הטיפולים החדשים בסכיזופרניה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר למברג
השאירו פרטים או חייגו:
077-8044020

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > פסיכיאטריה

    טיפול ארוך טווח בסכיזופרניה משחרר את הצורך של המטופלים ליטול תרופות באופן תכוף. מהי מחלת הסכיזופרניה ומהו הטיפול החדש?

    צפו בד"ר אלכסנדר למברג מסביר על כך לתכנית בקו הבריאות


    המידע נכון לתאריך ינואר 2021

    מהי מחלת הסכיזופרניה?

    סכיזופרניה, או שסעת בעברית, היא מחלה שבה מתקיימים שני תהליכים במקביל, שהראשון שבהם הוא מצבים פסיכוטיים, הנגרמים מהפחתה או אובדן של בוחן המציאות, או במילים אחרות, הזיות ומחשבות שווא.

    התהליך השני הוא תהליך של ירידה קוגניטיבית ואצל כל מטופל יכול כל אחד מהתהליכים לבלוט יותר מהאחר, או להתקיים יחד במידה שווה.

    הטיפול החדש ביותר במחלה מתבסס בטיפול דווקא בתהליך השני של ירידה קוגניטיבית, שיכולה לבוא לידי ביטוי בירידה ביכולת הסתגלותית לחברה, הימנעות חברתית, הסתגרות, ריבוי אמוציות וכדומה.

    סכיזופרניה

    מהו הטיפול המסורתי ומהו הטיפול החדש בסכיזופרניה?

    אחד הדברים החשובים להבין לגבי סכיזופרניה הוא, שמדובר במחלה כרונית, ממש כמו יתר לחץ דם או סוכרת. המשמעות היא שלמעשה אין ריפוי מהמחלה, אבל באמצעות טיפול מתאים ניתן "לחנוק" את המחלה ולהפחית את הביטוי והתסמינים שלה. בהתאם לכך, הטיפול המסורתי בסכיזופרניה, שהוא טיפול תרופתי, מיועד להינתן למטופל למשך כל חייו ללא ציפייה לריפוי, אלא רק למטרת שליטה במחלה.

    עיקר הנזק ממחלת הסכיזופרניה נובע למעשה מהירידה הקוגניטיבית הנלווית אליה. מחלה זו תוקפת את החולים בדרך כלל כבר בגיל צעיר, גיל שבו אף אחד לא רוצה להרגיש או לחשוב על עצמו שהוא חולה. בהתאם לכך, רבים מהסובלים במחלה נמנעים מקבלת טיפול, מה שמאפשר את המשך הירידה הקוגניטיבית עד למצב בו החולה כבר מתקשה להבין ולהפנים את עצם קיום המחלה. בפועל, ישנן תרופות פסיכיאטריות יעילות, שמונעות את המשך הירידה הקוגניטיבית ומאפשרות ניהול חיים נורמטיביים למדי ולכן נעשה מאמץ רב לשכנע את הסובלים מהמחלה להיכנס לתכנית טיפולית בכדי למנוע את המשך ההתדרדרות הקוגניטיבית והתדרדרות המחלה בכלל.

    כיום ישנן תרופות חדישות הניתנות כזריקה אחת לחודש או שלושה חודשים וישנן אף תרופות הנמצאות בשלבי פיתוח שונים, שאותן ניתן יהיה ליטול אחת לחצי שנה בלבד, ולמעשה לנהל חיים נורמליים בין זריקה לזריקה. האפשרות לקבלת טיפול במרווחי זמן גדולים כל כך, מאפשרת להגביר גם את רמת המוכנות של הסובלים מהמחלה לקבל את הטיפול הנדרש וכן מאפשרת להשיג תוצאות טובות יותר ללא תופעות לוואי.

    סכיזופרניה

    כל כמה זמן יש לקבל זריקה?

    כיום קיימים סוגים שונים של תרופות הניתנות להתמודדות עם הסכיזופרניה וכל אחת מהן ניתנת בצורה אחרת ובתדירות אחרת. חלק מהמאמץ לבניית תכנית הטיפול מבוסס על בדיקת התרופות האפקטיביות בכל מקרה ומקרה ועל כן תדירות קבלת הזריקה ולמעשה בחירת התרופה המתאימה, יכולים להשתנות לאורך תהליך הטיפול, גם בהתאם לסוגים חדשים של תרופות, שמאפשרים לשפר את תכנית הטיפול, את תדירות קבלת הזריקה וכדומה.

    האם לתרופה החדשה לטיפול לטווח ארוך, ישנן פחות תופעות לוואי?

    מרבית התרופות הפסיכיאטריות שניתנות היום לחולי סכיזופרניה מבוססות על דיכוי של הדופמין, מה שמוביל לתופעות לוואי דמויות פרקינסון. כיום ידוע, שמערכת הדופמין היא לא המערכת היחידה שמעורבת במצבים הפסיכוטיים של מחלת הסכיזופרניה וישנן מערכות נוספות שדרכן ניתן להשפיע על מצבים אלה ובכלל זה מערכת הסרוטונין והגלוטמין.

    התרופות החדשות בתחום הסכיזופרניה, מבוססות על פעולה רוחבית על כלל המערכות הללו לרבות דיכוי דופמין, אבל באופן חלקי בלבד, לצד השפעה גם על נוירו-רצפטורים אחרים כמו סרוטונין וגלוטמין כאמור. ההתקדמות בתרופות מדור ראשון לדור שני והלאה מתמקדת בעיקר בדיוק הטיפול לכל מטופל ובהפחתה של תופעות הלוואי.


    אולי יעניין אותך גם:

    > סכיזופרניה: המדריך המלא
    > חרדה: המדריך המלא
    > טיפול בדיכאון עמיד: הדור החדש של הטיפולים


    ד"ר אלכסנדר למברג
    פסיכיאטריה
    ד"ר אלכסנדר למברג מומחה לפסיכיאטריה בעל ניסיון של כ- 30 שנה. מנהל מרפאה רב מקצועית לבריאות הנפש במכבי שירותי בריאות, ראשון לציון, ומנהל את היחידה הפסיכוגריאטרית במרכז בריאות הנפש קהילתי במרכז ת"א- יפו ,משרד הבריאות....

    להתייעצות עם ד”ר למברג
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-8044020

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר