תסמונת הצחוק והבכי הבלתי רצוני

למידע והתייעצות
מדיקו > נוירולוגיה

תסמונת הצחוק והבכי הבלתי רצוני (PBA) גורמת להתקפי בכי וצחוק בלתי מוסברים שאינם קשורים לאירוע או למצב החברתי. הסובלים מתסמונת זו נבוכים מאוד ממגבלתם ומצמצמים את המפגשים החברתיים בחייהם ואת שהייתם במרחב הציבורי

על התופעה הלא מדוברת ועל הפתרון לבעיה מרחיבה ד"ר נירית לב, מנהלת המחלקה הנוירולוגית בבית החולים "מאיר" בכפר סבא.

שירות לציבור. מוגש בחסות חברת מדיסון פארמה. 

התסמונת הנפוצה והלא מדוברת

תסמונת הבכי והצחוק הבלתי רצוני רווחת יותר משניתן לשער, אף שאינה מוכרה דיה.

תסמונת זו, שמלווה במחלות רבות, בעיקר מחלות נוירולוגיות, לרבות מחלות מוח, שחלקן שכיחות מאוד, מתבטאת בהתקפי צחוק ובכי בלתי נשלטים הפוגעים באיכות חייו של החולה ובאיכות חייהם של האנשים במעגלים הסובבים אותו.

התקפי הצחוק והבכי הם בלתי רצוניים ויכולים להופיע בכל עת

תסמונת הבכי והצחוק קיבלה במה עולמית במסגרת צילומי הסרט ההוליוודי "הג'וקר", בה ראינו את השחקן חואקין פיניקס המככב כג'וקר יושב במושב האוטובוס, כאשר הוא צוחק ודומע ללא סיבה נראית לעין.

מצב זה, כפי שניתן לתאר, הוא מביך מאוד, הלוקים בתסמונת חוששים מאוד מההתפרצויות הבלתי רצוניות של הבכי והצחוק ולא פעם נשלחים לאבחונים פסיכיאטרים, ומטופלים בתרופות פסיכיאטריות שלצד תופעות הלוואי לא מביאות למזור.

בני המשפחה והמעגלים הסובבים את החולה עלולים לפרש אף הם את הבכי הבלתי רצוני כדיכאון או כתחושת עצבות גדולה מאוד, או לחילופין לחוש מבוכה לנוכח פרצי הצחוק שלא הולמים את האירוע החברתי, שאינה מותאמת לסביבה, לא פעם הם עלולים למצוא עצמם כמודרים אף הם ממפגשים חברתיים ולכן פונים בשם המטופל לעזרה.

תסמונת הצחוק והבכי הבלתי רצוני שכיחה בקרב חולים במחלות נוירולוגיות

תסמונת הצחוק והבכי הבלתי רצוני שכיחה מאוד בקרב אנשים שעברו אירועים מוחיים בעברם, וכן בקרב אנשים החולים במחלות נוירולוגיות כמו טרשת נפוצה, ALS ומחלות ניווניות נוספות.

התסמונת שנלווית לא פעם למחלות אלו נובעת מפגיעה באזורים במוח המבקרים את התגובות הרגשיות, וכך נוצרת התגובה שאינה תואמת את המצב.

תסמונת זו נפוצה מאוד בקרב חולים במחלות נוירולוגיות כאשר בחלקן מדובר על שיעור של כשליש מהמטופלים שעלולים ללקות בתסמונת.

לעיתים התסמונת נוצרה כתוצאה מפגיעה אסטרטגית ולעיתים כתוצאה מהתהליך התקדמות המחלה הנוירולוגית.

האבחון הניתן לתסמונת הצחוק והבכי הבלתי רצוני

האבחון מבוצע על ידי רופא נוירולוג, אשר מכיר את התופעה ויודע לתת לה מענה תרופתי שקיים כיום בסל התרופות.

בדרך כלל בני המשפחה הם אלו שפונים, אך גם מטופלים.

לצורך האבחון הנוירולוג נעזר בשאלון מובנה ומדויק מאוד הכולל שבע שאלות ומבקש לבצע בדיקות עזר, במקרים מסוימים נדרש יהיה לבצע בדיקות הדמיה כדי לשלול הסתמנות של מחלה אחרת.

הטיפול בתסמונת הצחוק ובכי הבלתי רצוני

תסמונת הצחוק והבכי הבלתי רצוני מטופלת באמצעות גלולה בעלת יעילות גבוהה, שהשפעתה מורגשת בטווח שנע בין מספר ימים לבין שבועיים.

מומלץ לגשת לנוירולוג המכיר את התסמונת ובקיא בתהליך האבחון לצורך קבלת הטיפול התרופתי, שנמצא יעיל גם לאחר אירוע מוחי וגם עקב מחלה ניוונית.

**למידע נוסף על אודות המחלה והטיפול הקיים יש לפנות אל הרופא המטפל.


מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תגובות