שתלים למחוסרי עצם: הפתרונות יתרונות וחסרונות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר סמארה
השאירו פרטים או חייגו
077-9971673

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    ישנם מצבים רבים בהם מטופלים זקוקים להשתלת שיניים, אך סובלים ממחסור בעצם הלסת, באופן שמקשה על קיבוע השתלים הדנטליים אל עצם הלסת. כיום קיימים עשרות פתרונות לטיפול במצבים אלה, חלקם מבוססים על שיקום מסת עצם הלסת לפני ביצוע השתלת השיניים, ואחרים מבוססים על עקיפת חוסר העצם באמצעות טכנולוגיות חדישות

    צפו בד"ר פאלח סמארה מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהם הגורמים העיקריים למחסור של עצם בפה?

    הסיבה העיקרית להיווצרות מחסור של מסת עצם בפה היא מחסור בשיניים.

    עצמות הגוף בכלל ועצמות הלסת בפרט, כפופות לחוק הביולוגי ולפיו כל מה שלא משתמשים בו, הולך ומתנוון עם הזמן.

    בהתאם לכך, חוסר של שן בפה, מובילה להתנוונות של עצם הלסת ולהצטמקות אטית של מסת העצם באזור השן החסרה.

    מה המשמעות של מחסור עצם בפה מבחינת השתלת שיניים?

    מחסור בעצם הלסת משפיע מאוד על תהליכי השתלת שיניים וזאת מהסיבה הפשוטה, שאת השתלים הדנטליים עלינו לעגן בתוך עצם הלסת, ולכן עליה להיות רחבה וגבוהה מספיק בכדי לקלוט את השתלים.

    חוסר במסת עצם יכול למנוע מאיתנו את היכולת לעגן את השתלים הדנטליים ואת היכולת לעבור השתלת שיניים מלכתחילה.

    מהם הפתרונות לביצוע השתלות שיניים במצבים של מחסור בעצם הלסת?

    את המצב של מחסור בעצם הלסת ניתן לפתור כיום, בין היתר, באמצעות 5 פתרונות מרכזיים:

    1. השתלת עצם והרמת רצפת סינוס בלסת העליונה – פתרון זה מבוסס על קצירת עצם מגופו של המטופל או ממקור חי או סינתטי חיצוני אחר והשתלתה בלסתו של המטופל לפני ביצוע ההשתלה. פתרון זה כרוך בפעולה כירורגית מאוד פולשנית ולרוב אינו מחזיק מעמד לאורך זמן רב. כמו כן, פתרון זה כרוך בהארכת טיפול ההשתלה בחודשים ארוכים, בעיקר לאור זמני הסתגלות הנדרשים לשתל העצם.
    2. שתלים זיגומטיים – שתלים זיגומטיים הם שתלים ארוכים מאוד שאותם מחדירים לעומק עצמות הפנים ומקבעים לעצם הלחי במקום לעצם הלסת הסובלת מחוסר במסת עצם. פתרון זה נחשב אף הוא לפתרון מאוד פולשני שגם כרוך בסיכון לחדירת השתל הארוך אל ארובת העין ולגרימת סיבוכים בעצם הלסת ובעצמות הפנים.

    לעומת שני הפתרונות הראשונים שנחשבים לפחות מומלצים במקרים של מחסור בעצם הלסת, ישנם שלושה פתרונות נוספים שנחשבים למומלצים מאוד, ובמיוחד הפתרון החמישי שאותו נתאר בהמשך.

    1. שתלים בזאליים– עצם הלסת מורכבת משתי שכבות עצם שונות- שכבת העצם הקורטיקלית שהיא השכבה החיצונית והקשיחה, ושכבת העצם הפנימית שהיא יותר רכה וספוגית. שתל בזאלי הוא שתל שאותו אנו גם מחדירים וגם מקבעים בשכבה הקורטיקלית הקשיחה בלבד, כך שניתן להשיג רמה גבוהה של חוזק מבני עם אפשרות להעמסה מיידית ללא צורך בהוספת מסת עצם.
    2. שתל פתירוגואיד– שתלים המוחדרים ללסת העליונה בזווית מסוימת ובטכנולוגיה מסוימת, המאפשרים חוזק מבני גבוה עם אפשרות להעמסה מיידית. שתלים אלה, גם אם הם עוברים את שכבת העצם הקורטיקלית (חיצונית) וחדרים אל שכבת העצם הפנימית, אינם מפריעים לשכבת עצם זו שמקבלת את השתלים בצורה מצוינת.
    3. שתל הייפריד פלאט– שתל המעוגן אל העצמות הקשות ביותר של הגולגולת באזור הלסת, כך שניתן לעקוף את האזורים הסובלים מחוסר עצם. השתל מעוגן בצורה חזקה מאוד שמאפשרת יציבות גבוהה עם אפשרות לשיקום מיידי. השתלים מותאמים גם ללסת העליונה וגם ללסת התחתונה ומאפשרים העמסה מיידית בטיפול אחד.


    ד"ר פאלח סמארה
    רפואת שיניים
    ד"ר פאלח סמארה עוסק ברפואת שיניים מעל 26 שנה, מנהל מרפאת שיניים פרטית בכפר סבא. ד"ר סמארה מרצה מבוקש בינלאומי בתחום של שיקום שיניים קבועות למחוסרי שיניים, ללא השתלת עצם והרמת רצפת סינוס או רצפת האף. ד"ר...

    להתייעצות עם ד"ר סמארה
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9971673

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות