הדמיית הרחם והחצוצרות ExEm foam: בדיקה אלטרנטיבית לצילום רחם לסובלות מבעיות פריון

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר יריב
השאירו פרטים או חייגו
077-9974855

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גינקולוגיה

    נשים רבות הפונות לטיפולי פוריות מאובחנות כסובלות מאי פריון מכאני על רקע חסימה בחצוצרה אחת או בשתיהן. חסימה שכזאת יכולה להיגרם מתהליך זיהומי, מהריון, הפלה (טבעית או מגרידה), אנדומטריוזיס או כתוצאה מהידבקויות בחלל הבטן והאגן לאחר ניתוחים או תהליכים דלקתיים. צילום הרחם מהווה עד היום את שיטת הבדיקה הנפוצה בישראל

    למי מיועדת הבדיקה ?

    הבדיקה מומלצת לכל הנשים אשר עוברות בירור לאי פריון, אך יעילה ומומלצת גם במקרים של דימומים בלתי סדירים ודימומים מוגברים בנשים בגיל המעבר, וזאת בשל יכולתה המדויקת להדגים את חלל הרחם.

    מהו התכשיר החדש ומהי הפרוצדורה ?

    ExEm foam הינו ג'ל המכיל צלולוז, גליצרול ומים מזוקקים. השילוב בין הנוזל המימי והחומר הכימי יוצר תמונה מצויינת לצפייה בהדמיית האולטרה סאונד.

    הבדיקה הינה תחליף מודרני לצילום הרחם והיא מבוצעת באמצעות האולטרה סאונד הואגינלי. מדובר בבדיקה המאפשרת קבלת אינפורמציה אמינה על תקינות חלל הרחם והחצוצרות ללא צורך בהזלפת חומר המבוסס על יוד ושימוש בקרינת רנטגן.

    הבדיקה נעשית במרפאה ואינה דורשת הכנה מוקדמת. בעת הבדיקה מתקבל מידע רב נוסף על אברי האגן השונים, מידע שאינו ניתן להערכה בעת ביצוע צילום הרחם.

    הבדיקה מורכבת משני חלקים. ראשית מדגימים את חלל הרחם על ידי הזלפת מים פיזיולוגיים – סליין, תוך כדי הדמיה סימולטנית בעזרת האולטרה סאונד- הקרויה גם הידרוסונוגרפיה. לאחר מכן מדגימים את החצוצרות ומידת פתיחותן (על ידי הזלפת תמיסת ExEm foam והפיזור שלה דרך שתי החצוצרות אל מול השחלות).

    על־ידי אטימת צוואר הרחם עם בלון קטן וניפוח החלל עם 10-5 סמ”ק של תמיסת מלח ניתן להדגים היטב את חלל הרחם כ"בלון" שחור. אם קיים ממצא כלשהו בחלל, הוא ייראה כפגם מילוי לבן על רקע החלל השחור.

    לאחר שמסיימים להדגים את חלל הרחם, ניתן להדגים גם את החצוצרות. מדובר, אפוא, בחלופה מודרנית לצילום הרחם המסורתי.

    מהם יתרונות הבדיקה ?

    • אחוז דיוק ואבחנה מעולים (לפחות כמו צילום רחם) עם יכולת שליטה על מינון החומר המוזרק.
    • פעולה פשוטה וקלה בחומר ג'ל קצפי ללא תופעות לוואי משמעותיות.
    • אין צורך בשימוש בקרינה או בתכשיר רנטגני המבוסס על יוד.
    • הבדיקה יחסית אינה כואבת. למעשה, במספר מחקרים שהשוו את רמת הכאב VAS בין הבדיקות הודגם שמדובר ב50% ירידה בכאב ביחס לצילום רחם.
    • כיוון שלא צריך בדרך כלל לתפוס את צוואר הרחם באמצעות מכשיר צובת (קוגלצנז). במקום זאת משתמשים בצנתר דק עם בלון קטן בקצה.
    • אין צורך במכון רנטגן (כמו בצילום רחם) ולכן הבדיקה ניתנת לביצוע בכל מקום.
    • במהלך האולטרסאונד הואגינלי המתבצע במסגרת הבדיקה, ניתן לוודא שמוצא החצוצרות הינו מול השחלות (כלומר, כפי שצריך להיות), פרט חשוב אשר לא ניתן להעריכו בעת צילום רחם מכיוון שהשחלות אינן מודגמות ברנטגן.
    • פיענוח הבדיקה נעשה על ידי הרופאים המבצעים וכולל מתן תשובה כתובה ומפורטת לרופא המטפל, מיד בתום הבדיקה. בנוסף, מקבלת כל נבדקת תמונות של הבדיקה ודיסק בו ניתן לראות את המעבר הדינאמי של הנוזל הן בחלל הרחם והן בחצוצרות.
    • כבר בוצעו מעל 300 אלף פעולות במעל 50 מדינות.

    ד"ר אור יריב
    יילוד וגינקולוגיה
    ד"ר אור יריב סיים את התמתחותו במיילדות וגינקולוגיה בבית חולים בילנסון. וסיים את לימודי ההמשך בתחום מיילדות וגינקולוגיה ואולטרה סאונד באוניברסיטת תל אביב. עבד כרופא מומחה ביחידת האולטרה סאונד בבית חולים לנשים "הלן שניידר" בלינסון...

    להתייעצות עם ד"ר יריב
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9974855

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות