כאבי גב תחתון

מדיקו > מדריכים > אורתופדיה > כאבי גב תחתון
כאבי גב תחתון
רופאים שעשויים לסייע לך: 38 רופאים בתחום אורתופדיה כללית
הערת שוליים: לרוב מנוחה מוחלטת אינה מקלה על כאבי גב תחתון, חשוב לחזור לפעילות ושגרה מלאה באופן הדרגתי.
תסמינים: במקרים קלים - כאב מקומי בלבד. במקרים חמורים הכאב יכול להקרין לרגליים ולגרום לתופעות נוספות כמו חוסר תחושה והרגשת נימול.

מדריך כאבי גב תחתון

אם אי פעם חוויתם כאבי גב תחתון הפוגעים בפעילות היומיומית שלכם, אתם לא לבד. כאבי גב תחתון הם מהבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר בעולם. הם מהווים סיבה מובילה לפניה לרופאים ומשפיעים על יותר מ-80% מהמבוגרים בשלב כלשהו של חייהם. על פי מחקר חדש בשם Global Burden of Disease שפורסם בכתב העת Lancet medical journal – כאבי גב תחתון הם גם הסיבות המובילות לנכות. ייתכן ולא תוכלו למנוע את ההופעה של הכאבים, במיוחד ככל שגילכם מתקדם ושרירי הגב שלכם נחלשים ומדלדלים. אך למרבה המזל ישנן הרבה דרכים שבעזרתן תוכלו להקל על הכאב, בלי קשר לסיבה לכאבי הגב.


מהו בדיוק הגב התחתון?

הגב התחתון שלכם מוגדר כאזור המותן של עמוד השדרה, ויש עליו עומס רב בזמן הרמת משקלים. עמוד השדרה המותני נושא את משקל כל החלק העליון של גופכם, ובנוסף סופג זעזועים ביומכניים המתרחשים עם התנועה. לעמוד השדרה המותני יש חמש חוליות, ולכל אחת מהן יש דיסק גדול – מעין חומר דמוי ג'ל שעטוף במעטה קשיח, ותפקידו לשמש כבולם זעזועים. לכל חוליה יש בנוסף שני מפרקים מכוסי סחוס בצידה האחורי. העבודה של המרפקים והדיסק מאפשרים לעמוד השדרה להתכופף ולהתפתל בצורה בטוחה.

הגב התחתון שלכם גם מכיל רצועות, גידים ושרירים. הרצועות הן סיבים חזקים אשר מחזיקים את החוליות ואת הדיסקים במקומם והגידים מחברים את השרירים לחוליות. המבנים האלו עוזרים להגביל תנועה מוגזמת אשר עלולה לפגוע בעמוד השדרה.

כאבי גב


כמה זמן כאב גב תחתון נמשך בדרך כלל?

כאב גב תחתון יכול להיות מסווג כחריף, תת-חריף או כרוני. התקפים של כאבי גב חריפים נמשכים בדרך כלל החל ממספר ימים עד ל-4 שבועות וכאבים תת-חריפים נמשכים בין 4 ל-12 שבועות. עם זאת, לפי ארגון הבריאות הלאומי האמריקאי, בערך 20% מהאנשים עם כאבי גב חריפים יפתחו כאבי גב כרוניים המוגדרים ככאבים הנמשכים 12 שבועות או יותר. אפילו במקרים כאלה, ישנן אופציות טיפוליות רבות שיכולות לעזור להקל על כאבי הגב התחתון.

כאשר כאבי הגב התחתון שלכם הופכים להיות בלי נסבלים או כאשר הם נמשכים המון זמן ללא הפסקה, ייתכן שקיימת בעיה רצינית יותר. החדשות הטובות הן שבעוד שכאבי גב הם גורם משמעותי לתחושת לאי נוחות, לעיתים רחוקות הם מהווים בעיה רפואית דחופה, ולרוב לא תהיה חובה לטפל בהם. כאבי גב לרוב חולפים בעצמם, אלא אם כן ישנה בעיה רפואית חמורה יותר.


מהן הסיבות נפוצות לכאבי גב תחתון?

הסיבות לכאבי גב תחתון לפעמים מחולקות לסיבות מכאניות, סיבות אורגניות או כתוצאה מגורם שאינו ידוע. לפעמים מצבים שונים של עמוד השדרה הם מולדים או נרכשים, כלומר תופעות המתפתחות בשלבים מאוחרים יותר לאורך החיים.

  • כאבי גב מכאניים: נגרמים לרוב מתנועה של עמוד השדרה ומערבים מבנים של עמוד השדרה, כמו המפרקים, הדיסקים, גופי החוליות, גידים, שרירים ורקמות רכות.
  • כאבי גב אורגניים: נגרמים ממחלות שונות כמו סרטן עמוד השדרה למשל.
  • כאבי גב ממקור שאינו ידוע: מיוחסים לכאבי גב תחתון שסיבתם אינה ידועה.

להלן כמה דברים שהרופא שלכם יכול לחפש או לשלול כאשר תקבעו איתו פגישה עקב כאבי גב תחתון:

נקעים ומתיחות: נקעים של רצועות ושרירים או גידים תפוסים הם הגורמים הכי שכיחים לכאבי גב תחתון, ולעיתים קרובות הם נקשרים לעומס יתר על הגב.


מחלות שחיקה של הדיסק: בעוד השם של התופעה נשמע מדאיג, זה בסך הכל אומר שיש לכם דיסק פגוע הגורם לכאב. לאורך זמן הדיסקים הופכים לדקים ושטוחים יותר עקב שחיקה ארוכת שנים, וזה גורם להם לבצע פחות טוב את תפקידם – שיכוך תנועת החוליות.


פריצת דיסק: השכבה המגנה שמכסה את הדיסקים שנמצאים בין החוליות יכולה להישחק לאורך השנים. כאשר זה קורה, החומר הרך הפנימי של רקמת הדיסק יכול להידחק החוצה דרך שכבת המגן החיצונית. התופעה של דיסק הבולט החוצה ממקומו נקראת פריצת דיסק. הדיסק עלול ללחוץ על העצבים שבחוט השדרה ולגרום לתסמינים כמו כאב, נימול, חוסר תחושה או חולשה באזורים שאותם עצבים מעצבבים.


סיאטיקה (Sciatica): כאב הנוצר מגירוי או צביטה של העצב הסיאטי. עצב זה עובר במורד הגב התחתון דרך האגן ואזור הישבן ובהמשך עד לשתי הרגליים. סיאטיקה היא המונח השגור בפי רוב האנשים, המתאר כאב העובר דרך הגב התחתון עד לרגל, אך ייתכן והרופא יתאר את הכאב כרדיקולופתיה מותנית (Lumbar radiculopathy).


ספונדילוליסטזיס (Spondylolisthesis): החלקה של חוליה קדימה מחוץ למיקומה הטבעי הינה מצב המפריע ליישור של עמוד השדרה ולעיתים גורם ללחץ על העצבים של חוט השדרה. מצב זה הכי נפוץ באזור האגן, אך יכול להתרחש לכל אורך עמוד השדרה. ההחלקה של החוליה לרוב מתרחשת עקב שחיקה של דיסק או שבר בחוליה.


היצרות של עמוד השדרה (Spinal stenosis): זוהי היצרות של החלל הפנימי של עמוד השדרה הנגרמת לרוב עקב פריצה של דיסק אך יכולה להתרחש גם עקב בליטה של עצם בגלל דלקת מפרקים ניוונית של עמוד השדרה. מצב זה יכול לגרום ללחץ כואב על העצבים של חוט השדרה. היצרות של עמוד השדרה יכולה להתרחש גם בעמוד השדרה הצווארי וגם באזור האגן, אך נפוצה יותר באזור האגן.


אילו טיפולים ביתיים יכולים לעזור?

אלא אם כן עברתם פציעה רצינית כמו נפילה או תאונת דרכים, ככל הנראה אינכם צריכים למהר לפגוש את הרופא בגלל כאב הגב שלכם. לפני שתפנו לרופא, נסו את הטיפולים הבאים:

הימנעו ממנוחה במיטה: כאשר כאב גב תחתון מופיע, רבים חושבים שמנוחה מוחלטת והימנעות מכל פעילות תקל על הכאב. אולם ניתוח של מחקרים רבים מצא כי מטופלים שנחו לחלוטין במיטה חוו יותר כאב וזמן ההחלמה שלהם היה ארוך יותר בהשוואה למטופלים שנשארו פעילים.


קררו או חממו את אזור הכאב: מטופלים רבים מוצאים כי קירור של מקום הכאב על ידי אריזות קפואות למשך 20 דקות עוזר להוריד את רמת הכאב ואת הנפיחות. מומלץ תמיד לעטוף את אריזת הקרח או אריזת החום במגבת לפני שמניחים אותה על הגוף כדי למנוע פציעה של העור. ייתכן ותגלו שהנחה של משטח חם על מקור הכאב או אמבטיה חמה יקלו על הכאב. שימוש בקרח מומלץ ב-48 השעות הראשונות לאחר הפציעה, לאחר מכן ניתן לנסות שילוב של מקור חום וקור.


תרופות ללא מרשם: שימוש קצר טווח במשככי כאבים ללא מרשם כמו אדוויל או אופטלגין יכול להקל על כאבי הגב התחתון שלכם, וניתן גם למרוח משחות, ג'לים ולשים מדבקות על גבי העור. אמצעים אלו מגרים את קצות העצבים שבעור על מנת ליצור תחושת חום או קור כדי לעמעם את תחושת הכאב.


מהם הטיפולים המשלימים והאלטרנטיביים?

במקרים מסוימים רופאים יציעו טיפולים שאינם מוגדרים "קונבנציונליים". סביר להניח כי הטיפולים לא יהיו מכוסים במסגרת הביטוח הרפואי, אך למרות זאת כדאי לשקול אותם. דוגמאות לטיפולים כאלו:

טיפול בפלסמת דם: הטיפול משתמש בכמות קטנה של הדם שלכם בעל ריכוז גבוה של תאי דם הנקראים טסיות. ההנחה היא שטיפול בהזרקת פלסמה נעזר ביכולות הריפוי הטבעיות של גופכם על מנת להאיץ את ההחלמה של גידים, שרירים ומפרקים פצועים. ישנן עדויות רבות בנוגע ליעילות של הזרקת פלסמה במקרים של דלקת מפרקים ניוונית של הברך, אך מחקר חדש שהוצג בכתב העת Journal of Spine Surgery מציע כי ייתכן והטיפול יכול לעזור במקרים של כאבי גב תחתון. נדרשים מחקרים נוספים על שיטת הזרקת הפלסמה לפני שניתן יהיה להגדיר אותה כשיטה יעילה להפחתת כאבי גב תחתון.


תאי גזע: בטיפול חדשני זה, הרופא מזריק תאי גזע שנאספו מתוך עצם הירך שלכם לתוך הדיסק בעמוד השדרה שגורם לכאב. פעולה זו יכולה להפחית את עוצמת הכאב ואת ההשפעות של השחיקה הטבעית של הגיל. כמו במקרה של הזרקת פלסמה, נדרש מחקר מעמיק יותר על הטיפול בתאי גזע לפני שיוגדר כיעיל.


דיקור: סביר להניח שהרופא שלכם אינו מבצע דיקור (על אף שחלק מהרופאים אכן מבצעים), אך ייתכן והוא ימליץ על טיפול בדיקור. תהליך הדיקור כולל הכנסת מחטים עדינות, דקות וסטריליות לתוך נקודות מסוימות בגופכם. פעולת הדיקור יכולה לעודד את השחרור של חומרים טבעיים המדכאים את הכאב.


טיפול כירופרקטי: יותר מ-50% מהאנשים עם כאבים חריפים של הגב התחתון רואים כירופרקט, אדם המומחה בביצוע פעולות ומניפולציות על עמוד השדרה.

לערוץ הוידאו שלנו בנושא אורתופדיה

שאלות ותשובות בנושא

מתי כאב גב תחתון נחשב מצב חירום רפואי?

ברוב המקרים כאבי גב תחתון יחלפו מעצמם, אך ישנם מקרים בהם חשוב לפנות לקבלת טיפול רפואי באופן בהול. מקרים אלו כוללים: כאשר המטופל הוא ילד; תאונה או פציעה הנגרמה מטראומה; חולשה, חוסר תחושה או תחושת נימול ברגליים או בכפות הרגליים; איבוד שליטה על הסוגרים; כאב המעיר משינה

האם יש דרך למנוע כאבי גב תחתון?

בעוד שאין דרך לעצור את ההזדקנות או לשנות את ההרכב הגנטי שלכם, שינויים באורחות החיים יכולים לעזור למנוע את ההופעה של כאבי גב תחתון. בנוסף, אימוץ של אורח חיים בריא יקטין את הסיכון שלכם להיפצע ולפגוע בגב התחתון: שפרו את הכושר הגופני שלכם - אנשים שאינם בעלי כושר גופני טוב נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח כאבי גב תחתון מפני ששרירי הליבה שלהם, שעוזרים לתמוך בגב התחתון, אינם חזקים מספיק; נסו להפחית במשקלכם במידת הצורך: ככל שמשקל גופכם יהיה גבוה יותר, כך העומס על חוליות הגב התחתון יהיה גדול יותר. משקל עודף יכול לגרום ללחץ רב על הגב ובסופו של דבר לגרום לכאבי גב תחתון; הרמת משאות כבדים באופן נכון: כאשר אתם מרימים חפצים כבדים מהרצפה, הקפידו לשמור על גב ישר ולבצע את פעולת ההרמה בעזרת הברכיים והמותניים.

אני סובל מכאבי גב תחתון, האם אצטרך ניתוח?

ברוב המקרים של כאבי גב תחתון אין צורך בניתוח גב. אם בכל זאת יש צורך בניתוח, הרופא שלכם ימליץ על סוג הניתוח המתאים ביותר לבעיה הרפואית שאתם סובלים ממנה.

האם צריך לבצע צילום גב או כל בדיקת הדמיה אחרת במקרה של כאי גב תחתון?

ההמלצה הגורפת היא לא לבצע בדיקות דימות לכאבי גב תחתון לפחות בששת השבועות הראשונים של הכאבים, אלא אם כן הופיעו "דגלים אדומים" הכוללים בין היתר פגיעה עצבית מכל סוג, אי שליטה על הסוגרים, טראומה וכו'.

אילו ענפי ספורט נחשבים הטובים ביותר עבור אנשים הסובלים מכאבי גב תחתון?

ענפי ספורט שאינם מעמיסים יתר על המידה על המפרקים יכולים להועיל לאנשים הסובלים מכאבי גב תחתון. ענפי ספורט כאלו כוללים שחיה, יוגה, טאי צ'י, הליכה ועוד.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il