סרטן ריאה: פריצות דרך טיפוליות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר דודניק
השאירו פרטים או חייגו:
077-8038995

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    הטיפול בסרטן הריאה הוא אחד מתחומי הטיפול שרשם פריצות דרך טיפוליות מרשימות ביותר בשנים האחרונות. הטיפול בסרטן זה מבוצע כיום באמצעות תרופות ביולוגיות וטיפולים אימונותרפיים, שמאריכים מאוד את תוחלת החיים של החולים במחלה ואף מובילים לשיפור משמעותי באיכות חייהם

    צפו בד"ר אליזבטה דודניק מסבירה על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    לוגו רוש פרמצבטיקה

    מהי שכיחות סרטן הריאות בישראל?

    סרטן הריאה הוא גורם התמותה הראשון מבין כלל המחלות הממאירות. מדי שנה מאובחנים בישראל כ-2,500 מקרים חדשים של סרטן ריאה.

    עד לפני כעשור, התבסס הטיפול על כימותרפיה ומרבית האנשים שסבלו ממחלה גרורתית, לא היו שורדים את השנה הראשונה ממועד האבחון.

    בעשור האחרון התרחשו שתי מהפכות משמעותיות שהובילו להארכה משמעותית של תוחלת חיי החולים בסרטן ריאה.

    מהן שתי המהפכות הטיפוליות בתחום סרטן הריאה?

    המדובר למעשה במהפכה שהתרחשה, ועדיין מתרחשת, בשני מישורים שונים.

    המישור הראשון הוא כניסה של טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה. טיפולים אלה מבוססים על זיהוי המנגנון המולקולרי האחראי על התפתחות הגידול ומתן טיפול מכוון ומדויק כנגד מנגנון זה.

    המישור השני הוא כניסה של טיפולים אימונותרפיים, המבוססים על הסרת הבלמים ממערכת החיסון ועידודה להילחם בגידול הסרטני בעצמה.

    מהו השיפור שחל בתוחלת החיים של חולי סרטן ריאה?

    את ההשפעה על תוחלת החיים של חולי סרטן ריאה יש לבחון בהתאם לסוג הטיפול שמקבל המטופל.

    בתחום הטיפולים הביולוגיים, התרופות הקיימות מותאמות כבר לתקוף שבעה סוגים של מוטציות קיימות כשישנן עוד שתי תרופות בשלבי פיתוח מתקדמים עבור שתי מוטציות נוספות. עבור מטופלים המקבלים טיפול בתרופות ביולוגיות אלה, השיפור בתוחלת החיים הוא משמעותי. כך למשל, חולים במחלה גרורתית שנושאת את המוטציה מסוג ALC, שורדים חמש שנים ויותר בזכות הטיפול הביולוגי.

    טיפולים ביולוגיים אלה ניתנים בצורה פומית (דרך הפה) ונחשבים לבטוחים מאוד עם מינימום תופעות לוואי ולכן הן לא רק מאריכות את חיי החולה, אלא גם משפרות מאוד את איכות חייו.

    איזה אחוז מהחולים מתאים לטיפולים הללו?

    אם ניקח בחשבון גם את המוטציה מסוג K-RAS, הרי שכ-40% מהחולים בסוג סרטן הריאה הדומיננטי יכולים להיעזר באחת מהתרופות הביולוגיות הקיימות.

    כדי לבחון את סוג המוטציה אצל כל חולה, יש לבצע ריצוף הגנום של הגידול אצל החולה הספציפי. ריצוף זה מבוצע באמצעות בדיקה רגישה מאוד שמבוצעת תחילה באמצעות ביופסיה של הגידול עצמו ואם החומר הגנטי שהופק מהביופסיה אינו מספיק, היום ישנה אפשרות נוספת של ביופסיה נוזלית באמצעות איתור DNA שמופרש מהגידול לדמו של החולה.

    הביופסיה הנוזלית היא קלה, מהירה, לא פולשנית ונטולת סיכונים ואפשר בהחלט לצפות ששיטה זו תהפוך לשיטה המרכזית בתהליכי ריצוף גנטי בעתיד.

    האם טיפולים אלה מתאימים רק לחולים בשלבים המתקדמים של המחלה?

    טיפולים אלה אמנם ניתנים בעיקר לחולים בעלי מחלה גרורתית, אך יחד עם זאת, מחקרים חדשים מראים כי מתן התרופות הביולוגיות כבר לאחר הניתוח להסרת הגידול, יכול למנוע את חזרת הגידול ואת התפשטות הגידול בגוף.

    התקווה היא בהחלט כי נוכל להעניק את הטיפול הביולוגי לכלל החולים, לרבות חולים בשלבים ראשוניים של המחלה וזה בהחלט הכיוון שאליו אנו צועדים.

    מהו הטיפול האימונותרפי בסרטן הריאה?

    מרבית סוגי הסרטן יודעים להתחמק מהמערכת החיסונית של הגוף ולבלום אותה. הטיפולים האימונותרפיים מיועדים למעשה "לחשוף" את הגידול למערכת החיסונית ולהסיר את הבלמים שמונעים ממנה לתקוף אותו.

    הטיפולים האימונותרפיים גם הם, משפרים מאוד את תוחלת החיים של החולה ואת איכות חייו. למעשה, חולים שמגיבים לטיפול האימונותרפי יכולים ליהנות מתוחלת חיים ארוכה מאוד לאחר קבלת הטיפול. כך למשל, כשליש מהחולים במחלה גרורתית שורדים היום חמש שנים ויותר בזכות הטיפול האימונותרפי.

    האם הטיפול מתאים לשני סוגי סרטן הריאה?

    את מקרי סרטן הריאה ניתן לחלק לשני סוגים מרכזיים: סרטן של התאים הגדולים וסרטן של התאים הקטנים.

    סרטן הריאה של התאים הקטנים הוא סוג הסרטן הפחות שכיח אך הוא יותר אגרסיבי ועד לפני כשנתיים לא נצפתה כל התקדמות בטיפול בו.

    כיום ידוע שהטיפול האימונותרפי מתאים גם לסרטן של התאים הקטנים וכ-25% מהחולים הסובלים מסרטן זה, שורדים שנתיים ויותר בזכות הטיפול.


    ד"ר אליזבטה דודניק
    אונקולוגיה
    ד"ר אליזבטה דודניק הינה מומחית לאונקולוגיה, רופאה בכירה ביחידה לגידולי ריאה, מרכז דוידוף, בית חולים בלינסון. עוסקת במחקרים קליניים רבים פאזה שלישית, חוקרת משנה במחקרים ביוזמה עצמית בתחום סרטן ריאה ומזותליאומה. קיבלה פרס הצטיינות בהוראה מהפקולטה...

    להתייעצות עם ד”ר דודניק
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-8038995

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר