היפנוזה ברפואת שיניים ובחרדה דנטלית: לנצח את הפחד

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר לייסר
השאירו פרטים או חייגו
077-6670229

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    היפנוזה היא כלי רב עוצמה שרוב המטופלים לא יודעים עליו מספיק כי הם מוזנים מנתונים שאינם מדויקים. בשנת 1984 נחקק חוק ההיפנוזה בישראל שמתיר שימוש בהיפנוזה לרופאים, רופאי שיניים ופסיכולוגים אשר עברו את ההכשרה המתאימה ובסופה מבחן מטעם משרד הבריאות וקיבלו הרשאה להיפנוט, כל אחד לצורך עיסוקו

    צפו בד"ר לייסר מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    במה ניתן לטפל באמצעות היפנוזה?

    בעזרת היפנוזה ניתן לטפל בבעיות רבות הנוגעות לתחום רפואת השיניים וביניהן:

    • הפסקת עישון בעזרת היפנוזה.
    • הפסקת הידוק וחריקת שיניים בשינה.
    • הורדת רמות ריור יתר במקרים מסויימים.
    • טיפול ברפלקס הקאה מוגבר.
    • טיפול בפוביה ממחטים.
    • טיפול בחרדה מכאב.
    • טיפול ממוקד בחרדה דנטלית ברמות השונות עם המורכבויות השונות.

    בהיפנוזה נעשה שימוש בדימיון מודרך ובסוגסטיות.

    המילה סוגסטיה (השאה) מגיעה מהמילה הצעה באנגלית וזו בעצם הצעה שהמטופל שומע במהלך הטראנס ההיפנוטי (מצב של ריכוז מוגבר המזכיר מדיטציה עמוקה) וההשפעה שלה היא גדולה יותר מכיוון שבמצב של טראנס היפנוטי, הקשב של המטופל מרוכז פנימה וניתן לזמן שינויים פיזיים ומחשבתיים.

    בהיפנוזה הנעשית ע"י מורשה להיפנוט על פי כללי האתיקה המקובלים, השליטה היא במאה אחוז של המטופל.

    צילום: 123RF

    היתרונות של היפנוזה בטיפולי שיניים

    מטופלים רבים הסובלים מחרדה דנטלית נוטים לפנות לטיפולי שיניים בהרדמה כללית/מלאה, בטיפולים אלו החרדה לא משתפרת אלא מונצחת ומקשה על ההתמדה בטיפולי שיניים. כמו כן, אין להתעלם מהסכנות הקיימות בהרדמה כללית/מלאה.

    בעזרת היפנוזה ניתן לחסוך את הצורך בהרדמה כללית לטיפולי שיניים ועל הדרך ניתן להתגבר על החרדה הדנטלית ולכן מטופלים שחוו טיפול בעזרת היפנוזה לחרדה דנטלית מתארים טיפול זה כטיפול משנה חיים.

    אנשים הסובלים מחרדה דנטלית לרוב מזניחים טיפולים עד למצב של כאב בלתי נסבל. החרדה מהטיפול המתקרב גורמת להם לחוסר שינה, לפעמים גם עצבנות יתר ופרצי בכי בלתי נשלטים.

    איך מתבצע הטיפול באמצעות היפנוזה?

    הדבר הראשון שחשוב לייצר במהלך הטראנס ההיפנוטי הוא מקום נעים ורגוע אליו יוכל המטופל ללכת במחשבותיו בעודו שוכב על כיסא רופא השיניים.

    דבר שני חשוב ביותר הוא לנסות להגיע לסיבה בעברו שהובילה אותו למצב חרדה דנטלית כה קשה ויש אפשרות בעזרת היפנוזה לחוות חוויה מתקנת לאירוע  הבעייתי הראשוני.

    הדבר השלישי בו רצוי להצטייד בעזרת ההיפנוזה הוא ווסת לשליטה על הכאב וגם את זה ניתן ליצור במהלך טראנס היפנוטי.

    במהלך הפגישות (עוד לפני שמגיעים לטיפולי שיניים) מחוזק הביטחון העצמי של המטופל ונתפרת לו "חליפת ההתמודדות" הפרטית שלו לפי מידות החרדה הספציפית שלו.

    כשעוברים לביצוע טיפולי שיניים, לעיתים כבר אין צורך בהיפנוזה, לעיתים יש צורך בהיפנוזה ו/או בשילוב של גז צחוק במהלך הטיפולים (גז צחוק והיפנוזה עובדים מעולה ביחד).

    במקרים רבים לקראת סוף הטיפולים, לרוב המטופל מגיע לטיפולי שיניים כאחד האדם ללא צורך בהיפנוזה משום שהחרדה הדנטלית נעלמה ממנו.


    ד"ר איתי לייסר
    רפואת שיניים
    ד"ר איתי לייסר עוסק ברפואת שיניים מעל עשור, בעל מרפאה פרטית בחולון. במרפאתו מבוצעים כל טיפולי השיניים כולל טיפול במקרים מורכבים ובמקרי חרדה דנטלית. מורשה להפנוט מטעם משרד הבריאות. מטפל בהיפנוזה ומטפל בחרדה דנטלית על...

    להתייעצות עם ד"ר לייסר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-6670229

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר