מחלות הסינוסים של האף: האבחון והטיפול

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר קורן
השאירו פרטים או חייגו
077-2317661

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אף אוזן גרון - ראש וצוואר

    כ-20% מהאוכלוסייה סובלים ממחלות סינוסים. הסינוסים הם חללים בגולגולת, בהם עלולה להתפתח דלקת זיהומית זמנית, או דלקת קבועה הנקראת סינוסיטיס כרונית. דלקת זו נובעת מהפרעה במערכת החיסון, ועלולה לגרום לפגיעה משמעותית באיכות חייו של החולה. ניתן לטפל בדלקת הן באמצעות טיפול תרופתי שמרני, והן באמצעות הליך כירורגי לניקוי ריריות הסינוסים

    צפו בד"ר קורן מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בוידיאו

    במאמר זה נדון על

    סוגי מחלות | אבחון | טיפול | סינוסים ושיניים | סינוסים ועיניים

    מהם סינוסים?

    סינוס בהגדרתו הרפואית הינו חלל הנפתח אל תוך הגוף. כאלו הם גם הסינוסים שסביב האף. הסינוסים הללו הם למעשה חללים בעצמות הגולגולת המתנקזים אל חלל האף.

    הם מהווים חלק ממערכת הנשימה העליונה ואנו יודעים להבדיל בין 4 סוגי הסינוסים הקיימים:

    • הסינוסים של המצח
    • הסינוסים של הלחי
    • הסינוסים לאורך גבול העין והאף
    • הסינוסים האחוריים

    אילו מחלות סינוסים קיימות?

    בהיותם חלק ממערכת הנשימה, יכולים הסינוסים לסבול ממחלות מהן סובלים חלקים אחרים במערכת הנשימה, כמו הריאות, קנה הנשימה וכד'.

    מחלות זיהומיות

    הזיהום השכיח הינו הזיהום הויראלי כמו כל צינון רגיל, ועל אלו יכול להתיישב גם חיידק ההופך את הזיהום למוגלתי, הדורש טיפול אנטיביוטי.

    מחלות כרוניות

    קשת של מחלות נכללות תחת המונח "סינוסיטיס כרונית". בסיסה של הסינוסיטיס הכרונית הוא בהפרעה תפקודית של מערכת החיסון בגוף.

    הפרעה זו עלולה לגרום לכך שחשיפה לגורמים סביבתיים, תנאים במקום עבודה ואפילו גורמים גנטיים, תוביל לדלקת הגורמת לרירית הסינוסים להתנפח, להפריש ביתר ולגרום להופעת הסימפטומים של סינוסיטיס.

    סימפטומים אלה כוללים: גודש של האף, הפרשה כרונית המתבטאת כנזלת או כתחושת ליחה ועוד.

    כאשר מדובר בדלקת זיהומית חדה יתכן גם כאב באזור קדמת הפנים והמצח, אך כאשר מדובר בדלקת כרונית, הביטוי יהיה פחות כאב ויותר תחושה של אי נוחות, לחץ ותחושת כובד בראש המלוות את החולה באופן קבוע המשפיע על איכות חייו.

    כיצד מאובחנת סינוסיטיס כרונית?

    תהליך האבחון מתחיל בהצגת סדרת שאלות למטופל, במטרה להבין ממה בדיוק הוא סובל, כמה זמן הוא סובל ומהן הסיבות האפשריות להתפתחות הסינוסיטיס הכרונית. בשלב הבא, מבוצעת בדיקה אנדוסקופיית.

    בבדיקה זו בוחנים עם סיב אופטי דק את חלל האף, באופן שמאפשר לראות גם את אגני הניקוז של הסינוסים. באמצעות הסיב ניתן לבצע גם ביופסיות, לקחת תרביות ולבצע שאיבה של הפרשה חוסמת.

    בשלב זה, ניתן כבר לגבש תמונה קלינית טובה, אם כי ישנם מקרים בהם נדרש לבצע הדמית CT של מערות הפנים.

    כיצד מטפלים בסינוסיטיס כרונית?

    מהלך הטיפול בסינוסיטיס כרונית, נגזר למעשה מהאבחנה והמאפיינים הספציפיים של המחלה בחולה המסוים.

    היות ומטבעה הסינוסיטיס הכרונית מהווה בעיה במערכת החיסון, היא יכולה ללוות את החולה לאורך שנים רבות ולעתים אף לאורך כל חייו. בהתאם לכך, מהלך הטיפול הוא אינו חד פעמי ונדרש מעקב רצוף על התפתחות המחלה.

    הטיפול במחלה נחלק לשני סוגים מרכזיים של טיפול:

    הטיפול השמרני

    זהו סוג הטיפול המועדף. הוא מבוסס על טיפול תרופתי וגם שטיפות אף. במקרים ייחודיים הטיפול יכול לכלול מתן אנטיביוטיקה או תרופות אחרות.

    יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם טיפול זה אינו מספק את איכות החיים הרצויה לחולה. במקרים אלה יש צורך לעבור לסוג הטיפול השני, הטיפול הכירורגי.

    הטיפול הכירורגי

    הטיפול הכירורגי נועד לפתוח את חללי הסינוסים, לנקות את הרקמה החולה ולאפשר לטיפול התרופתי להיות יעיל יותר.

    בעת הניתוח בוחן המנתח את מבנה הסינוסים על גבי מסך רחב. לצורך כך נעזר הכירורג במצלמה אנדוסקופיית, כלי ניתוח ייחודיים ולעתים גם במערכת ניווט מיוחדת העוזרת להתמצא בתוך מבוכי הסינוסים.

    הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ובסופו כל חללי הסינוסים החסומים ייראו פתוחים ונקיים.

    מה הקשר בין השיניים ובין הסינוסים?

    אנטומית, שורשי השיניים בלסת העליונה, קרובים מאוד לרצפת הסינוס, לכן כאשר קיים תהליך דלקתי או זיהומי אחר בשיניים, הזיהום יכול לחדור אל הסינוסים ולגרום לדלקת.

    מנגד, ישנם מצבים בהם עובר מטופל טיפול שיניים כדוגמת עקירה, הרמת סינוס או השתלות שיניים שלאחריו עשוי להתפתח זיהום. בעת הרמת סינוס יתכן קרע של רירית הסינוס, או היווצרות קשר בין חלל הסינוס ובין חלל הפה לאחר עקירת שן וכד'.

    במקרים הללו, קיים סיכון של חדירת מזהמים מחלל הפה והתפתחות דלקת סינוסים.

    האם קיים גם קשר בין הסינוסים ובין העיניים?

    בין הסינוסים לחלל העין מפרידה דופן עצם דקה מאוד ומשום כך נקראת: "דופן הנייר". דלקת בחלל הסינוסים יכולה במקרים מסוימים לחדור ולערב גם את חלל העין. במקרים כאלו יידרש טיפול כירורגי לניקוז הדלקת.

    מקרה אחר בו דרוש טיפול כירורגי לדלקת הינו טיפול בזיהום וחסימה של כיס הדמעות. במקרים אלו ניתן לנצל את הקרבה האנטומית של העין לחלל האף והסינוסים ולבצע פתיחה כירורגית של הדלקת והחסימה דרך חלל האף באופן אנדוסקופי.

    בגישה זו נחסכת הצלקת החיצונית הכרוכה בטיפול החיצוני.

    יכול לעניין אותך גם: דלקת ריאות תסמינים


    ד"ר אילן קורן
    מחלות א.א.ג. וכירורגיית ראש-צוואר
    ד"ר אילן קורן הינו מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר, בעל מרפאה פרטית בהרצליה. רופא בכיר במחלקת אף אוזן גרון וכירורגית ראש וצוואר בבית החולים בלינסון והשרון. עם סיום לימודי הרפואה הצטרף לשירות הרפואי בצה"ל, במקביל...

    להתייעצות עם ד"ר קורן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2317661

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות