הדרכים החדשות לטיפול בכאב בעמוד השדרה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר גור
השאירו פרטים או חייגו
077-9969996

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת כאב

    קיצוב שדרתי הינו טכנולוגיה בה מושתלת בעמוד השדרה של אדם שסובל מכאב כרוני מערכת שכוללת קוצב ואלקטרודות שמשמשים לשיכוך הכאב

    צפו בד"ר רות גור מתראיינת על כך בתכנית סטטוסקופ

    מהו כאב כרוני?

    כאב כרוני נחלק לכמה סוגי כאב עיקריים:
    שני הבולטים הם עצבי (נוירופטי) שמקורו "קלקול" במערכת העצבים, בהולכת עצבי כאב, וכאב נוסיספטיבי או מכני – כאב שמקורו ב"קלקול" ברקמות, למשל שחיקה – כמו שחיקת סחוס ברכיים.
    יש גם כאבים איסכמיים של חוסר חמצן לרקמות ויש מחלות כאב שונות ורבות – אולם שני הגורמים הראשונים שהוזכרו הם הכי שכיחים.

    מתוך אילו הכאב הנוירופטי שמקורו עצבי הינו כאב שמאחר והמחולל אותו והמוליך אותו הוא רקמה עצבית – ניתן לשנותו ע"י פעילות חשמלית שכן רקמה עצבית עובדת על הולכת חשמל.

    למעשה הקוצבים החדשים כיום מסוגלים לטפל גם בכאב שמקורו איסכמי – חוסר חמצן לרקמות ובחלק ממחלות הכאב כמו נוירלגיה טריגמינלית או נוירופתיה סכרתית או נוירופתיה לאחר טיפולים כימותרפיים.

    כאב כרוני הוא כבר שנמשך מעל 3 חודשים, ובעיקר כזה שלא ניתן לתקן את הגורם שגרם לו: למשל מצב אחרי פריצת דיסק בה נפגע עצב בחוט השדרה. הדיסק כבר נכרת, אבל העצב נפגע באופן בלתי הפיך וממשיך לכאוב

    במקרים אלה לאחר שטיפול תרופתי ופולשני אחר נכשל ולאחר שנעשה ניסיון לתקן את המצב הבסיסי.

    נותרה אפשרות להתערב בהולכה העצבית עצמה ע"י השתלת מערכת שתייצר ותעביר למערכת העצבים אותות חשמליים שישטלתו על האותות הטבעיים של הכאב ויחליפו אותם. כך בעצם יפריעו לתפיסת תחושת הכאב ע"י האדם והוא לא יחוש יותר את הכאב באותה עוצמה.

    מה זה קיצוב שדרתי?

    מדובר במכשיר שאינו חדש. ההשתלה הראשונה הייתה בשנת 1968. אולם מאז המכשירים הלכו והשתכללו.

    כל אלקטרודה נושאת עליה מגעים ומסוגלת לשדר דרכה יותר ויותר תדרים בקומבינציות רבות.

    פעם האלקטרודות יכלו לטפל אך ורק בכאב עצבי וכיום למשל יש מכשירים שיכולים לתת מענה לא רק לכאב העצבי שמקורו בגב אלא גם בכאבי הגב עצמם.

    התוצאה של כל השכלולים הללו היא שהמערכות לקיצוב שדרתי מסוגלות כיום לתת מענה יותר טוב ויותר מקיף להרבה יותר בעיות שמתבטאות בכאב כרוני לאורך יותר זמן ובתנאים משופרים.

    מה היתרון במכשיר?

    יתרונו הניכר של הקוצב הוא בכך שהוא מספק שליטה בכאב ע"י זרם חשמלי, שינוי של תפקוד המערכת העצבית, ללא התערבות כימית לכן אין לו תופעות לוואי או התנגשות עם תרופות קיימות.

    הוא איננו הרסני והינו הפיך לחלוטין, ניתן בכל שלב לכבות את המערכת או להוציאה ופעולתה מפסיקה והמערכת העצבית נותרת כשהייתה.

    הקוצב משפיע לא רק על הולכת החשמל של עצבים בחוט השדרה אלא מפני שהעצבים הללו בסופם מפרישים חומרים כימיים בסינפסות, החיבורים ביניהם הקיצוב משפיע גם עם ריכוזי חומרים כימיים בחוט השדרה ובכך יכול להשפיע למשל על סף תגובה.

    הקוצבים כיום חכמים יותר, בעלי אורך חיים ארוך יותר, בעלי יכולת גירוסקופית לזהות באיזו תנוחה נמצא האדם ולהתאים את הקיצוב לתנוחה ולצרכים.

    להגביר ולהחליש אוטומטית את הגירוי בפעילויות שונות.

    ניתן להטעין אותם באופן אלחוטי ובכך להבטיח יותר שנות חיי סוללה.

    ניתן לשלוט בהם ע"י שלט רחוק ובכך להתאים את הפעילות לסוג הכאב העכשווי, להחליש או להגביר ולכבות או להדליק.

    הקוצבים כיום עמידי MRI ואין חשש לבצע עם הקוצבים החדשים בדיקה חיונית זו.

    הקוצבים החדשים מותאמים אישית לכל אדם ולפני השתלה קבועה מבוצעת השתלת ניסיון, ללא חתכים וללא תפרים, בה מושתלת רק אלקטרודה והמטופל מנסה אותה בחייו היומיים למשך שבוע ואז היא מוצאת מהגוף.

    אם לאחר שבוע זה המטופל היה מרוצה מהתוצאות והוקל לו, חודש לפחות לאחר מכן ניתן להשתיל את כל המערכת.


    ד"ר רות גור
    נוירוכירורגיה
    ד"ר רות גור הינה מומחית לנוירוכירורגיה ולרפואת כאב באסיא מדיקל. ד"ר גור החלה לעבוד במרפאת כאב כרופאה מומחית בבית החולים שיבא בתל השומר לאחר ההתמחות. כמו כן, היא סיימה תואר במשפטים בקרייה האקדמית קריית אונו במקביל...

    להתייעצות עם ד”ר גור
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9969996

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות