פריצת דרך משמעותית בטיפול באטופיק דרמטיטיס

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר אולך
השאירו פרטים או חייגו:
077-2306787

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת עור

    אטופיק דרמטיטיס, המכונה גם אקזמה או אסטמה של העור, היא מחלה שמופיעה בעיקר אצל ילדים אך במקרים מסוימים יכולה להימשך לגילאים מבוגרים יותר. המחלה יכולה להוביל לפגיעה משמעותית באיכות חייהם של ילדים, בחיי החברה ובהישגיהם הלימודיים, אך כיום, באמצעות תרופות ביולוגיות חדשות, ניתן לדבר על שיפור משמעותי ביכולות הטיפול במחלה

    מהי מחלת אטופיק דרמטיטיס ומהו ייחודה בילדים?

    אטופיק דרמטיטיס, המכונה גם אקזמה או אסטמה של העור, היא מחלת עור שכיחה וכרונית, בה מקבל העור מראה מודלק, אדום, יבש ומגרד. המחלה שכיחה במיוחד בקרב ילדים כשהמופע הראשוני יכול להופיע כבר בחודשי החיים הראשונים, לרוב לפני גיל שנה. בסך הכל, כ-85% מן המקרים מאובחנים לפני גיל 5.

    בתינוקות ההסתמנות היא בעיקר פריחה אדומה או יבשה בעיקר בפנים, הלחיים, סביב הפה, בחזה ובחלקים החיצוניים של הגפיים. בהמשך, בילדים ובגיל ההתבגרות, מתמקדת המחלה בקיפולי העור, קפלי המרפקים וקפלי הברכיים, בכפות הידיים והרגליים וסביב העיניים. ברוב המקרים המחלה חולפת עד גיל בית ספר או גיל ההתבגרות, אך במקרים מסוימים יכולה המחלה להימשך לגילאים מבוגרים יותר.

    על חוויית המחלה מספרת המטופלת נועה, אצלה פרצה המחלה בגיל 7, בתחילה בדמות גירוד קל בידיים וברגליים ובהמשך בדמות פצעים שהתפשטו לאורך הידיים והרגליים, לרבות דימום ופצעים עמוקים ומוגלתיים שנגרמו בשל הגרד. לאורך התפרצות המחלה, נטלה נועה המון תרופות אנטיביוטיות, סטרואידים וקורטיזון. תרופות אלה סייעו במידת מה, אך לתקופה קצרה בלבד לפני שחזרו התסמינים מחדש.

    נועה: "חוויתי קושי רב בלעמוד על הרגליים, קושי להירדם בלילות וכמובן פחד מפגיעה חברתית שחייב אותי להסתובב עם בגדים ארוכים לכיסוי הפצעים וכן להיעדרות ארוכה מבית הספר ומפעילויות חברתיות."

    כיצד משפיע הגירוד על החולה ועל סביבתו?

    אטופיק דרמטיטיס היא מחלה שמאופיינת בגרד ואף בגרד חמור עד זוב דם. הגירוד הבלתי פוסק מוביל בתורו להיווצרות פצעים פתוחים, חדירת חיידקים לשטח פני העור והתפתחות של זיהומים. 60% מהילדים הסובלים מהמחלה מעידים על בעיות שינה, שנובעות כולן מהגרד.

    במשפחות בהן חולה הילד במחלה, קיימות עדויות על לילות ללא שינה, סדינים מוכתמים בדם ושינה טרודה כמעט על בסיס קבוע, מה שמשפיע מאוד על חיי כל בני המשפחה גם בלילות וגם בימים שלמחרת.

    הילד עצמו טרוד מאוד במחלה, עצבני ולא מרוכז, מה שמשפיע גם על הפן החברתי והלימודי. במחקרים מסוימים נמצא כי ילדים שסובלים מאטופיק דרמטיטיס סובלים גם מחרדות, דכאון, הפרעות התנהגות והפרעות קשב וריכוז שפוגעים גם הם באיכות החיים.

    מה הם הגורמים למחלה?

    ככל הנראה, אטופיק דרמטיטיס נגרמת משילוב של גורמים גנטיים וגורמים סביבתיים. במישור הגנטי, הפגיעה היא בחלבונים שיוצרים את המחסום התקין של העור. פריצה במחסום זה גורמת לדליפה החוצה של לחות, אובדן לחות של העור והפיכת העור ליבש יותר. כמו כן, פריצה זו מאפשרת חדירה של גורמים אלרגניים פנימה אל תוך העור והתפתחות של תהליכים דלקתיים מוגברים – זהו למעשה בסיס המחלה כולה.

    מהו הטיפול הבסיסי במחלה?

    הטיפול הבסיסי באטופיק דרמטיטיס תלוי בשלושה גורמים מרכזיים: היובש העורי, הדלקת והגרד. בהיבט של יובש עורי ההנחיות הן לקלח את הילד מקלחת יומית במים פושרים ללא סבון או עם אל-סבון עדין מאוד. את הניגוב לאחר המקלחת יש לבצע באמצעות הספגה עדינה של העור ולאחר מכן יש למרוח קרם לחות על כל שטח עור הגוף.

    כאשר מתחילים להופיע סממני דלקת אדמומיים, יש להתחיל טיפול במשחות המכילות קורטיקוסטרואידים. משחות אלה מגיעות עם מינונים שונים של קוסטיקוסטרואידים ומותאמות לילד בהתאם למיקום הפריחה וחומרתה.

    הורים רבים חוששים להשתמש במשחות אלה ומתופעות לוואי אפשריות שלהן, אך בטיפול המבוצע בצורה מדויקת על פי הוראות הרופא, תועלות הטיפול במשחות אלה בהחלט גוברות על חסרונותיו. משחות אחרות שאינן מכילות קורטיקוסטרואידים, מבוססות על מעכבים שונים וניתנות בעיקר במצבים של מחלה כרונית ובין ההתלקחויות בכדי למנוע את ההתלקחות הבאה.

    אטופיק דרמטיטיס

    מהו קו הטיפול הנוסף במחלה?

    במקרים בהם קו הטיפול הבסיסי כשל או לא סיפק את התוצאות הרצויות, ניתן להציע למטופל את הטיפול הפוטותרפי, קרי טיפול מבוקר באמצעות אור, המבוצע במכוני פוטותרפיה שלוש פעמים בשבוע ונחשב יעיל בחלק מן המקרים ובטוח מאוד לשימוש. אופציית טיפול נוספת כוללת את הטיפולים האימונוסופרסיביים/ מדכאי חיסון לדיכוי כללי של מערכת החיסון.

    האם ישנם גם טיפולים ביולוגיים במחלה?

    פריצת דרך משמעותית בטיפול במחלה מבוססת בשנים האחרונות על טיפול ביולוגי ייעודי. טיפול זה מבוסס על נוגדן המכוון נגד חלבון המתווך תאי דלקת ספציפיים, כלומר הטיפול הוא ספציפי נגד תאי הדלקת ואינו כרוך בדיכוי חיסוני כללי. טיפול זה ניתן אחת לשבועיים באמצעות זריקה תת עורית ומוביל לשיפור ניכר גם בפריחה וגם בגרד במרבית המקרים.

    בטיפול חדשני זה החלה נועה לפני שנתיים לאחר תקופה בה נטלה תרופות לדיכוי המערכת החיסונית. התרופה הביולוגית החדשה הובילה לשינוי דרמטי בחייה של נועה לרבות היעלמות מוחלטת של כלל הפצעים מעור הגוף, שינה רצופה ובריאה וחזרה לחיי חברה ולימודים פעילים.


    ד"ר איילת אולך
    רפואת עור
    ד"ר איילת אולך הינה מומחית לרפואת עור, רופאה בכירה במחלקת עור וביחידה למחלות עור ילדים בבית החולים שיבא תל השומר. לד"ר אולך רקע עשיר הכולל בין היתר התמחות ברפואת עור בבית החולים בילינסון, מחקר קליני...

    להתייעצות עם ד”ר אולך
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-2306787

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר