רפואה מותאמת אישית לחולי טרשת נפוצה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר רגב
השאירו פרטים או חייגו
077-9979702

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > נוירולוגיה

    בשנים האחרונות, עם כניסתן של עשרות תרופות למערך הטיפול בחולי טרשת נפוצה, התפתחה גם היכולת להתאים אישית את הטיפול לכל מטופל ומטופל על פי מאפייני המחלה, העדפות המטופל עצמו ומאפייני התרופה הניתנת

    צפו בד"ר קרן רגב מתראיינת על כך בתוכנית סטטוסקופ

    מהי טרשת נפוצה?

    טרשת נפוצה היא מחלה דלקתית הפוגעת במעטפת של תאי העצב במערכת העצבים.

    תאי העצב עטופים במעטפת המבוססת על חלבון הקרוי מיאלין, שמשמש כחומר מבודד המאפשר לאותות החשמליים לעבור בצורה חלקה ויעילה לאורך תאי העצב ולהגיע ליעדם.

    פגיעה במעטפת המיאלין, ובמקרה של טרשת נפוצה מדובר בפגיעה בגין מצב דלקתי, תגרום למעבר לקוי או איטי של האות החשמלי לאורך העצב ולעיתים אף תמנע את יכולת המעבר של אותות חשמליים לאורך העצב.

    מאחר ומערכת העצבים אחראית למעשה על כל תפקודי הגוף, תסמיני המחלה יכולים להיות מאוד מגוונים בהתאם לאזור שבו נפגעה מעטפת המיאלין במערכת העצבים.

    כך למשל, פגיעה בעצב הראייה, תגרום לטשטוש בראייה, כאבים בתנועת העין, פגיעה בשדה הראייה וכן הלאה. טווח התסמינים האפשריים הוא רחב מאוד ואלו יכולים לבוא לידי ביטוי ברמה המוטורית, הסנסורית או הקוגניטיבית.

    לאילו גילאים אופיינית הטרשת הנפוצה?

    ככלל, טרשת נפוצה היא מחלה שפוגעת בעיקר באנשים צעירים ובממוצע באנשים בשנות העשרים והשלושים לחייהם.

    יחד עם זאת, ישנם גם מקרים בהם המחלה פורצת בגילאים צעירים יותר כשהגיל הצעיר ביותר הידוע כיום הוא שנתיים.

    כמו כן, ישנם גם מקרים בהם פורצת המחלה דווקא בגילאים מבוגרים.

    מהם הסימפטומים שצריכים לשלוח אותנו לביקור אצל הנוירולוג?

    ככלל, הסימפטומים של טרשת נפוצה הם מאוד גנריים ויכולים להופיע במגוון רחב של מצבים רפואיים.

    כך למשל, טשטוש ראייה או פגיעה בשדה הראייה, יכולים להיגרם מטרשת נפוצה, אך גם מעוד שורה של בעיות רפואיות.

    נימול או תחושה של זרמים יכולים גם הם להוות סימפטומים של טרשת נפוצה, אך גם הם אופייניים לקשת רחבה של בעיות רפואיות.

    מאחר ולתחילת טיפול מוקדם ישנה חשיבות רבה בטרשת נפוצה, מומלץ לגשת לרופא ולבחון/ לשלול טרשת נפוצה בכל מקרה של הפרעה חריגה כמו הפרעות תחושה שנמשכות יותר מ-24 שעות, הפרעות ראייה, הפרעות בכוח, שליטה בסוגרים, קוגניציה וכדומה.

    כמו כן, יש לציין כי טרשת נפוצה היא בעיקר מחלה של נשים, שסובלות מהמחלה בשיעור גבוה משמעותית ביחס לגברים, מה שמחייב את הנשים ליתר תשומת לב סביב תסמינים אלה.

    מהי רפואה מותאמת אישית בטיפול בטרשת נפוצה?

    בעשור האחרון, התרחשו המון פריצות דרך בתחום הטיפול בטרשת נפוצה וכיום קיימים המון תכשירים יעילים לטיפול במחלה.

    התוצאה היא שכיום מציע סל הבריאות המון דרכי טיפול אפשריות בחולי טרשת נפוצה והאתגר הוא לבחור עבור כל מטופל ומטופל את תמהיל הטיפול האידיאלי עבורו באופן אישי.

    בחירה זו כפופה למספר שיקולים ובהם גם שיקולים הקשורים למאפייני המחלה עצמה – מידת החומרה, עוצמת ההתקפים, מידת הנכות, רכיב ניווני מול רכיב דלקתי במחלה וכן הלאה.

    לצד שיקולים אלה ישנם גם שיקולים הקשורים למטופל עצמו. כך למשל, רצונה של אישה להיכנס להריון בעתיד, רצונה להניק או אורח חיים דינמי של המטופל יכולים להשפיע על בחירת התרופות והטיפול הכולל שיינתן למטופל.

    בנוסף, ישנם גם השיקולים של הטיפול התרופתי עצמו כשכלל התרופות עובדות על מערכת החיסון אך בצורות שונות – דיכוי מערכת החיסון, וויסות פעילות המערכת וכן הלאה.

    תרופות מסוימות מתאימות יותר למטופלים שונים בהתאם לקיומן או אי קיומן של מחלות רקע, תדירות מתן התרופה החל מפעמיים ביום, אחת לחודש ועד לפעם בשנה– כל השיקולים האלה נלקחים בחשבון בבניית הטיפול לכל מטופל ומטופל באופן אישי ובהתאמתו תוך כדי תנועה.

    האם לטיפולים החדשים ישנה השפעה על תוחלת החיים של החולים במחלה?

    ככלל, טרשת נפוצה אינה פוגעת בתוחלת החיים אלא רק באיכות החיים ובשנים האחרונות בהחלט חל שיפור דרמטי באיכות החיים של החולים במחלה וזאת כאמור, בזכות שלל הטיפולים הזמינים היום ואשר מיושמים במודל הרפואה המותאמת אישית.

    חולים המאובחנים בטרשת נפוצה חוששים למשל בעיקר מהיכולת העתידית להביא ילדים לעולם, לסבול מנכות שתושיב אותם על כיסא גלגלים או לסבול מפגיעה קוגניטיבית קשה.

    היום, בזכות סל הטיפולים העשיר, בזכות יכולת ההתאמה של הטיפול למטופל ובזכות הגמישות הרבה בבחירת הטיפול האידיאלי תוך כדי תנועה, ניתן לצמצם באופן משמעותי את הסיכונים הללו.


    אולי יעניין אותך גם

    המדריך המלא לטרשת נפוצה


    ד"ר קרן רגב
    נוירולוגיה
    ד"ר קרן רגב הינה מומחית לנוירולוגיה ונוירואימונולוגיה, בעלת מרפאה פרטית בתל אביב. משמשת כמשמשת כרופאה בכירה במערך הנוירולוגי בבית חולים איכילוב ומנהלת את השירות לטרשת נפוצה. פרסמה כ- 30 מאמרים מדעיים והציגה את עבודותיה בכינוסים...

    להתייעצות עם ד"ר רגב
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9979702

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות