בלון קיבה: ירידה במשקל ללא ניתוח

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר קרן
השאירו פרטים
077-2309328

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גסטרואנטרולוגיה

    בלון תוך קיבתי הינו הליך קצר של 30 דקות וללא ניתוח המאפשר ירידה משמעותית של עד מחצית מעודף המשקל, בשילוב אורח חיים בריא הכולל הרגלי תזונה מתאימים ופעילות גופנית. מחקרים ארוכי טווח מראים: 50 אחוזים מהמטופלים אף הצליחו לשמור על המשקל לאורן זמן

    על כך מסביר ד"ר דין קרן בתכנית המילון הרפואי בווידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    למחצית מהישראלים מעל גיל 15 יש עודף משקל ורבע מהמבוגרים בישראל סובלים מהשמנת יתר, נתונים מדאיגים אלו מסבירים אולי את המגמה בעולם המערבי של עלייה מתמדת של מסת הגוף BMI.

    בשנים האחרונות קיים טיפול אנדוסקופי בשילוב תזונה נכונה הנקרא בלון קיבה או בלון תוך קיבתי המאפשר ירידה במשקל בפרק זמן של מס' חודשים לאחר הכנסתו היות והוא מאפשר הגעה לשובע בצורה מהירה יותר ובכך גם מסייע בשינוי התנהגותי בהרגלי התזונה שלנו.

    למי מתאים טיפול בבלון הקיבה?

    ד"ר דין קרן: "קבוצת האוכלוסייה אשר מתאימה להליך בלון קיבה, הינה קבוצה אשר אינה שמנה מדי ולפיכך, אינם מתאימים לניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) ולמטופלים המעוניינים בכלי עזר לסייע להם לעשות את השינוי בהרגלי התזונה שלהם ולהביא לירידה במשקל".

    שמן קיצור קיבה

    במידה ומטופל מעוניין לעבור טיפול של בלון בקיבה מהו התהליך?

    יש להיפגש עם רופא מומחה לגסטרואנטרולגיה לייעוץ רפואי ולאבחון ולבדוק התאמה לטיפול, לאחר מכן יש פגישה עם פסיכולוג ודיאטנית לוודא בשלות ומוכנות לתהליך יחד עם אבחנה של בדיקות הדם של המטופל.

    תהליך של הכנסת הבלון לתוך הקיבה נועד על מנת לגרום להפחתת הנפח בה, ביחד עם שינוי אורח החיים מבחינה תזונתית מאפשרת ירידה באופן משמעותי במשקל ושמירה על משקל תקין לאורך זמן רב לאחר ביצוע הטיפול

    מהם התנאים לביצוע קיצור קיבה על ידי שימוש בבלון?

    • גיל המטופל יהיה מעל גיל שמונה עשרה אך פחות מגיל שישים וחמש.
    • BMI של המטופל יהיה מעל 27.
    • אין אפשרות לבצע את הטיפול לקיצור הקיבה על ידי בלון בזמן שהמטופלת בהריון או להרות שנה לאחר הטיפול.
    • אנשים הצורכים אלכוהול וסמים בכמות מופרזת ואף מכורים לא יוכלו לעבור את ההליך.
    • על המטופל להיות ללא בעיות אנטומיות במערכת העיכול.
    • במידה והמטופל עבר בעבר ניתוח לחסימת מעיים או ניתוח כלשהו לירידה במשקל לא יהיה ניתן לבצע קיצור קיבה בעזרת בלון.
    • אנשים הנוטלים תרופות אנטי דלקתיות, מדללי דם או אספירין במינונים גבוהים לא יוכלו לעבור את ההליך.

    כיצד מתבצע קיצור קיבה על ידי שימוש בבלון?

    הכנסת הבלון לקיבה מבוצעת על ידי גסטרואנטרולוג מומחה במכון גסטרו תחת אלחוש מקומי של הגרון ובטשטוש. הבלון עצמו מוחדר לתוך הקיבה דרך הפה והגרון על ידי שימוש בגסטרוסקופ מכשיר זעיר שבקצהו ממוקמת מצלמה על מנת לאפשר לרופא לעקוב אחר הטיפול ולדייק בהליך.

    המטופל מורדם למשך 15 דקות, לאחר שהבלון ממוקם בצורה מדויקת מתחילים למלא את הבלון בנוזל ובאוויר לסירוגין דרך צינורית דקה המחוברת אליו, דבר הגורם לבלון להתנפח ולתפוס נפח בקיבה כך שכמות המזון שאותו אדם יכול לעכל פוחתת משמעותית ותחושת השובע שלו עולה במהירות.

    בסוף התהליך משחררים את הצינורית והבלון נשאר חופשי בקיבה אך גודלו לא מאפשר לא לצאת מהקיבה ולעבור למעיים ולפיכך נחשב לטיפול בטוח.

    קיצור קיבה על ידי שימוש בבלון הינו טיפול האורך כחצי שעה ולאחר כ-3 שעות משתחרר המטופל למנוחה בביתו. הבלון אשר תופס נפח בקיבה, מצמצם את כמות האוכל שהקיבה יכולה להכיל ובכך מזרז את תחושת השובע ותורם משמעותית לירידה במשקל ולשינוי התנהגותי בהרגלי התזונה של המטופל.

    בלון קיבה

    ההתאוששות וההחלמה לאחר החדרת בלון לקיצור קיבה:

    בימים הראשונים לאחר החדרת הבלון עלול המטופל לסבול מהתכווצויות בבטן, כאבי בטן, בחילות שתגרומנה לעתים להקאות אך תופעות לוואי אלה תחלופנה בדרך כלל תוך ימים בודדים

    חשוב מאוד לזכור שהחדרת הבלון לא מספיקה על מנת לרדת במשקל ויש להתמיד באכילה מאוזנת ובריאה על מנת לתרום להצלחת התהליך. כמו כן, אין לעסוק בפעילות ספורט אקסטרים כולל צלילות והתעסקות באומנויות לחימה למיניהן.

    הימצאות הבלון בקיבה מזרזת את תחושת השובע לאחר האכילה, כך שאם המטופל יאכל מדי הרבה – ירגיש תחושת בחילה עד להקאה. אך במידה ולא יתמיד המטופל על תזונה נכונה, כאשר יוציאו את הבלון הקיבה תחזור לגודלה והוא עלול לעלות במשקל במהירות ובאופן משמעותי.

    לשם הצלחת תהליך הירידה במשקל ושינוי באורח חיים בעזרת בלון קיבה יש להקפיד על מעקב מתמיד של צוות רב תחומי הכולל מעקב רפואי, דיאטנית ופסיכולוג.

    בלון קיבה דיאטה הרזיה

    ד"ר דין קרן: "כחצי שנה עד שנה לאחר החדרת הבלון יש להוציאו ולקחת בחשבון שהקיבה תחזור לצורתה הקודמת ולכן יש להמשיך ולהקפיד על כללי תזונה שנלמדו ויושמו לאורך התהליך. את הבלון יש להוציא לכל היותר לאחר שנה מכיוון שלאחר תקופה זו קיים סיכון שהבלון יאבד  מנפחו".

    במקרים מסוימים יש להוציא את הבלון לפני הזמן כאשר המטופל אינו מרגיש בנח או שמדובר במטופלת המעוניינת להרות.

    יש לקחת בחשבון שלא ניתן לשנות אורח חיים ולאמץ הרגלי תזונה חדשים לאחר מספר חודשים בלבד ולכן בתקופת הבלון בה ממוקם הבלון בקיבה חשוב ללמוד כיצד להתנהל עם הבלון וכיצד לאמץ אורח חיים חדש שעם הוצאת הבלון יהיה ניתן להמשיך ולשמור על המשקל הקיים ולא לסבול מעליות וירידות במשקל.

    בלון קיבה 1

    ד"ר דין קרן: "בשנה הראשונה של הימצאות הבלון בקיבה צפויה ירידה של יותר מ-30 עד ל-50 אחוזים מעודף המשקל. הירידה במשקל עם הבלון מאפשרת שליטה על הרגלי התזונה ולאמץ אורח חיים בריא יותר שניתן להמשיך לקיימו גם לאחר הוצאת הבלון. מחקרים ארוכי טווח מראים: 50 אחוזים מהמטופלים אף הצליחו לשמור על המשקל לאורך זמן".


    ד"ר דין קרן
    גסטרואנטרולוגיה
    ד"ר דין קרן הינו מומחה לגסטרולוגיה באסיא מדיקל משנת 2011, גסטרואנטרולוג בכיר במרכז רפואי בני-ציון משנת 2000. תחומי פעילותו העיקרית הינם באנדוסקופיה פולשנית ותזונה, בעל ניסיון עשיר של מעל 40,000 פעולות אנדוסקופיות שבשגרה (גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה) ו-ERCP,...

    להתייעצות עם ד"ר קרן
    השאירו פרטים
    077-2309328

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות