שחזור שד

מדיקו > מדריכים > כירורגיה פלסטית > שחזור שד
שחזור שד
רופאים שעשויים לסייע לך: 48 רופאים בתחום שחזור שד
כמה עולה: 17,000 - 20,000
6 תמונות של שחזור שד
זמן החלמה: 6 - 8 שבועות
סוג הרדמה: כללית

מדריך שחזור שד

נשים רבות שעוברות כריתת שד מניעתית או בעקבות מחלת הסרטן בוחרות לעבור גם ניתוח שחזור, שיעזור להן להחזיר סימטריה בין שני השדיים על ידי שחזור העור, רקמת השד והפטמה שהוסרה. נפח השחזור תלוי בכמות העור והרקמה שהוסרו וכמובן הגודל הצורה והמיקום של הגידול.

צפו בד"ר הדר ישראלי בראיון בנושא שחזור שד לתכנית סטטוסקופ, רשת 13


למי מתאים הניתוח לשחזור שד?

זה מאד תלוי בך ועד כמה מפריעה לך המראה אחרי הסרת העור והרקמות. מדובר בהחלטה מאד אישית שלא תמיד קל לקבל אותה. חשוב להבין שאת לא חייבת לעבור שחזור, אלא להשתמש בעזרים חיצוניים שיעזרו למראה שלך להיות סימטרי, אך בשנים אחרונות יש יותר ויותר נשים שבוחרות לעבור את הניתוח מאחר ומדובר בטכנולוגיות חדשניות ומתפתחות שמאפשרות לבצע שחזור במגוון דרכים – באמצעות השתלים המלאכותיים או באמצעות רקמת השד טבעית שלך.

כמו כן, חשוב לזכור שבנוסף לשינוי המראה החיצוני לניתוח שחזור שד יש גם יתרונות פסיכולוגיים רבים כמו שיפור הדימוי העצמי וההתמודדות עם המחלה.


מתי הכי מומלץ לעבור שחזור שד?

זה תלוי ברצונות שלך, מצבך הרפואי ושלב הטיפולים בו את נמצאת. לא מעט נשים בוחרות לעבור ניתוח לשחזור שד באותו ניתוח של כריתה, אך אפשר לבצע את שניהם בהפרש של מספר חודשים.


סוגי ניתוח שחזור שד

ההחלטה על סוג הניתוח מתקבלת במשותף על ידי המטופלת והרופא המנתח, בהתאם לציפיות ודרישות שלך וההמלצות של הרופא.

סוג אחד של ניתוח כולל שתלים מלאכותיים. תחיל העור נמתח על ידי מרחיב רקמות מיוחד שמושתל פנימה ולכמה שבועות אחרי מחדירים לאותו מקום שתל סיליקון או שתל מסוג אחר. בהמשך ממלאים את אזור השתל עד להשגת הגודל הרצוי. מדובר בטיפולים קצת כואבים, אך לרוב המטופלות מרוצות מהתוצאה הסופית.

סוג נוסף של ניתוח שחזור שד מתבצע באמצעות רקמות של מטופלת עצמה שנלקחים מאזור הבטן או הגב (לפעמים גם מאזור הירכיים), כדי ליצור נפח לשחזור. לעתים מעבירים את הרקמה בלי לנתק אותה מאספקת הדם ולעתים מנתקים אותה כדי לחבר אותה לאספקת דם במיקום החדש.

נשים רבות מעדיפות לעבור גם שחזור פטמה. בדרך כלל הפטמה והעטרה מוסרות במהלך כריתת שד כדי להפחית את הסיכוי לחלות שוב בסרטן. שחזור פטמה בדרך כלל מתבצע בהרדמה מקומית אחרי השלמת השחזור. זה מאפשר לרקמות החדשות להחלים. בזמן שחזור הפטמה והעטרה ייתכנו שינויים מינוריים בגודל ומיקום החזה. את רקמת הפטמה אפשר ליצור מטלאי עור שנלקח מאזור הבטן או הגב. כדי לגרום לעור להיראות כמו פטמה, מקעקעים אותו בהתאם.

במקרים נדירים ובמידה ומדובר בשחזור מניעתי, ניתן להשתמש בפטמה מקורית (בתנאי שמדובר ברקות נקיות מתאים סרטניים), אמנם בגלל היעדר חיבורים עצביים, הפטמה לא תוכל יותר לשנות את צורתה בעקבות הגירוי או הקור.

ישנה אפשרות לבנות פטמה תותבת – המנתח ייצור העתק של פטמה טבעית המתאימה בצורתה ובצבעה, אותה ניתן להדביק באזור החזה ולחדש את ההדבקה כל שבוע.


משך זמן הניתוח

ההכנה לניתוח כולל ההרדמה יכולה לקחת כשעתיים. מרגע תחילת הניתוח השחזור יכול לקחת בין שעה ושש שעות. לאחר הניתוח יש להישאר בין שעתיים לשלוש בחדר התאוששות.


תקופת ההחלמה מניתוח שחזור שד

בימים הראשונים אחרי הניתוח את עלולה לחוש חוסר נוחות. במידת הצורך תוכלי להיעזר במשככי כאבים. במהלך האשפוז תהיי במעקב צמוד. די מהר אחרי הניתוח תתבקשי להזיז ידיים, אך ללא פעילות מופרזת כגון הישענות על הידיים, מתיחות או הרמת חפצים כבדים. הצוות הרפואי יעזור לך לקום ולחזור למיטה.

יום אחרי הניתוח כבר תוכלי לשבת ואף להתחיל ללכת. ייתכן ותצטרכי להיות מחוברת לאינפוזיה וקטטר כדי להקל עליך את ההתמודדות עם התפרים, כמו כן, הרופא יכול לבחור להתקין בגופך נקזים זמניים. גם אחרי השחרור הביתה תקבלי הוראות ברורות לתקופת ההחלמה. חשוב מאד להקפיד על ההוראות האלה כדי לא להחמיר את המצב.

תקופת האשפוז תלויה בסוג הניתוח ויכולה להימשך מיומיים ועד שישה ימים. אחרי החזרה הביתה צפויה תחושה של נפיחות ושריפה באזור המנותח במשך שבועיים עד שלושה. ייתכן ותזדקקי עזרה בלהתקלח ולהתנהל באופן יום-יומי, אך אחרי שישה עד שמונה שבועות אחרי הניתוח כבר תוכלי לחזור לאורח חיים רגיל.


סיבוכים אפשריים

לפעמים בעקבות הכריתה והשחזור תהיה ירידה בתחושה באזור הניתוח, לרוב התחושה חוזרת אחרי זמן קצר והצלקות מיטשטשות. צורת החזה המשוחזר תמשיך להשתפר במהלך כמה חודשים לאחר הניתוח. יהיה עליך להמשיך להקפיד על ביקורים שוטפים אצל הרופא המנתח ולבצע בדיקות תקופתיות כפי שינחה אותך האונקולוג.


מה המחיר של שחזור שד?

ניתוח שחזור שד יעלה לכם בין 17,000 ל-20,000 ש"ח, תלוי בסוג השתלים שמחירם נע בין 2400 ל-3400 ש"ח. כמו כן, יש לקחת בחשבון את עלות הניתוח עצמו, כ-6000 ש"ח ועלות חדר ניתוח שמגיע עד כ-10,000 ש"ח.

שאלות ותשובות בנושא

באיזה סוגי שתלים משתמשים בניתוחי שחזור?

בשתלי סיליקון עגולים או אנטומיים או בשתלי פוליאורטן.

האם החזה המשוחזר שומר על מראה טבעי?

מטרת הניתוח להקנות לחזה שלך מראה טבעי ופרופורציוני בהתאם לצרכים ודרישות שלך ובהתאם להמלצת הרופא.

האם ניתן לבצע שחזור באותו ניתוח כמו הכריתה?

בהחלט, יש להיוועץ על כך עם האונקולוג והרופא המנתח

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

ד"ר אורן ויסמן
כירורגיה פלסטית
ד"ר אורן ויסמן הינו מומחה לכירורגיה פלסטית, בעל קליניקה פרטית לניתוחים פלסטיים שחזורים ואסתטיים בתל אביב. ד"ר ויסמן פרסם למעלה מ-50 מאמרים בעיתונות הרפואית הפלסטית ומרצה בין לאומי בכנסים בחו"ל.

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר