אימונותרפיה – טיפול באלרגיה

אימונותרפיה – טיפול באלרגיה
שם נוסף: Allergen Immunotherapy.
הערת שוליים: אימונותרפיה בזריקות אינה מיועדת בדרך כלל לטיפול באלרגיות למזון, והדרך הטובה ביותר לעזור לאנשים האלרגיים למזונות שונים היא להימנע בצורה מוחלטת מאותם המזונות שגורמים להם לתגובה האלרגית.

מדריך אימונותרפיה – טיפול באלרגיה

אלרגיות מתרחשות כאשר מערכת החיסון מגיבה לגורם זר כמו אבקה, ארס דבורים, פרווה של חיות מחמד או למזון שאינו גורם לתגובה אצל רוב האנשים.

המערכת החיסונית מייצרת חומרים בשם נוגדנים, ובמצב של אלרגיה המערכת החיסונית מייצרת נוגדנים שמזהים את אותו חומר זר, הקרוי אלרגן, כגורם מזיק, למרות שאינו כזה. כאשר באים במגע עם אותו האלרגן, התגובה החיסונית יכולה לגרום לדלקת בעור, בסינוסים, דרכי הנשימה או במערכת העיכול. חומרת התגובה האלרגית משתנה מאדם לאדם ויכולה לנוע בין גירוי מינימלי עד לאנפילקסיס – מצב חירום שעלול להיות מסכן חיים. בעוד רוב האלרגיות אינן ניתנות לריפוי, טיפולים שונים יכולים להקל על התסמינים של האלרגיות.

אמנם התרופות המוצעות היום אינן מסוגלות לרפא אנשים מאלרגיות, אימונותרפיה היא הדרך הקרובה ביותר כיום "לרפא" את האלרגיות, על ידי הורדה של חומרת התסמינים והצורך בתרופות עבור חלק גדול מהאנשים הסובלים מאלרגיות. אימונותרפיה לאלרגיות כוללת חשיפה קבועה וגוברת בצורה הדרגתית למיצוי של האלרגן לאורך תקופת זמן של שנים. האימונותרפיה יכולה להינתן למטופלים כזריקה, ככדור, ספריי או טיפות מתחת ללשון.

האימונותרפיה משנה את הדרך שבה המערכת החיסונית מגיבה לאלרגנים, על ידי מניעת ההופעה של התגובה האלרגית. התוצאה הסופית של הטיפול היא עמידות לאלרגנים, על ידי כך שניתן לסבול את החשיפה אליהם עם מעט מאוד או כלל ללא תסמינים. הטיפול האימונותרפי אינו מהיר, ואלו המעוניינים לעבור אימונותרפיה לאלרגיה צריכים להתחייב ל-3-5 שנים של טיפול על מנת שהוא יעבוד, ולשתף פעולה עם הרופאים על מנת לצמצם את ההופעה של תופעות לוואי.


האם אימונותרפיה יעילה לטיפול בכל סוגי האלרגיות?

אימונותרפיה לאלרגיה מומלצת בדרך כלל לטיפול בתגובות אלרגיות מסכנות חיים של עקיצות חרקים. נתונים שפורסמו על זריקות אימונותרפיה לאלרגנים מראים שאימונותרפיה לארס יכולה להפחית את הסיכון לתגובה חמורה במבוגרים מכ-60% מכל עקיצה, עד לפחות מ-10%.

אימונותרפיה אלרגנית מומלצת לעתים קרובות לטיפול בנזלת אלרגית עקב אלרגיה לאבק או לקרדית האבק (ולפעמים אסתמה) כאשר:

  • התסמינים קשים.
  • קשה להימנע מהגורם לאלרגיה, כמו באלרגיה לדשא.
  • תרופות אינן עוזרות או גורמות לתופעות לוואי שליליות.
  • כאשר המטופלים מעדיפים להימנע מתרופות.

אימונותרפיה אלרגנית מומלצת רק לעיתים רחוקות לטיפול באקזמה אטופית (סוג של אלרגיה של העור) מכיוון שהראיות ליעילותה מוגבלות, אם כי מחקרים שפורסמו לאחרונה הראו תוצאות טובות אצל חלק מהמטופלים. לעומת זאת, הראיות לכך שאימונותרפיה יעילה בטיפול באלרגיות למזון מוגבלות מאוד, למרות שהמחקר בנושא נמשך.

השיפור בטיפול באימונותרפיה אלרגנית אינו מתרחש באופן מיידי, ובדרך כלל לוקח לפחות 4-5 חודשים לפני השיפור בתסמינים, ולפעמים אף יותר. מי שמקבל טיפול אימונותרפי עקב נזלת אלרגית בעונות האביב או קיץ, בדרך כלל יראה שיפור כבר בעונה הראשונה.

מומלץ להמשיך בטיפול האימונותרפי למשך 3-5 שנים, על מנת להפחית את הסבירות שהאלרגיות יחזרו. תוך כדי הטיפול האימונותרפי האלרגני, עדיין ניתן להשתמש בתרופות האלרגיה והאסתמה הרגילות באופן רגיל. חשוב לציין כי טיפול אימונוטרפי באלרגנים צריך להתבצע רק על ידי רופא שעבר הכשרה מתאימה.

אלרגיה


מה ההבדל בין טיפול בזריקה לבין טיפול בכדורים מתחת ללשון?

אימונותרפיה ניתנת בזריקה כבר יותר מ-100 שנים ומחקרים רבים מוכיחים כי היא יעילה. מספר מחקרים שפורסמו בחמש השנים האחרונות הראו כי מינון גבוה מאוד של אימונותרפיה תת לשונית, שבה תמציות אלרגנים נשמרות מתחת ללשון (טבליות, תרסיסים או טיפות) למשך מספר דקות ולאחר מכן נבלעות, יכולה להיות יעילה גם היא. תמציות האלרגנים הזמינות כיום לטיפול דרך הפה והזרקה הן חזקות מאוד, בשונה מהתמציות החלשות והבלתי יעילות ביותר ששימשו חלק מהרופאים לפני עשר שנים או יותר.


זריקות אימונותרפיה:

זריקות לטיפול באלרגיה מתחילות במינון מאוד נמוך, ונעשה שימוש במחט קטנה שעשויה להיות לא נוחה, אך לא מאוד כואבת. המינון של הטיפול גדל בהדרגה על בסיס שבועי קבוע, עד שמגיעים למינון יעיל. השלב הזה לוקח בדרך כלל שלושה עד שישה חודשים, והמינונים עשויים להשתנות בין מטופלים, בהתאם למידת הרגישות. ברגע שמגיעים למינון הסופי של שלב התחזוקה, הזריקות ניתנות בתדירות נמוכה יותר, בדרך כלל חודשית, אם כי עדיין על בסיס קבוע.

זריקות האימונותרפיה צריכות להינתן תמיד במרכז רפואי תחת השגחה רפואית. יש להישאר תחת השגחה רפואית למשך הזמן המומלץ על ידי המומחה לאלרגיה ומערכת החיסון לאחר מתן זריקת האימונותרפיה.


מהן תופעות הלוואי של זריקות אימונותרפיה?

חלק מהחולים מפתחים נפיחות מקומית במקום ההזרקה, וניתן לטפל בתופעה זו עם אנטי היסטמינים דרך הפה, שקיות קרח או משככי כאבים. אם הנפיחות משמעותית, ייתכן ויהיה צורך להפחית את המינון של המנה הבאה. תגובות חמורות יותר כגון אנפילקסיס (התקף אלרגי חמור) אינן שכיחות, אולם קשה לחזות מי עלול להגיב בצורה קשה יותר. בדרך כלל מומלץ למטופלים:

  • להמתין במרפאה לפחות 30 דקות לאחר הזריקה.
  • להימנע מפעילות גופנית לפחות 3 שעות לאחר הזריקה.
  • להימנע מתרופות מסוימות לטיפול ביתר לחץ דם, ולפחות להתייעץ עם הרופא בנוגע לנטילה שלהן.
  • לקיחה של אנטיהיסטמינים באופן מניעתי טרם מתן הזריקה יכולה להוריד את הסיכון להופעה של תופעות הלוואי.

חשוב ליידע את הרופא על כל התגובות שצצו לאחר ההזרקה האחרונה של הטיפול האימונותרפי ולאחר נטילה של כל תרופה חדשה, או כניסה להריון. מטופלות בהריון, או שמתכננות להיכנס להריון, אינן מתחילות באופן שגרתי את הטיפול האימונותרפי האלרגני עד לאחר הלידה. אם המטופלת מטופלת כבר במינוני תחזוקה של אימונותרפיה אלרגנית ולאחר מכן נכנסת להריון, ניתן להמשיך בהזרקות, אך יש להיוועץ עם מומחה לאלרגיות על מנת לדון בבטיחות הטיפול.


טיפול אימונותרפי תת-לשוני:

היתרונות הפוטנציאליים של טיפול תת-לשוני הם היעדר זריקות, פחות ביקורים במרפאה של הרופא, מינון ביתי לאחר הטיפול הראשון, וסיכון נמוך יותר לתגובות חמורות. למשל, הורים לילדים קטנים מעדיפים לרוב אימונותרפיה תת-לשונית מכיוון שהילד אינו חייב לקבל זריקות קבועות. החיסרון העיקרי של צורת טיפול זו הוא העלות הגבוהה, מפני שיש לבלוע כמות אלרגן גבוהה יותר מאשר בזריקה, וכתוצאה מכך העלות לכל מנה יקרה יותר מטיפול בזריקה. בנוסף, ישנם אנשים שמעדיפים את הטיפול בזריקות מפני שהם אינם אוהבים את הטעם של הטיפול התת-לשוני. למרות הידע הרב שהצטבר עם השנים בנוגע לטיפול האימונותרפי לאלרגיה, עוד לא ברור אם היעילות של הטיפול התת-לשוני יעיל באותה המידה כמו הטיפול בזריקות.

המלצות לנטילת תמציות האלרגן:

  • יש ליטול את התמצית בבוקר על בטן ריקה.
  • יש להחזיק את התמצית מתחת ללשון במשך לפחות 2 דקות ורק לאחר מכן לבלוע.
  • יש להימנע מאכילה ושתיה לפחות 15 דקות לאחר נטילת התמצית.
  • כדאי להימנע מאכילת מאכלים פריכים שכן אלו עלולים לחתוך את הלשון ולהגביר את הסיכון לגירוי בפה מהתמצית.
  • אם שוכחים ליטול את התמצית בבוקר, ניתן להמשיך את הטיפול במינון הרגיל למחרת בבוקר.

נכון להיום, אימונותרפיה תת-לשונית אינה זמינה לטיפול חיסוני בארס חרקים.


מהם תופעות הלוואי של אימונותרפיה תת-לשונית?

תופעות הלוואי השכיחות כוללות גירוי, נפיחות קלה או גירוד בתוך הפה, קלקול קיבה או בחילות. ניתן לשלוט בתופעות הלוואי על ידי הפחתה זמנית של המינון, או נטילת אנטיהיסטמינים פומיים כמניעה. תופעות לוואי הללו חולפות בדרך כלל לאחר השבועות הראשונים. הסיכון לתופעות לוואי שעלולות להיות מסוכנות הנובעות מצורת טיפול זו, כגון קשיי נשימה, נמוך ביותר.

האם האימונותרפיה יעילה גם בטיפול באלרגיות למזון?

בשלב זה, אימונותרפיה לטיפול באלרגיות למזון היא נושא למחקר, אך טרם אומצה בפרקטיקה הקלינית השגרתית. אנשים בעלי אלרגיות למזון חייבים להימנע מחשיפה לאלרגנים, אלא אם כן הם משתתפים במחקר שמובילים מומחים לאלרגיה ולאימונולוגיה קלינית.

לערוץ הוידאו שלנו בנושא אלרגולוגיה ואימונולוגיה קלינית

שאלות ותשובות בנושא

מהם התסמינים של אלרגיה?

תסמיני האלרגיה, אשר תלויים באלרגן המעורב, יכולים לערב את דרכי הנשימה, הסינוסים, עור, ומערכת העיכול. תגובה אלרגית יכולה להיות קלה או חמורה, ובחלק מהמקרים יכולה אף להיות מסכנת חיים כאשר מתרחשת תגובה אנפילקטית.

מהם התסמינים של אנפילקסיס?

חלק מהתגובות האלרגיות, כולל אלרגיות למזונות ולעקיצות חרקים, יכולות לגרום לתגובה חריפה שנקראת אנפילקסיס. אנפילקסיס היא מצב עם פוטנציאל לסכנת חיים ויכולה לגרום למטופל להגיע למצב של שוק. הסימנים והתסמינים של אנפילקסיס כוללים: ירידה במצב ההכרה , ירידה בלחץ הדם, קוצר נשימה חמור, פריחות עוריות, דופק מהיר וחלש, בחילות והקאות.

האם אלרגיות יכולות לחלוף מעצמן?

למרות שזה בהחלט אפשרי שאלרגיות עשויות להשתפר, רוב האנשים ימשיכו לסבול מתסמינים שיישארו או שיחמירו עם הזמן. אנשים עם אלרגיות עונתיות עלולים לפתח תסמינים במשך כל השנה, ואנשים עם אלרגיות כל השנה עלולים לפתח גם התלקחויות עונתיות.

האם אימונותרפיה היא טיפול בטוח לאלרגיה?

עד כה פורסמו מחקרים קליניים רבים המעריכים את הבטיחות הכוללת של הטיפולים האימונותרפיים, והסיכון לתגובות מערכתיות כתוצאה מאימונותרפיה יחסית נמוך. עם זאת, חשוב לזכור כי עדיין קיים סיכון לתגובה אנפילקטית חריפה ומסכנת חיים, מה שמחייב את הרופאים להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים לאירועים כאלו.

מהי מידת היעילות של טיפול אימונותרפיה אלרגנית בזריקות?

זריקות לטיפול באלרגיה יעילות ביותר מ-90% כשהן ניתנות כראוי. נתון זה הוכח במחקרים קליניים כמפחית תסמיני אלרגיה, שימוש בתרופות, מונע אלרגיות ואסתמה חדשות בילדים ומקדם הקלה מתמשכת בתסמיני האלרגיה גם לאחר הפסקת הטיפול. בנוסף לכך, המחקרים מראים שהזריקות הן חסכוניות ומפחיתות את הוצאות הבריאות הכוללות, כולל עלויות של שימוש בתרופות מרשם, ביקורים במרפאה, אשפוזים והחמצת ימי עבודה או בית ספר.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

כתבות בנושא

אימונותרפיה: טיפול פורץ דרך למחלות הסרטן
אימונותרפיה: טיפול פורץ דרך למחלות הסרטן
פרופ' יעקב שכטר

תרופות אימונותרפיות פתחו עידן חדש בטיפול במחלות הסרטן השונות. בשנים אחרונות מחקרים ותרופות שיפרו באופן משמעותי את מצבם הבריאותי והאריכו את תוחלת חייהם של חולי הסרטן בתחום המלנומה, סרטן הריאות ועוד. מהו עיקרון הפעולה של...


כל מה שרצית לדעת על אימונותרפיה במלנומה
כל מה שרצית לדעת על אימונותרפיה במלנומה
פרופ' יעקב שכטר

בשנים האחרונות, חלו התפתחויות משמעותיות בתחום הטיפול במלנומה של העור, ולא פחות מכך גם במלנומה גרורתית. שיטות הטיפול החדשות, מבוססות על תרופות ביולוגיות ותרופות אימונותרפיות, המציגות שיעורי הצלחה שלא הכרנו בעבר בתחום זה, ומייתרות כמעט...


הטיפול החדש בסרטן ריאות באמצעות תרופות אימונותרפיות
הטיפול החדש בסרטן ריאות באמצעות תרופות אימונותרפיות
ד"ר עבד אגבאריה

לאחרונה החל היישום של טיפול בסרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים, באמצעות שילוב של שתי תרופות אימונותרפיות הניתנות כטיפול קו ראשון עבור מטופלים עם סרטן ללא מוטציות צפו בד"ר עבד אגבאריה מסביר על כך בראיון...