כירורגיה של סרטן הכבד: טכניקת הטיפול החדשה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר אריש
השאירו פרטים או חייגו
077-2316676

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיה כללית

    כמחצית מחולי סרטן המעי הגס, יפתחו גרורות בכבד. על אף שהטיפול במצבים אלה מבוסס גם על כימותרפיה, ריפוי מלא אפשרי אך ורק באמצעות הסרה של אותם גידולים בהליך ניתוחי. כיום, באמצעות טכנולוגיות הרס (אבלציה) חדשות, ניתן להרוס את אותן גרורות באמצעות חום או זרם חשמלי, מבלי לבצע כריתה של חלקי כבד ובטכניקות מינימליות כדוגמת החדרת מחט או ניתוח לפרוסקופיה

    צפו בד"ר אריש מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בווידאו

    מהן אפשרויות הטיפול לאחר גילוי גרורות סרטן המעי הגס בכבד?

    הטיפול בגרורות סרטן המעי הגס בכבד הוא טיפול שמשלב בתוכו כימותרפיה וניתוח. יחד עם זאת, לא ניתן לרפא את המחלה באמצעות כימותרפיה בלבד, וריפוי מהתפשטות המחלה לכבד, אפשרי אך ורק באמצעות ניתוח הכבד והסרת הגרורות שהתפשטו בו.

    האם ניתוח כבד משמעותו בהכרח ניתוח מורכב?

    ניתוחי כבד הם אכן ניתוחים מורכבים, אך לכבד ישנה תכונה אחת חשובה של יכולת רגנרציה, קרי יכולת לגדול לאחר הניתוח.

    במהלך הניתוח מסירים חלקים מן הכבד כחלק מתהליך הסרת הגידולים שפשטו בו, אך לאורך זמן הכבד חוזר לגדול ולהתרחב, מה שמאפשר לבצע גם ניתוחים חוזרים על מנת להסיר את כלל הגרורות בכבד.

    ישנם חולים שעברו מספר ניתוחי כבד להסרת גידולים, והכבד שלהם ממשיך לתפקד בצורה מלאה בזכות יכולתו לגדול חזרה לממדיו המקוריים.

    יחד עם זאת, ניתוח כבד לא מחייב בהכרח הסרה של חלקי כבד במטרה להסיר גידולים סרטניים, וניתן להשתמש גם בטכניקה הנקראת אבלציה, ובעברית הרס.

    טכניקה זו מיועדת להרוס את הגידולים הסרטניים בכבד. בעבר היה נהוג להקפיא את אותם גידולים על מנת להרוס אותם, אך כיום פעולת ההרס מבוססת בעיקר על חום, קרי העלאת הטמפרטורה של הגידול עד כדי הריסתו.

    בעשורים האחרונים נכנסו לשימוש שיטות חדשניות irreversible electroporation – IRE – nano knife: חירור בלתי הפיך של קרום התא. ו- MicroWave Ablation -MWA לטיפול בגידולים מתאימים שאינם ניתנים לכריתה בגלל קרבתם לכלי דם בכבד

    לאחרונה החלו להשתמש בארץ במכשיר הננו נייף לטיפול בגרורות בכבד, בעיקר בגישה מלעורית. כיום אנו משתמשים במכשיר זה בניתוחי כבד, בשילוב עם טכניקות אחרות כמו כריתה חלקית , אבלציה ע"י חום  בעזרת RFA)  Radio Frequency Ablation)  או בעזרת MWA) MicroWaveAblation).

    הטכניקה של הרס הגידול הנקראת NanoKnife מבוססת על שתי אלקטרודות חשמל (ולא על חום), שמעבירות זרם גבוה מאוד, הגורם לשינויים בממברנה של תא הסרטן, ובסופו של דבר מוביל להריסתו.

    צילום: 123RF

    כיצד מבוצע הניתוח באמצעות זרם חשמלי?

    כדי להגיע עם האלקטרודות אל הגידול הסרטני, אין צורך לפתוח גישה אל הכבד, וניתן להגיע אליו גם מבחוץ, דרך חתך קטן או דקירה בעור.

    באמצעות מערכות הדמיה כדוגמת CT, ניתן לאתר את מיקומו המדויק של הגידול, ובהתאם לכך לקבוע את נקודת החדירה והעומק אליו יש לחדור על מנת להתמקם סביב הגידול בכבד.

    כיום, ישנן מערכות ניווט המאפשרות לרופא לראות בזמן אמת את כלי הדם, את הגידול ואת המחט החשמלית, ולהוביל אותו ישירות אל הגידול שאותו מעוניינים להרוס.

    כאשר לא ניתן לבצע את ההליך דרך עורו של המטופל מבחוץ, ניתן לבצע את ההליך באמצעות לפרוסקופיה במסגרתה מבוצע חתך קטן, דרכו מחדירים צינור דקיק עם כלי הניתוח, מבצעים אולטרה סאונד לפרוסקופי ובהתאם לכך מתבייתים על הגידול ומבצעים את תהליך ההרס באמצעות המחט החשמלית.

    על פי הצורך, ניתן ליישם את השיטה גם באמצעות ניתוח פתוח, כאשר האבלציה (הרס התא) היא חלק מפרוצדורת כריתה – ישנם גידולים שלאור מיקומם והאינטראקציה שלהם עם הסביבה, לא ניתן לכרות אותם, ולכן בניתוחי כריתה, נעשה שימוש גם בטכנולוגיות אבלציה (הרס חשמלי או חום) על מנת להרוס את אותם גידולים שלא ניתן לכרות, ובמקביל מבוצעת כריתה של הגידולים האחרים, שאותם אין בעיה לכרות.

    מהם סיכויי ההצלחה של טכניקות ניתוח אלה?

    בעבר, מתוך אותם חולים שסבלו מגרורות סרטן המעי הגס בכבד, נותחו רק 10%-20%. כיום, באמצעות טכניקות האבלציה החדשות, מגיעים כבר לכ-50% מהחולים, מה שמצביע על עלייה ברורה של הסיכוי להירפא ממצב של התפשטות גרורות סרטן המעי הגס לכבד, יותר מאי פעם.


    ד"ר אריה אריש
    כירורגיה כללית
    ד"ר אריה אריש מומחה לכירורגיה כללית, עוסק בניתוחי כבד ולבלב במרפאת- MDC תל אביב. בשנת 1997- פיתח בבית החולים סורוקה את נושא ניתוחי הכבד והלבלב. משנת 2003- חבר ב- compagnons Hepato Biliaire בראשות פרופסור ביסמוט....

    להתייעצות עם ד"ר אריש
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2316676

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • שלמה וייס 11 בדצמבר 2020 2:01

        יש לי סרטן ראשוני בגודל 5 סמ.אני בן 86 במצב גופני טוב מטופל ב אמבוליזציה, אשר לא צלחה בפעם הראשונה, האם ישנה שיטה אחרת כמו זעיר-פולשנית או שיטות אחרות מומלצות לי. האם ניתוח פתוח מתאים לי למרות משך ההרדמה מעל ל 3 שעות הרדמה

         הגב

        1. מערכת מדיקו 13 בדצמבר 2020 12:51

          שלמה שלום,
          אנחנו ממליצים להתייעץ עם הרופא המטפל שמכיר את ההיסטוריה הרפואית שלך.
          רפואה שלמה, צוות מדיקו

           הגב