החולים זיו צפת ובמקביל השתלב בסגל האקדמי של הפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן. בשנת 2007 התמנה למרצה בכיר קליני באורולוגיה וכיהן...

    להתייעצות עם ד"ר כץ
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-2322

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות