טיפול בבעיות במפרק הלסת: הסוף לכאב

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר עבוד
השאירו פרטים או חייגו
077-2319525

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    כ-5% מהאוכלוסייה יסבלו במהלך חייהם מבעיות במערכת הלעיסה. המקור לבעיה יכול להיות ממפרקי הלסת או משרירי הלעיסה. פעולות יומיומיות כמו לעיסה, דיבור, צחוק, ופיהוק יכולות להיפגע בגלל ההפרעה במערכת הלעיסה, ולגרום לאי נוחות וסבל רב לחולים

    צפו בד”ר ואסים עבוד מסביר על כך בראיון בתכנית חיים בריא

    איך בנויה מערכת הלעיסה?

    מערכת הלעיסה מורכבת משתי הלסתות, הלסת העליונה והלסת התחתונה, ממפרק הלסת שהוא למעשה נקודת המפגש של הלסת התחתונה עם בסיס הגולגולת, מרצועות שמחזיקות הכל יחד ומשרירי הלסת והפה שמפעילים את המערכת ומעניקים לה את היכולת לפתוח ולסגור את הפה ולבצע שאר התנועות היומיומיות.

    מדוע נחשב מפרק הלסת למפרק מועד לבעיות?

    מפרק הלסת הוא מפרק שפועל ללא הרף בזמן שאנו אוכלים, מדברים, מפהקים, צוחקים, ואפילו פעיל במידה מסוימת גם בזמן השינה. התפקוד הבלתי פוסק בו, הופך למעשה את מפרק הלסת למפרק שמועד לבעיות רבות יותר ביחס למפרקים אחרים בגוף.

    על כך אפשר להוסיף את העובדה שמפרק הלסת חייב לעבוד בצורה תקינה על מנת לאפשר לנו את התפקודים הבסיסיים ביותר שלנו כבני אדם, ולא ניתן פשוט לקבע אותו עד שיחלים, כפי שאנו מתמודדים למשל עם בעיות במפרקי היד או הרגל. 

    מהם הסימנים לפגיעה במפרק הלסת?

    ישנם שלושה סימנים קלאסיים לפגיעה במפרק הלסת. הסימן הראשון הוא כאב במפרק הלסת. הסימן השני הוא הגבלה בטווח התנועה. הגבלה זו יכולה להיות זמנית וחולפת או להיות קבועה ובמסגרתה טווח הפתיחה או הסגירה של הפה מצטמצם בצורה ניכרת.

    הסימן השלישי הוא רעשים שמייצר המפרק כתוצאה מאובדן הסחוס והתגברות החיכוך או כתוצאה מעמדה לא תקינה של מרכיבי המפרק בגלל היחלשות הרצועות. סימנים נוספים פחות שכיחים שיכולים להצביע על פגיעה במפרק הלסת כוללים סטייה של הלסת התחתונה ויצירת א-סימטריה של הפנים בגין ספיגה או גדילת יתר של עצם המפרק, כאבי אוזניים, טנטון אוזניים, וכאבי ראש.

    מה גורם לפגיעה במפרק הלסת?

    הסיבה לפגיעה במפרק הלסת לא תמיד ידועה, אם כי ישנם גורמי סיכון ידועים כמו למשל לעיסת מסטיק מרובה, אכילה של תזונה קשה, הרגל הידוק או שחיקת שיניים, וכדומה.

    פעולות אלה גורמות למעשה לטראומה כרונית למפרק הלסת, ופוגעות ברצועות המפרקיות, הריפוד הסחוסי, והמבנים הגרמיים של מפרקי הלסת. פגיעה במפרק הלסת יכולה להיגרם גם כתוצאה מטראומה אקוטית כמו פציעה, חבלה, מכה לפנים וכן הלאה.

    טיפולי שיניים נרחבים שמשנים את סגירת הפה וצורת הלעיסה שלנו יכולים גם להוביל לפגיעה במפרק הלסת.

    מהו הטיפול השמרני בפגיעה במפרק הלסת?

    הטיפול השמרני מתחיל למעשה בהפסקה של הרגלים מזיקים כמו לעיסת מסטיקים או קנאקים עם הלסת, אם אכן זוהו הרגלים כאלה. בהמשך לכך, לרוב ניתנת למטופל המלצה לעבור למזון רך שדורש פחות פעולות לעיסה.

    מעבר לכך, נעשה שימוש גם בתרופות נוגדות דלקת או תרופות להרפיית שרירים, ובסדים שמורכבים של השיניים במטרה לפזר את הלחץ בלסת בצורה מאוזנת יותר.

    במקרים מסויימים מזריקים רעלן בוטולינום (בוטוקס) לשרירי הלעיסה כדי להפחית את הידוק השיניים. 

    מהי שטיפת מפרק הלסת?

    שטיפת מפרק הלסת היא פעולה זעיר פולשנית המבוצעת במקרים של מחלות ניווניות דלקתיות, ובמסגרתה מוחדרת מחט אחת או שתיים אל מפרק הלסת שדרכה מזרימים מים פיזיולוגיים על מנת לשטוף ולנקות את המפרק מתוצרי הדלקת.

    לאחר השטיפה מוזרקת תרופה נוגדת דלקת במפרק הלסת, בדרך כלל סטרואידים יחד עם חומצה היאלורונית, על מנת לייצר את ההשפעה החזקה ביותר על המפרק עם מינימום תופעות לוואי.

    האם נעשה שימוש גם בטיפולים כירורגיים לטיפול בבעיות במפרק הלסת?

    ישנם מצבים בהם הבעיות במפרק הלסת נובעות מבעיות מכאניות או שיבוש פנימי במפרק הלסת. בעיות על רקע מכאני יכולות לכלול למשל הגבלה בתנועה, תנועה לקויה של הלסת, נעילת הלסת וקושי לפתוח את הלסת.

    במקרים אלה מבוצע הליך ארתרוסקופי זעיר פולשני במסגרתו מוחדרות שתי מחטים, האחת עם אנדוסקופ (מצלמה) בראשה והשנייה ככלי העבודה של המנתח.

    בהליך זה מבצע הרופא פעולות שונות למתיחת הרצועות ולהזזת הדיסק הסחוסי, שהוא לרוב הגורם לבעיות מכאניות במפרק הלסת.

    כיצד נראית ההחלמה מהליך כירורגי זה?

    ההליך הארתרוסקופי לטיפול בבעיות מכאניות במפרק הלסת הוא הליך פשוט יחסית שנמשך 30-45 דקות ומבוצע תחת טשטוש עמוק או הרדמה כללית.

    ככל שההליך מבוצע בסמוך יותר למקרה בו נגרמה הפגיעה המכאנית במפרק, כך יהיה ההליך פשוט יותר וכך תהיה גם ההחלמה מהירה יותר. אם הארתרוסקופיה מבוצעת שנה או יותר לאחר הפגיעה, צפוי ההליך להיות מעט יותר ארוך וכך גם ההחלמה.

    את תוצאות הארתרוסקופיה רואים תוך כדי ומיד אחרי הניתוח (שיפור במפתח הפה). המטופל בדרך כלל משתחרר לביתו באותו יום.


    ד"ר וסים עבוד
    כירורגיית פה ולסתות
    ד"ר וסים עבוד הינו רופא מומחה לכירורגיה פה פנים ולסתות, רופא בכיר במרכז רפואי שיבא תל השומר. ד"ר וסים עבוד למד רפואה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב ולימודי רפואת שיניים באוניברסיטה העברית (הדסה) בירושלים....

    להתייעצות עם ד"ר עבוד
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2319525

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • נורית 25 בפברואר 2021 13:19

        דר' ואסים עשה לי ניתוח במפרק בשנת 2015, אני ממליצה עליו כרופא מומחה לבעיות פה ולסת וכן הניתוח עזר מאוד.

         הגב

      • אני ויינשטק 6 בדצמבר 2020 8:48

        מאוד ממליצה על בי קיו ליזר. לי זה מאוד עזר

         הגב

      • אבי 20 בנובמבר 2020 8:46

        רופא מצויין, נותן יחס אישי והסברים מעולים

         הגב

      • תמי פלר 16 בספטמבר 2020 9:48

        רופא מדהים. גם מקצועי גם קשוב וגם רגיש לכאב
        של המטופל. מדבר ומסביר בגובה העיניים.
        דוגמא ומופת.

         הגב

      • לימור 11 בספטמבר 2020 8:36

        רופא בחסד עליון. הציל את אחותי נסבל נוראי

         הגב