רפואה מותאמת אישית: כל מה שרציתם לדעת

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ עידו וולף
השאירו פרטים או חייגו:
077-8048167

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    בשנים האחרונות אפשר לשמוע יותר ויותר את המונח רפואה מותאמת אישית ובמקרה של טיפול בסרטן, מדובר במהפכה של ממש. מהי רפואה מותאמת אישית, איך היא התפתחה ואיך היא באה כיום לידי ביטוי בטיפולים אונקולוגיים

    צפו בפרופ' עידו וולף מסביר על כך לתכנית בקו הבריאות

    לוגו רוש פרמצבטיקה

    במאמר זה נלמד על

    התפתחות הרפואה המותאמת אישית | פענוח דנ״א | ריצוף דנ״א | הקדמת אבחון סרטן | טיפולים קיימים | סיוע בתחלואה חוזרת | שילוב טיפולים שונים | הקשר שבין דנ״א חולה לגידול סרטני | סרטן שהכי מושפע מהרפואה מותאמת אישית | רדיותרפיה

    רפואה מותאמת אישית – מה זה אומר?

    המטרה הרפואית האולטימטיבית היא להעניק לכל חולה את הטיפול המותאם ספציפית אליו ולא את הטיפול הגנרי הניתן לכלל האוכלוסייה. ענף הרפואה המודרני עדיין לא נמצא שם, אך כיום עומד לרשותנו אטלס אנטומי חדש, המבוסס על פענוח הגנום האנושי ואשר קרוי TCGA שהן ארבעת האותיות של הדנ"א.

    אטלס זה מכיל מידע ממאות אלפי חולי סרטן, אצלם זוהו כל סוגי המוטציות בדנ"א. מאגר מידע זה פתח בפנינו עולם חדש של תובנות, למשל שלא רק המקום קובע – ישנם סוגים של סרטן שד שדומים יותר לסרטן קיבה, ישנם גידולים שמבוססים על מוטציה זהה ולא משנה באיזה אבר בגוף הם התפתחו.

    איך התחילה התפתחות התחום של רפואה מותאמת אישית?

    תחום זה התחיל בעקבות פענוח הגנום האנושי. מרגע שלמדנו לבצע ריצוף של דנ"א בעלויות נמוכות ובזמן קצר, נוצרה היכולת לצבור עולם חדש של ידע, שעד כה לא היה נגיש לנו ושעל בסיסו ניתן לפתח גישות חדשות בעולם הרפואה ובמיוחד הגישה של רפואה מותאמת אישית.

    מאגר זה של ידע מבוסס על כוח מחשוב חזק מאוד ועל אינספור פריטי מידע חדשים ובעלי חשיבות רבה לפיתוח ההבנה הרפואית. יש המגדירים את מאגר המידע הזה בתור "הקטלוג של הסרטן" בהכילו את כל המידע והידע שלנו כיום על מחלת הסרטן.

    רפואה מותאמת אישית

    האם מדובר על פענוח הדנ"א של הגידולים עצמם?

    התשובה היא בהחלט כן. היום אנחנו יודעים לפענח את הדנ"א של הגידול עצמו ולזהות את החלבונים שמאפשרים לגידול ודוחפים אותו להתפשט בגוף, מה שהוביל גם לפיתוח היכולת לטרגט את החלבונים הללו כדי לעצור את התפשטות הגידול, באמצעות מה שאנחנו מכירים כיום בתרופות ביולוגיות ואימונותרפיות.

    כיצד מבוצע הריצוף של הדנ"א?

    ריצוף דנ"א הפכה בשנים האחרונות לבדיקה מאוד שגרתית המבוצעת במכונים פה בארץ ובחו"ל. בכדי לבצע את הריצוף, לוקחים פשוט דגימה מתוך הביופסיה, לרבות ביופסיות שנלקחו לפני שנים רבות ונשתמרו במכון הפתולוגי.

    בדיקה זו נכללת כיום בסל הבריאות עבור כלל חולי סרטן הריאה ובשנים הקרובות צפויים סוגים נוספים של גידולים להיכנס אף הם לסל.

    אפשרות נוספת מבוססת על העובדה שגידולים סרטניים מפרישים מהדנ"א שלהם אל הדם, מה שמאפשר לבצע את הריצוף גם באמצעות בדיקת דם פשוטה ועריכת בדיקות מאוד רגישות לזיהוי הדנ"א של הגידול בדם וריצופו.

    הצפי הוא שבתוך מספר שנים בודדות יהפכו טיפולים אלה לסטנדרט בעולם הרפואה וייכללו כולם בסל הבריאות.

    האם בקרוב ניתן יהיה לבצע אבחון מוקדם לסרטן באמצעות בדיקת דם?

    האפשרות של שילוב בדיקות אבחון לסרטן כבדיקות סטנדרטיות בכל בדיקת דם היא אפשרות ריאלית שבהחלט צפויה להפוך למציאות בתוך מספר שנים ולאפשר לנו לזהות סרטן בשלבים המאוד מאוד מוקדמים שלו באמצעות בדיקת דם שגרתית שכולנו עושים היום לעיתים מספר פעמים בשנה.

    מהם הטיפולים הקיימים כיום בפרוטוקול הטיפול?

    קודם כל ישנם הטיפולים הסטנדרטיים ובראשם הכימותרפיה, שעדיין נחשבים לטיפולים יעילים מאוד.

    ישנם כיום גם טיפולים אימונותרפיים וישנן תרופות שמהוות למעשה את הפירות הנוכחיים של הרפואה המותאמת אישית, תרופות שמיועדות להילחם ספציפית בחלבונים של המוטציה הקיימת אצל החולה הספציפי.

    תרופות אלה יודעות להתחבר לחלבון שדוחף את הגידול הלאה בתוך הגוף ולמעשה להרוס אותו ולעצור את התקדמות הגידול בגוף.

    ביחס למצב לפני חמש או עשר שנים, כיום יש לנו כבר המון תרופות מותאמות אישית שהופכות להיות יותר ויותר יעילות ובטוחות עם פחות ופחות תופעות לוואי, כשבכל שנה מתווספות תרופות חדשות נוספות.

    האם תרופות אלה יכולות לסייע במקרים של חזרת סרטן לאחר טיפול יעיל?

    ישנם מקרים בהם הסרטן חוזר לאחר ש"נעלם" לכאורה מגופו של החולה. הסיבות לכך יכולות להיות שונות ומגוונות, אך במקרים רבים מדובר במצבים בהם הגידול פיתח מוטציה חדשה מעבר למוטציה שבה טיפלנו.

    מדובר למעשה במרוץ תמידי שלנו מול הסרטן וכיום אנו נמצאים כבר בשלבי פיתוח של תרופות דור 2.0 למוטציות חדשות אלה.

    האם ניתן היום שילוב של מספר סוגי טיפולים במקביל?

    התשובה היא בהחלט כן ולמעשה מדובר בתחום שאליו מכוונת כיום לא מעט תשומת לב מחקרית.

    ישנם מקרים בהם חלקים שונים של הגידול יכולים להגיב בצורה שונה לטיפולים שונים ולכן ניתן להשיג תוצאות מיטביות באמצעות שילוב של מספר סוגי טיפולים כמו למשל כימותרפיה, הקרנות, תרופות ביולוגיות ואימונותרפיה, בשילובים שונים, שגם הם מותאמים אישית למטופל.

    גישה זו מחייבת גם עדכון של שיטות המעקב שלנו אחרי חולים על מנת שנוכל לקבל תמונה אותנטית של התקדמות הגידול בכל רגע נתון ובהתאם לכך, לבצע שינויים בתמהיל ובמינונים של הטיפולים השונים.

    רפואה מותאמת אישית

    האם קיים קשר בין הדנ"א של החולה ובין זה של הגידול?

    התשובה היא שקשר כזה אכן קיים, אבל מדובר בקשר חלש למדי.

    אנחנו יודעים למשל שהדנ"א של המטופל יכול להשפיע על התפתחות של סרטן אצל מטופל ספציפי, אלא שכבר היום ידוע שרק 5% ממקרי הסרטן הם גנטיים של המטופל, בעיקר שד, דרכי עיכול, פנקריאס, פרוסטטה וכו'.

    על כן, בדיקה גנטית של המטופל עצמו לא תיתן לנו, ברוב המקרים, את המידע הטיפולי הדרוש, מידע שאותו עלינו להפיק מבדיקה גנטית של הגידול עצמו.

    מהו סוג הסרטן שמושפע יותר מכל מהרפואה המותאמת אישית?

    סרטן הריאה, שלאורך שנים רבות הוזנח על ידי אונקולוגים, הפך בשנים האחרונות ל"כוכב" המרכזי של הרפואה המותאמת אישית, בעיקר לאור זיהוי של מוטציות דומות בקרב חולים רבים של סרטן הריאה.

    גם בסרטן המעי הגס הולכת הרפואה המותאמת אישית ותופסת מקום יותר ויותר חשוב, כשהתהליך הולך ומתפשט בהדרגתיות לכל סוגי הסרטן.

    מה מקומה של הרדיותרפיה ברפואת הסרטן המודרנית?

    בשנים האחרונות התפתחה טכנולוגיית הרדיותרפיה בצורה דרמטית, כשכיום ניתן לבצע הקרנות נקודתיות ממוקדות מאוד, מה שמאפשר לטפל ואף להשיג ריפוי מוחלט באמצעות הרס ממוקד מאוד של תאי סרטן ברמת דיוק שלא הייתה קיימת בעבר.


    פרופ' עידו וולף
    אונקולוגיה
    פרופ' עידו וולף סיים את לימודי הרפואה בהצטיינות באוניברסיטת בן גוריון. בהמשך שירת בצבא במסגרת העתודה האקדמאית ולאחר שחרורו התמחה ברפואה פנימית ובאונקולוגיה. במסגרת הכשרתו השתלם בארה"ב ובמכון ויצמן בחקר הסרטן. פרופ' וולף מתמחה בטיפול...

    להתייעצות עם פרופ’ עידו וולף
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-8048167

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר