למי מיועדים טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' לוריאן
השאירו פרטים או חייגו
077-2311333

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    בשנים האחרונות הולך וגדל מספר טיפולי השיניים המבוצעים בהרדמה כללית. טיפולים אלה מיועדים לתת מענה במהלכי טיפול מורכבים וממושכים, אך גם במקרים נוספים כמו חרדה דנטלית, מחלות רקע ספציפיות ומקרים בהם דורש הטיפול עבודת צוות של מספר מומחים במקביל

    פרופ' עדי לוריאן וד"ר נועה ברר מתראיינים על כך בתוכנית סטטוסקופ

    למי נועדו טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

    טיפולי שיניים בהרדמה כללית מיועדים, בראש ובראשונה, למטופלים הזקוקים לטיפולים נרחבים, טיפולים ממושכים, טיפולים מורכבים וטיפולים הכרוכים בפעולות כירורגיות מרובות.

    טיפולים אלה מיועדים גם למטופלים הסובלים מחרדה דנטלית ואשר לעולם לא היו עוברים את הטיפולים הנדרשים הללו אלמלא האופציה להרדמה כללית.

    כמו כן, טיפולי שיניים בהרדמה כללית מיועדים לתת מענה למטופלים הסובלים ממחלות רקע שונות כמו פרקינסון ואפילפסיה, שאינן מאפשרות קבלת טיפול שיניים במצב ערות.

    לבסוף, אופציה טיפולית זו רלוונטית גם לילדים ולאוכלוסיות מיוחדות אחרות.

    אחד היתרונות המשמעותיים של טיפול שיניים בהרדמה כללית הוא, שהוא מאפשר עבודת צוות של מספר מומחים העוסקים במלאכה לצד הרופא המטפל והרופא המרדים, מה שלא מתאפשר בטיפולים המבוססים על הרדמה מקומית.

    בהתאם לכך, טיפולי שיניים בהרדמה כללית יכולים מאוד להתאים לטיפולים מולטי דיסציפלינריים בהם יש לערב מספר מומחים, מעבר לרופא המטפל המרכזי.

    עד כמה שכיחה התופעה של קבלת טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

    ככלל, לא קיימים נתונים לגבי שיעור המטופלים בטיפולים מורכבים, שעוברים טיפולי שיניים בהרדמה כללית, אך ניתן להעריך שמדובר בטווח של 15%-20% מכלל המטופלים.

    מדוע נדרשת הרדמה כללית – האם לא מספיק טשטוש?

    במהלך טשטוש והרדמה כללית ניתנות אותן התרופות בדיוק למעט תרופה אחת. יחד עם זאת, בטשטוש לא ניתן מענה למערכת הנשימה שממשיכה לפעול כרגיל, מה שיכול להוות סיכון משמעותי בטיפולי שיניים המבוצעים בפתח מערכת הנשימה – הפה.

    במצב זה, לרופא המרדים אין שליטה על בטיחות מערכת הנשימה כלל.

    בהרדמה כללית, לעומת זאת, נתיב הנשימה של המטופל מאובטח, כך שמושגת שליטה מלאה בבטיחות המטופל בניגוד לשליטה המאוד חלקית במצבי טשטוש.

    מי מורשה לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

    כל טיפול רפואי שנעשה תחת הרדמה כללית, חייב להיות מלווה על ידי רופא מרדים מומחה.

    המשמעות היא שאך ורק מרפאות בהן פועל רופא מרדים מומחה (מתמחה לא מספיק), אכן יכולות להציע את האופציה של הרדמה כללית בטיפולי שיניים.

    כמו כן, לא כל רופא שיניים מוסמך ומורשה לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.

    אך ורק רופאי שיניים המחזיקים בהתמחויות ספציפיות של כירורגיית פה ולסת, רפואת הפה ורפואת ילדים, או רופאי שיניים שעברו קורס מיוחד ומבחן של משרד הבריאות, יכולים להעניק את הטיפול תחת הרדמה מלאה וזאת, בכפוף לרישיון מיוחד לביצוע טיפולי שיניים בהרדמה כללית אשר ניתן למרפאה לאחר ביקורת קפדנית של משרד הבריאות

    האם כל מטופל יכול לעבור טיפול שיניים בהרדמה כללית?

    ככלל, רפואה מצפונית ובוגרת תדע להבחין בין מקרים בהם ישנם פתרונות אלטרנטיביים להרדמה כללית ובין אלה שבהם הרדמה כללית היא אכן הפתרון.

    מטופלים המתעקשים על קבלת הטיפול בהרדמה כללית כאשר ישנה אלטרנטיבה בטוחה וטובה יותר מבחינה רפואית, עלולים על כן להיתקל בהתנגדות מצד הרופא המטפל.

    פרט לכך, על פי שיקול הדעת המקצועי של הרופא, האופציה של הרדמה כללית אכן פתוחה בפני כולם, כמובן בכפוף לעמידה בקריטריונים רפואיים שנבדקים טרם הטיפול.


    פרופ' עדי לוריאן
    כירורגיית פה ולסתות
    פרופ' עדי לוריאן הינו מומחה בכירורגיית פה ולסתות, מנהל מרפאה פרטית בתל אביב. במהלך 20 השנים האחרונות פרסם מאמרים רבים בעיתונות מקצועית בינלאומית. פרופ' לוריאן הינו מרצה מבוקש בארץ ובעולם והשתתף באופן פעיל במאות כנסים...

    להתייעצות עם פרופ' לוריאן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2311333

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות