דלקת בקיבה (גסטריטיס)

מדיקו > מדריכים > גסטרואנטרולוגיה > דלקת בקיבה (גסטריטיס)
דלקת בקיבה (גסטריטיס)
רופאים שעשויים לסייע לך: 53 רופאים בתחום גסטרואנטרולוגיה
זמן החלמה: 2-10 ימים (למעט חריגים)
תסמינים: כאבים או תחושת שריפה ברום הבטן שיכולים להיות מוקלים או מוחמרים לאחר ארוחות. בנוסף ייתכן ויופיעו בחילות, הקאות ותחושת מלאות מוקדמת לאחר ארוחה.

מדריך דלקת בקיבה (גסטריטיס)

גסטריטיס היא מצב של דלקת וגירוי של רירית הקיבה אשר גורמת לכאבי בטן, הפרעות עיכול, גזים, בחילות ולתסמינים נוספים. דלקת בקיבה יכולה להופיע באופן פתאומי (דלקת חריפה) או באופן הדרגתי (דלקת כרונית). טיפול תרופתי ושינויים תזונתיים יכולים להוריד את רמת חומציות הקיבה ולהקל על תסמיני הדלקת.


מה זה גסטריטיס?

לקיבה יש שכבת מגן רירית הנקראת מוקוזה. שכבה זו מגנה על הקיבה מפני החומצה החזקה שהקיבה מפרישה על מנת לעכל את המזון. כאשר משהו פוגע או מחליש את השכבה המגינה הזו, הרירית הופכת להיות דלקתית ונוצרת דלקת של הקיבה. סוג מסוים של חיידק שנקרא הליקובטר פילורי (Helicobacter pylori) הוא החיידק הנפוץ ביותר שגורם לדלקת בקיבה.


מה ההבדל בין גסטריטיס לקלקול קיבה?

התסמינים של גסטריטיס יכולים לחקות את התסמינים של קלקול קיבה. קלקול קיבה מתבטא בכאבים או חוסר נוחות בקיבה הקשורים לקושי בעיכול מזון. קלקול קיבה יכול גם להתבטא כתחושת שריפה בין הצלעות התחתונות. ייתכן ותיתקלו במונח הרפואי של קלקול קיבה – דיספפסיה.


מה השכיחות של גסטריטיס?

גסטריטיס חריפה משפיעה על כ-8 אנשים מתוך 1,000. גסטריטיס כרונית היא מצב פחות שכיח אשר משפיע בקירוב על 2 אנשים מתוך 10,000.


מי עלול לסבול מגסטריטיס?

הסיכון לגסטריטיס עולה עם הגיל, מפני שככל שהגיל עולה השכבה הרירית של הקיבה הופכת להיות דקה יותר, אספקת הדם יורדת, קצב חילוף החומרים ותיקון השכבה הרירית יורדים. לאנשים מבוגרים יש גם יותר נטייה ליטול תרופות כמו משככי כאבים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs), כמו אדוויל או נורופן, שעלולים לגרום לגסטריטיס. כשני שליש מאוכלוסיית העולם הם נשאים של החיידק הליקובקטר פילורי, ובארה"ב החיידק פחות נפוץ ונמצא בעיקר אצל האוכלוסייה המבוגרת ואצל קבוצות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.


מהם הסוגים של גסטריטיס?

ישנם שני סוגים עיקריים של דלקת קיבה:

גסטריטיס שוחקת (ריאקטיבית): דלקת מסוג זה גורמת גם לדלקתיות וגם לשחיקה של השכבה הרירית של הקיבה. מצב זה גם ידוע בכינוי גסטריטיס ריאקטיבית. הסיבות לכך יכולות להיות שתיית אלכוהול, עישון, שימוש במשככי כאבים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, סטרואידים, זיהום ויראלי או חיידקי ותגובה של הגוף לפציעה או מחלה.


גסטריטיס שאינה שוחקת: מצב של דלקת של הרירית ללא שחיקה או פגיעה של הרירית עצמה.


מהם הגורמים לגסטריטיס?

גסטריטיס מתרחשת כאשר משהו פוגע או מחליש את השכבה הרירית של הקיבה. סיבות שונות היכולות לגרום לבעיה זו כוללות:

שתיה מוגזמת של אלכוהול: צריכה ממושכת וכרונית של אלכוהול יכולה לגרות ולשחוק את רירית הקיבה.


מחלות אוטואימוניות: בקרב חלק מהאנשים, מערכת החיסון תוקפת תאים בריאים של רירית הקיבה.


זיהום חיידקי: החיידק הליקובקטר פילורי הוא הסיבה העיקרית לגסטריטיס כרונית ולכיב בקיבה (אולקוס). החיידק פוגע בשכבת המגן של הקיבה וגורם לדלקת.


ריפלוקס של מיצי מרה: הכבד מייצר מיצי מרה אשר תפקידם לעזור לעכל מזון שומני. הפירוש של "ריפלוקס" הוא חזרה אחורה, וריפלוקס של מיצי מרה מתרחש כאשר מיצי המרה זורמים חזרה לכיוון הקיבה במקום לזרום למעי הדק.


תרופות: שימוש קבוע במשככי כאבים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים או בסטרואידים עלול לגרום לגירוי מתמשך של רירית הקיבה.


דחק פיזי: הופעה פתאומית של פציעה או מחלה יכולה לגרום לגסטריטיס. לעיתים קרובות הדלקת מתפתחת אפילו לאחר טראומה או פציעה שאינן מערבות את הקיבה, ושתי סיבות נפוצות העלולות לגרום לכך הן כוויות או פגיעות מוחיות.


מהם התסמינים של גסטריטיס?

אנשים רבים עם גסטריטיס אינם חווים תסמינים כלל, והאנשים שכן חווים תסמינים לעיתים מתבלבלים ומשייכים אותם לקלקול קיבה. תסמינים אחרים של גסטריטיס כוללים:

  • צואה שחורה
  • נפיחות
  • בחילות והקאות
  • הרגשת מלאות חריגה במהלך או לאחר ארוחה
  • היעדר תיאבון
  • כיבי קיבה
  • ירידה במשקל ללא כוונה
  • כאבי בטן או חוסר נוחות בבטן
  • הקאה דמית

האם דלקת בקיבה היא מצב מדבק?

גסטריטיס אינהה מדבקת, אך החיידק הליקובקטר פילורי עלול להיות מדבק על ידי מעבר מהצואה לפה. הקפדה על שטיפת ידיים לפני טיפול והכנת אוכל ותברואה נאותה (מערכות המים והביוב) הם קו ההגנה הראשון כנגד הדבקה רחבה של החיידק. אנשים רבים עלולים לפתח גסטריטיס לאחר הידבקות בחיידק הליקובקטר פילורי.


כיצד מאבחנים דלקת בקיבה?

הרופא שלכם ישאל על התסמינים והעבר הרפואי שלכם ויבצע בדיקה גופנית. ייתכן גם שהרופא יבצע אחת או כמה מהבדיקות הבאות:

תבחין נשיפה: במהלך בדיקה זו, שמטרתה לאתר נוכחות של הליקובקטר פילורי, בולעים גלולה או נוזל המכיל אוריאה, חומר רדיואקטיבי שאינו מזיק. החיידק הליקובקטר פילורי יודע לשנות את האוריאה לפחמן דו חמצני, לכן לאחר הבליעה נושפים לתוך שקית, ואם קיימת נוכחות של החיידק בקיבה מבחן הנשיפה יראה עליה ברמות הפחמן דו חמצני.


בדיקת דם: בדיקת דם בודקת את קיומם של נוגדנים המיוצרים נגד הליקובקטר פילורי.


בדיקת צואה: בדיקה זו נועדה לבדוק נוכחות של החיידק הליקובטר פילורי בצואה.


בדיקת גסטרוסקופיה: בדיקה בה הרופא משתמש באנדוסקופ (צינור ארוך ודק עם מצלמה בקצהו) על מנת להסתכל לתוך הקיבה. הרופא מכניס את האנדוסקופ דרך הוושט אשר מובילה מהפה עד לקיבה. הגסטרוסקופיה מאפשרת לבחון את רירית הקיבה וגם לקחת דגימת ביופסיה מהרירית על מנת לבחון האם ישנה דלקת.


בדיקת שיקוף של מערכת העיכול העליונה: במהלך בדיקת השיקוף בולעים חומר הנקרא בריום. החומר הנוזלי מרפד את רירית הקיבה ומספק תמונת רנטגן מפורטת יותר.


כיצד מטפלים בגסטריטיס?

הטיפול בגסטריטיס משתנה בהתאם לגורם. תרופות מסוימות הורגות חיידקים, בעוד שאחרות מקלות על תסמינים של בעיות בעיכול. סוגי הטיפולים אפשריים:

אנטיביוטיקה: אנטיביוטיקות יכולות לטפל בזיהומים חיידקיים, וייתכן כי תאלצו ליטול יותר מסוג אחד של אנטיביוטיקה למשך מספר שבועות.


תרופות נוגדות חומצה: תרופות קלציום קרבונט מורידות את רמות החומציות של הקיבה ויכולות לעזור להקל על הדלקת ובנוסף להקל על תסמיני צרבת.


חוסמי היסטמין: סימטידין (Cimetidine), רניטידין (Ranitidine) ותרופות דומות מורידות את רמת החומציות של הקיבה.


מעכבי משאבות פרוטונים (PPIs): תרופות אלו, כמו אומפרזול (Omeprazole), מורידות את כמויות החומצה אשר מיוצרת בקיבה. מעכבי משאבות פרוטונים גם מטפלים בכיב קיבה ובמחלת ריפלוקס קיבתי-ושטי (GERD-Gastroesophageal Reflux Disease).


מהם הסיבוכים של גסטריטיס?

אם הדלקת אינה מטופלת היא עלולה לגרום לבעיות רפואיות רציניות כגון:

אנמיה: הליקובקטר פילורי יכול לגרום לדלקת בקיבה או לכיב קיבה שמדמם, וכתוצאה מכך תהיה ירידה במספר תאי הדם האדומים (מצב הנקרא אנמיה).


אנמיה ממארת: דלקת אוטואימונית של הקיבה יכולה להשפיע על יכולת הגוף לספוג ויטמין B12. ישנו סיכון ללקות באנמיה ממארת כאשר אין מספיק ספיגה של ויטמין B12 שהינו מרכיב חיוני לייצור של תאי דם אדומים תקינים.


דלקת של הצפק (Peritonitis): גסטריטיס יכולה להגביר את החומרה של כיבי קיבה. כיבים שחודרים את דופן הקיבה יכולים לגרום לשפיכה של תוכן קיבה אל תוך חלל הבטן, ומצב זה עלול לגרום לפיזור של חיידקים בחלל הבטן ולגרום למצב מסוכן שנקרא דלקת של הצפק או פריטוניטיס. כמו כן יכול להיגרם מצב של דלקת מפושטת שנקרא ספסיס, מצב העלול להיות קטלני.


סרטן קיבה: דלקת קיבה הנגרמת על ידי הליקובקטר פילורי ומחלות אוטואימוניות יכולה לגרום לגידולים בקיר הקיבה, גידולים אלו מגדילים את הסיכון לחלות בסרטן הקיבה.


כיצד ניתן למנוע דלקת קיבה?

הליקובקטר פילורי הוא מבין הגורמים העיקריים לגסטריטיס, אך רוב האנשים אינם מודעים לכך שהם נשאים של החיידק. הליקובקטר פילורי הינו חיידק אשר מועבר בקלות, וניתן להוריד את הסיכון להדבקה על ידי שמירה על היגיינה טובה, כולל הקפדה על שטיפת ידיים. בנוסף ניתן לבצע פעולות על מנת לצמצם בעיות עיכול וצרבות, מצבים הקשורים לגסטריטיס. פעולות אלה כוללות:

  • הימנעות מאכילת מזון שמן, מטוגן, חריף או חומצי.
  • צמצום צריכת קפאין.
  • אכילת ארוחות קטנות יותר לאורך היום.
  • ניהול לחצים.
  • הימנעות מנטילת משככי כאבים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs).
  • צמצום שתיית אלכוהול.
  • לא לשכב לפחות שעתיים עד שלוש שעות לאחר ארוחה.

מהי הפרוגנוזה (תחזית) עבור אנשים עם גסטריטיס?

רוב המקרים של גסטריטיס משתפרים בקלות עם טיפול נכון ועבור רוב האנשים, תרופות מסייעות בריפוי הדלקת. הרופא שלכם ימליץ על הטיפול המומלץ ביותר על סמך הסיבה לגסטריטיס. תרופות סותרות חומצה מורידות את חומציות הקיבה, בעוד אנטיביוטיקות מטפלות בזיהום החיידקי. בנוסף ניתן לבצע שינויים כמו צמצום צריכת האלכוהול וטיפול בכאב ללא שימוש במשככי כאבים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים.

מתי יש צורך ליצור קשר עם הרופא?

  • דם בצואה.
  • הקאות דמיות.
  • עייפות קיצונית וחולשה שעלולים להצביע על אנמיה.
  • ריפלוקס שאינו נשלט.
  • ירידה פתאומית ולא צפויה במשקל.
  • סימנים של חזרה של הגסטריטיס.

לסיכום, גסטריטיס הוא מצב נפוץ ולעיתים קרובות בר טיפול. ייתכן ותופתעו כאשר תגלו שבעיות העיכול שלכם בעצם נובעות מגסטריטיס, וחלק מהאנשים עם גסטריטיס אינם סובלים מתסמינים כלשהם. בדיקות שונות יכולות לעזור לרופא שלכם לקבוע את הסיבה שבגינה אתם סובלים מגסטריטיס, ובנוסף להחליט איזה טיפול הוא הטוב ביותר עבורכם.

לערוץ הוידאו שלנו בנושא גסטרואנטרולוגיה

שאלות ותשובות בנושא

באילו מדינות גסטריטיס הכי נפוצה?

כ-50% מאוכלוסיית העולם נשאית של הליקובקטר פילורי, וכיוצא מכך גסטריטיס היא בעיה רפואית מאוד נפוצה. נשאות של הליקובקטר פילורי מאוד נפוצה באסיה ובמדינות מתפתחות, ודלקת קיבה אטרופית ואדנוקרצינומה של הקיבה (סוג של סרטן קיבה) יותר נפוצים בחלקים אלה של העולם.

האם גסטריטיס מדבקת?

גסטריטיס אינה מדבקת, אך החיידק הליקובקטר פילורי יכול להיות מדבק בדרך של הדבקה פקו-אוראלית (מהצואה לפה). הקפדה על שטיפת ידיים לפני טיפול והכנת אוכל יכולים למנוע את ההדבקה בהליקובקטר פילורי.

האם גסטריטיס זו תופעה כואבת?

גסטריטיס יכול להיות מצב כואב, אולם הכאב בדרך כלל זמני ונמשך לפרקי זמן קצרים.

האם גסטריטיס יכולה לגרום לשלשולים?

גסטריטיס נחשבת למצב שונה מגסטרואנטריטיס (דלקת של הקיבה והמעיים). גסטריטיס משפיעה רק על הקיבה ויכולה לגרום לבחילות או הקאות. בעוד גסטרואנטריטיס משפיע גם על הקיבה וגם על המעיים. התסמינים של גסטרואנטריטיס כוללים שלשולים בנוסף לבחילות והקאות.

אילו מאכלים כדאי לאכול ומאילו כדאי להימנע למי שיש גסטריטיס?

מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים, פירות, ירקות ושעועית; מזונות דלים בשומן כמו דגים, בשר רזה וירקות; מזונות לא חומציים כולל ירקות ושעועית; משקאות לא מוגזים; משקאות נטולי קפאין.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il