בעיות פוריות בגברים: לא צריך להתבייש כי אפשר לטפל

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר ברק
השאירו פרטים או חייגו
077-997-9661

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > פוריות

    דיווחים ברחבי העולם מצביעים על עליה באי פיריון על רקע זכרי. מטבע הדברים, עליה שכזו נובעת בעיקרה מירידה באיכות הזרע. בדיקות מתקדמות מאפשרות לאבחן בעיות פוריות אצל הגבר, בצורה מדויקת מאד. השיטה של חיפוש ומיון תאי הזרע בהגדלה והזרקתם לביציות, מביאה לתוצאות מרגשות

    צפו בד"ר ברק מסבירה על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהם הגורמים לירידה באיכות הזרע?

    הגורמים לכך הם מגוונים חלקם על רקע גנטי, וחלקם נובע מאורח החיים המודרני, שלא בהכרח תורם לאיכות הזרע במושגים של פוריות.

    תאי הזרע נוצרים באשכים. החום המגיע אל האשכים עלול להשפיע על התהליך של יצירת תאי הזרע. לאשכים מנגנון מיוחד שעוזר לשמור על סביבה של טמפרטורה שהיא מעט יותר נמוכה מטמפרטורת הגוף. כאשר הטמפרטורה עולה, מעל זו הרצויה איכות הזרע הנוצרת באשכים עלולה להינזק.

    דבר כזה עלול להתרחש גם במחלת חום (מעל 370c), או אצל גברים העוסקים במקצועות בהם העובדים חשופים לחום באזור החלציים (כגון: שפים, עובדי שווארמה, קונדיטורים), ומאותה סיבה, עד כמה שזה ישמע מוזר גם גברים העוסקים בפעילות מאומצת בספורט (רכיבה על אופניים, ריצה וכדומה), תלוי כמובן במידת המאמץ וברגישות המשתנה מאחד לשני.

    במקרים של חום איכות הזרע, בדרך כלל, עשויה להשתפר בטווח של כשלושה חודשים מזמן הפסקת הגורם המחמם.

    גורמים נוספים שעלולים לגרום לירידה באיכות הזרע עלולים להיות למשל: הלחץ בו מתנהלים חיינו, התזונה, שתית אלכוהול, עישון גראס, קרינה סביבתית כאשר הנפוצה ביותר היא הקרינה הסלולרית, ישיבה ממושכת, ביגוד לוחץ באזור האשכים וכמובן, גורמים נוספים על רקע בלתי מוסבר.

    טיפול בבעיות פוריות אצל הגבר

    הידע שהצטבר על ידי מדענים מצביע על כך שלאיכות הזרע השפעה רבה על מעורבות הזרע ביצירת והתפתחות של עובר בר קיימא, כלומר עובר שיתפתח בסופו של דבר לתינוק. תא זרע המוגדר כבעל איכות ירודה ישפיע באופן שלילי על יצירתו של עובר כזה.

    בשעת ההפריה, מיליוני תאי זרע נעים לקראת הביצית דרך רחם האישה לצורך ההפריה. אך מה קורה לגברים שלהם מיעוט תאי זרע, או בעלי איכות זרע ירודה?

    כבר משנת 1992 קיימת טכנולוגיה של הזרקת זרע בודד לביצית, שבעקבותיה כבר נולדו מאות אלפי ילדים. הטכנולוגיה אפשרה לגברים שלא הייתה להם תקווה להגשים את חלומם ולהביא ילד לאוויר העולם.

    הדרך המקובלת להגדיר את איכות הזרע היא על פי הפרמטרים של הצורה שלו (מורפולוגיה). בדיקות הזרע הרוטיניות בהם תאי הזרע נצבעים אינן רלוונטיות לצורך הזרקת הזרע.

    אבחון ומיון תאי זרע בהגדלה

    באמצעות חיפוש ומיון תאי הזרע בהגדלה ניתן, בזמן אמיתי, בהגדלה של X6000 למיין ולבחור תאי הזרע בתנועה שהם בעלי דרוג מורפולוגי גבוה.

    ההגדלה בה משתמשים בזמן הזרקת הביציות של X200 או X400 אינה מאפשרת מיון כזה.

    תאי הזרע הממוינים נשלחים למעבדת ההפריה החוץ גופית לצורך הזרקת הביציות, ובכך מגדילים את הסיכויים להיווצרות עובר בר קיימא והשרשתו ברחם.

    המקרה האישי של ליאור גורי:

    ליאור עבר 2 טיפולי הפריה חוץ גופית, שבכל אחד נעשה לו מיון של תאי זרע בהגדלה של X6000. המיון השני ערך כתשע שעות של חיפוש בו נמצאו 7 תאי זרע בודדים באיכות שראויה להזרקה. השיטה של חיפוש ומיון תאי הזרע בהגדלה והזרקתם לביציות, הביאה לתוצאה המרגשת, תאומות.

    ליאור גורי: "כשנה וחצי ניסינו להיכנס להיריון בדרכים טבעיות, בבדיקות שביצעתי עלה שיש בעיה, לא רציתי לבזבז זמן, עברתי את האבחון וברוך השם נכנסנו מהר להריון".

    למי מתאימה השיטה?

    לאחרונה פורסמו בספרות המקצועית, שמכיוון שהשיטה של מיון תאי זרע בהגדלה דורשת משאבים, מיומנות גבוהה והשקעת שעות עבודה רבות, השיטה מוצעת למקרים הבאים:

    • זוגות שעברו מספר ניסיונות של הפריה חוץ גופית ולא הצליחו להרות.
    • זוגות עם מיעוט זרע או שלא ניתן למצוא תאי זרע בהגדלות השגרתיות אלא רק לאחר חיפוש ואבחון בהגדלה.
    • זוגות שלא הצליחו להרות מסיבה לא ברורה.
    • זוגות בהם גיל הגבר עולה על 41 שנים
    • זוגות בהם אובחן זרע עם מורפולוגיה לא תקינה וגיל האשה עולה על 30 . הסיבה לכך היא שהביצית יודעת לתקן חלק מהפגמים בזרע ובגיל מתקדם יותר יכולות אלו של הביצית הולכות ופוחתות.

    בשיטה זו ניתן גם לחפש מספר זעיר של תאי זרע (בודדים במקום מיליונים בזרמה תקינה), שלא ניתן לראותם בשיטות השגרתיות.

    במקרה כזה יעשה חיפוש שיטתי בהגדלה של X6000. חיפוש כזה עשוי להמשך שעות, וכל תא זרע שימצא משול לזהב ויותר, ויגדיל את סיכויי הזוג ליצירת עוברים לאחר שיוזרקו לביצית.


    ד"ר יונה ברק
    יילוד וגינקולוגיה
    ד"ר יונה ברק, מדענית בתחום ההפריה החוץ גופית. בשנת 1984 הקימה ד"ר ברק את המעבדה להפריה חוץ גופית בביה"ח ליולדות הקריה, ע"ש סרלין ,שמאוחר יותר הפך ליחידה להפריה חוץ גופית בבי"ח ע"ש ליס ליולדות באיכילוב...

    להתייעצות עם ד"ר ברק
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-9661

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות