כל מה שרצית לדעת על אימונותרפיה במלנומה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' שכטר
השאירו פרטים או חייגו
077-230-9374

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    בשנים האחרונות, חלו התפתחויות משמעותיות בתחום הטיפול במלנומה של העור, ולא פחות מכך גם במלנומה גרורתית. שיטות הטיפול החדשות, מבוססות על תרופות ביולוגיות ותרופות אימונותרפיות, המציגות שיעורי הצלחה שלא הכרנו בעבר בתחום זה, ומייתרות כמעט לחלוטין את השימוש בטיפולי כימותרפיה והקרנות

    צפו בפרופ' שכטר מסביר על כך בראיון לתוכנית "שלום דוקטור" (באדיבות חברת INSIDE CONTENT)


    פרופ' יעקב שכטר, מייסד ומנהל מכון אלה למלמבאום למלנומה ואימונואונקולוגיה בבית החולים שיבא תל השומר, בסיוע אחת ממטופלותיו, מסביר על מחלת המלנומה, על סיכויי ההתפתחות של מלנומה גרורתית ועל הטיפולים החדשניים, שמאפשרים ליותר ויותר חולי מלנומה לקבל את חייהם בחזרה.

    מהי מלנומה?

    מלנומה היא למעשה גידול ממאיר של העור, שדומה במאפייניו הוויזואליים לנקודת חן. ההבדל הקריטי הוא שבעוד נקודת חן היא תופעה טבעית וסופית, הרי שמלנומה היא גידול ממאיר, שממשיך לגדול ולהתפשט עד כדי שליחת גרורות לחלקים נוספים בגוף. מלנומה גרורתית אינה מתרחשת בכל המקרים, אך בקרב כ-15% מן המטופלים העוברים כריתה כירורגית של המלנומה, מתפתחת בהמשך גם מלנומה גרורתית המתפשטת לחלקים נוספים בגוף.

    "לפני 4 שנים, מצאו אצלי מלנומה", מספרת המטופלת רגינה רפאלוביץ' שהחלימה ממחלת המלנומה. "במהלך הטיפול עברתי כריתה של המלנומה שנתגלתה בעור. 3 שנים לאחר הכריתה, הגעתי לבדיקה אצל פרופ' יעקב שכטר, שהציל את חיי, ואבחן מלנומה גרורתית שהתפתחה בגופי".

    הטיפול ברגינה התמקד במתן תרופה חדשה (שילוב של שתי תרופות אימונותרפיות), שבאותו הזמן טרם נכנסה לסל הבריאות,
    והוכח כמאוד יעיל גם ללא יישום כימותרפיה – כבר בתחילת הטיפול יכלה רגינה לחוש כי גרורה גדולה שהתפשטה אל גופה, פשוט נעלמה.

    רגינה רפאלוביץ' היא אחת מיני מטופלים רבים, הנהנים כיום משורה של טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים חדשניים במחלת המלנומה והמלנומה הגרורתית, ואשר את הבולטים שבהם ניתן למצוא גם בתוך סל הבריאות.

    מהם התסמינים של מלנומה?

    מלנומה, כגידול ממאיר, ניתנת לאבחון והבדלה מנקודת חן באמצעות מספר אלמנטים מרכזיים. מאחר ומדובר בגידול ממאיר בעל דינמיקה מתמדת, צורתה של המלנומה היא בלתי רגולרית ובלתי סדירה, צבעה משתנה ועל פניה ניתן לזהות יותר מגוון אחד של חום, גבולותיה אינם סדירים והיא אף עשויה לדמם.

    חשוב להבין כי מדובר בגידול חי שגדל ומשתנה כל הזמן, ולכן כל "נקודת חן" שניתן לזהות בה את התסמינים הללו ואת השינויים שחלים בה באופן רציף, היא חשודה מיידית כמלנומה ומחייבת בדיקת רופא מומחה.

    זיהוי מוקדם של המלנומה, מאפשר לתפוס אותה עוד לפני שהיא שולחת גרורות אל הגוף, ולמקד את הטיפול בכריתה כירורגית של הגידול המקומי. במקרה של הפיכת המלנומה למלנומה גרורתית נעשה כיום שימוש בתרופות חדשות, הפועלות בכל מרחב הגוף באופן אחיד ומלא.

    מהו הטיפול הניתן במקרים של מלנומה גרורתית?

    במהלך 5-6 השנים האחרונות, חל שינוי משמעותי בגישת הטיפול במחלות גרורתיות, עם מעבר מטיפולים כימותרפיים וקרינתיים, בהם מצטמצם כיום השימוש, לשני כיווני טיפול חדשים לגמרי:

    טיפול ביולוגי

    טיפול ממוקד ומוכוון מטרה אל מול מוטציות ספציפיות של הגידול הגרורתי בגוף.

    טיפול זה מבוסס על הנעת תהליכים ביולוגיים שאמורים להרוס את התא מבפנים, או לנתק אותו ממקורות החיים שלו בתוך גופו של המטופל.

    הטיפול הביולוגי הוא טיפול מאוד יעיל, אבל טווח הפעילות שלו מוגבל בזמן.

    טיפול אימונותרפי 

    טיפול זה מבוסס על הפעלת מערכת החיסון כנגד הגידול הסרטני, על ידי "סימון" הגידול כגורם חשוד אותו יכולה המערכת החיסונית לזהות ככזה ולפעול נגדו.

    טיפול זה משלב בדרך כלל יותר מתרופה אחת, וכיום ישנם פרוטוקולים של טיפול, המבוססים על מתן שתי תרופות אימונותרפיות במקביל, ומצליחים להשיג יעילות בקרב 65% מהמטופלים מספרים שלא היו קיימים בעבר בתחום הטיפול במחלות סרטן גרורתיות.


    פרופ' יעקב שכטר
    אונקולוגיה
    פרופ' שכטר הוא מבכירי הרופאים האונקולוגים אשר עוסקים בטיפול במלנומה בישראל, סגן מנהל המערך האונקולוגי בתל השומר. פרופ' שכטר מייסד מנהל מכון אלה לטיפול ומחקר במלנומה וסרטן העור שבבית החולים תל השומר החל משנת 2004,...

    להתייעצות עם פרופ' שכטר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-230-9374

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות