כתרי זירקוניה: כך תהפכו את השיניים לאסתטיות יותר

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר גוטמכר
מנהל מרפאה לשיקום הפה בחיפה
השאירו פרטים או חייגו
077-9974051

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    בטח שמעתם יותר מפעם אחת את השם כתרי זירקוניה, כתרים אלו בנויים מחומר הנקרא זירקוניום אוקסיד, חומר טבעי ועמיד, אשר מאופיין בהתאמה ביולוגית גבוהה מאוד, שמאפשרת לרופאי השיניים לבצע שחזורים אסתטיים ומותאמים ביולוגית לרקמות האדם

    צפו בד"ר צבי גוטמכר, מנהל מרפאת שיניים בחיפה, מתראיין על כך לתוכנית סטטוסקופ

    האם הזירקוניה מהווה תחליף לשימוש במתכות?

    בעבר, המתכות היו המרכיב המרכזי בייצור בסיס הכתרים, כך שלמעשה כיפת הכתר הייתה עשויה מבסיס מתכתי ועליה גולפה שכבת חרסינה ששימשה לשחזור השן.

    כתרים אלו שנחשבים לאיכותיים מאוד, ועדיין נמצאים בשימוש גם היום, הם לא הפתרון האסתטי המיטבי, שכן בסיס המתכת השחור יצר לעיתים בעיות של השתקפות  מבעד לשכבת החרסינה הלבנה.

    מצב זה נפתר באופן חלקי באמצעות ציפוי חומר אופאקי, אשר חסם את הצבע המתכתי של המתכת אך גרם להתכהות החרסינה (מעין גוון ערפל) דבר אשר גרם לקושי רב במתן אסתטיקה מקסימלית.

    הזירקוניה לעומת זאת עשויה משכבה דקה בגוון לבן, ולכן ניתן באמצעותה להגיע לתוצאות אסתטיות איכותיות ביותר, עם זאת וחרף הפרסום הרב לו היא זוכה בשנים האחרונות, הזירקוניה היא לא הפתרון המיטבי לכל המצבים.

    מתי לא מומלץ לבחור בכתרי זירקוניה?

    כמו בכל עניין רפואי נדרש להתאים את הטכנולוגיה למקרה ולא להיפך, ואכן כתרי הזירקוניה לא מתאימים לכל המקרים, אף שבאמצעותם ניתן להגיע לפתרונות אסתטיים.

    יתרה מכך במקרים מסוימים לכתרי הזירקוניה אין עדיפות על פני כתרים אחרים, ואף לעיתים הכתרים עם בסיס המתכת יהיו טובים יותר עבור המקרה הרפואי ויתנו מענה אסתטי מטיב יותר ביחס לכתרי הזירקוניה.

    הנה מספר דוגמאות הממחישות כי כתרי הזירקוניה אינם עדיפים על כתרי חרסינה על בסיס מתכת:

    שיקום שן שהשחירה לאחר טיפול שורש – במקרים אלו ייתכן והשורש יהיה בגוון כהה, ולכן לארח בצוע כתר (לא משנה איזה סוג), במקרה של נסיגה קלה של החניכיים יראה פס שחור שהינו השתקפות שורש השן וכתר זירקוניה לא יפתור בעיה זו.

    שיקום כתרים על גבי שתלים – כאשר השתל ממוקם בגובה החניכיים או שיש נסיגת חניכיים סביב השתל, במקרה זה השתל עצמו יהיה חשוף, כתר הזירקוניה או כתר אחר לא יפתרו בעיה זו, אין טעם לבחור בכתר מזירקוניה, משום שהשתלים עשויים מטיטניום שצבעו מתכתי ויראה ללא קשר לסוג הכתר.

    בנוסף המבנים (החלק המקשר בים השתל לכתר) שמתחת לכתרים, רצוי שיהיו מזירקוניה מכיוון שכתר זירקוניה על גבי מבנה מתכתי לא ייתן מענה אסתטי ברוב המקרים, יתכן ויופיעו שוליים כהים בפרט במקרה של שתל ממוקם גבוהה או נסיגת חניכיים.

    זירקוניה כפתרון אסתטי עם עלויות משתנות.

    הזירקוניה מיוצרת על ידי מספר חברות ולכן ישנו שוני מובנה בין סוגים שונים של זירקוניה והרכב הכתר ובהיבטים של עלות ותוצאות אסתטיות.

    מסיבות אלו חשוב לגשת לרופא שיניים אשר בקיא בתחום ויכול לבחור בין החומרים השונים ולתת את המענה האסתטי המיטבי למטופל.

    האם כתרי זירקוניה מתאימים לילדים?

    כתרי זירקוניה מתאימים לאוכלוסייה בכל הגילאים.

    החשוב מכל הוא לא הכתר אלא התאמת הטכנולוגיה למקרה, שכן במקרים רבים כתר זירקוניה לא ייתן מענה ויגרום לאכזבה הן במישור האסתטי והן במישור התפקודי.

    עם זאת מומלץ לדחות ככל הניתן את ביצוע הכתרים, ורק במקרים קיצוניים מאוד המצריכים שחזור מורכב ניתן יהיה לבחור בכתר מזירקוניה בהתאם למקרה.

    אמרה זו נכונה גם לגבי מטופלים מבוגרים, כל עוד ניתן, עדיף לבצע שחזורים אסתטיים ברפואת שיניים שמרנית על פני בחירה של כתר זירקוניה או כל כתר אחר.


    ד"ר צבי גוטמכר
    שיקום פרוסתודונטי (שיקום הפה)
    ד"ר צבי גוטמכר הינו מומחה לשיקום הפה ושיקום פנים ולסתות, מנהל המחלקה לשיקום הפה ושיקום פנים ולסתות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, בעל מרפאה פרטית בחיפה. פעילותו של ד"ר גוטמכר במסגרת בית החולים רמב"ם הינה שחזורי...

    להתייעצות עם ד”ר גוטמכר
    מנהל מרפאה לשיקום הפה בחיפה
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9974051

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • גבאי רות יעל 7 ביולי 2022 23:55

        צריכה 3 השתלות ו-4 כתרים+ציפוי חרסינה

         הגב

        1. מערכת מדיקו 18 ביולי 2022 20:10

          גבאי רות יעל שלום,
          ניתן לפנות למרפאה בטל: 077-9974051
          בברכה, צוות אתר מדיקו

           הגב