מחזור לא סדיר: אבחון וטיפול

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' פלדברג
השאירו פרטים או חייגו
072-2160014

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גינקולוגיה

    המחזור החודשי הנשי שמסתיים בהופעת הווסת החודשית, הוא מחזור סדיר וקבוע. יחד עם זאת, המחזור החודשי עלול להשתבש כתוצאה משורה של גורמים הפוגעים באיזון ההורמונלי בגוף האישה. הטיפול במחזור לא סדיר ניתן לאחר אבחון מדויק של הבעיה וגורמיה, ויכול להשתנות ממקרה למקרה

    במאמר זה תוכלו לקרוא על:

    מהו מחזור חודשי סדיר?

    מחזור חודשי אצל נשים נמשך כ-28 ימים, במהלכו נוצרים בשחלת האישה זקיקים שמאחד מהם תבקע בסופו של דבר ביצית בתהליך שנקרא ביוץ.

    ביצית זו תמשיך את חייה למשך 24 שעות בהמתנה לזרעון שיפרה אותה, ובמהלך תקופה זו תתעבה רירית הרחם כהכנה להשרשת הביצית.

    לאחר שבועיים של אי השרשה, נושרת הרירית בתהליך שנקרא 'וסת', ואשר נמשך 3-5 ימים ומסמן את תום המחזור החודשי ותחילתו של מחזור חדש.

    המחזור החודשי הממוצע נמשך כאמור 28 ימים, אך יכול להימשך בין 24 ל-35 יום. המחזור החודשי מופיע בחייה של האישה בין הגילאים 8 עד 16, נכנס למחזור סדיר בתום גיל ההתבגרות ונמשך עד גיל 45-55, אז מאבדת האישה את פוריותה.

    מחזור חודשי לא סדיר

    מהו מחזור בלתי סדיר?

    מחזור בלתי סדיר הוא מחזור שבו מתרחשים שלבי המחזור בצורה בלתי סדירה, בדרך כלל בגין חוסר איזון הורמונלי בעיקר של הורמוני האסטרוגן והפרוגסטרון.

    אי הסדירות בולטת במיוחד בהופעת הווסת בזמנים משתנים, בלתי צפויים ובלתי קבועים, אך אי סדירות זו מתרחשת גם ביחס לשלבים האחרים הפנימיים של המחזור החודשי (ביוץ, בקיעת ביצית וכן הלאה), להם אין כל סממן חיצוני.

    מהם הגורמים למחזור בלתי סדיר?

    מחזור בלתי סדיר יופיע כאמור, בדרך כלל בגלל חוסר איזון הורמונלי שיכול לנבוע מנטילת אמצעי מניעה, מחלות רקע, מצבים רפואיים שונים ומסיבות אחרות. ככלל, ניתן למנות מספר גורמים מרכזיים למחזור בלתי סדיר, כדלהלן:

    אורח חיים

    שינויים חדים במשקל הגוף, פעילות גופנית מאומצת ולחץ נפשי חריג (סטרס) עלולים לשבש את האיזון ההורמונלי בגוף האישה, ולפגוע בסדירות המחזור החודשי.

    גיל

    מחזור לא סדיר עלול להופיע לאורך גיל ההתבגרות ובתקופה שלפני סיום גיל הפוריות. במקרים אלו, המחזור החודשי יכול להתקצר או להתארך ולהיות כרוך בהיקפי דימום משתנים (כבד או קל).

    תסמונת שחלה פוליציסטית

    מחזור לא סדיר הוא תסמין של תסמונת השחלה הפוליציסטית, במסגרתה מתפתחות ציסטות (שקיקים קטנים מלאים בנוזל שקוף) רבות בשחלות האישה. אצל נשים הסובלות מן התסמונת, לרוב לא יתרחש כלל הביוץ, וחוסר האיזון ההורמונלי יהיה חריג, עד לקבלת טיפול מתאים.

    בעיות בתפקוד בלוטת התריס

    בעיות בתפקוד בלוטת התריס מגלמות אף הן חוסר איזון הורמונלי של הורמוני בלוטת התריס, ובהתאם לכך משפיעות על האיזון ההורמונלי בגוף כולו, כפי שבא לידי ביטוי גם באי סדירות של המחזור החודשי, עד לקבלת טיפול מתאים.

    למדריך המלא על "ניתוח בלוטת התריס ובלוטת פאראתירואיד" הכולל שאלות-תשובות ואילו רופאים מבצעים את הניתוח

    בעיות גינקולוגיות

    בעיות גינקולוגיות בהקשר זה, כוללות הריון בלתי צפוי, הפלה מוקדמת או בעיות רפואיות אחרות ברחם או בשחלות, והן כולן יכולות להוביל למחזור לא סדיר.

    אמצעי מניעה

    אמצעי מניעה פופולריים כמו גלולות למניעת הריון או התקן תוך רחמי, עלולים לגרום לאי סדירות של המחזור החודשי, ולהופעת כתמים ודימומים בין מחזורי הווסת.

    סרטן

    במקרים נדירים, דימום בין מחזורי הווסת ולאחר קיום יחסי מין, עלול להעיד על נוכחות סרטן הרחם או צוואר הרחם.

    מחזור חודשי לא סדיר

    מהם התסמינים של מחזור לא סדיר?

    מחזור לא סדיר יתאפיין בדרך כלל בהתארכות המחזור החודשי או בדימומים בלתי סדירים בין מחזור וסת אחת למשנהו.

    כמו כן, מאחר ומדובר בתופעה המלווה בחוסר איזון הורמונלי, חוסר איזון זה יכול לבוא לידי ביטוי בשלל צורות כמו מצבי רוח משתנים, עייפות והרגשה כללית רעה.

    בכל אחד מן המקרים הללו, מומלץ להגיע לרופא המטפל כדי לבחון האם מדובר במקרה של מחזור לא סדיר, וכדי לאבחן את הגורמים לו.

    מהו הטיפול במחזור לא סדיר?

    טיפול במחזור לא סדיר מבוסס בדרך כלל על החזרת האיזון ההורמונלי לגוף המטופלת.

    טיפול זה יכול להינתן באופן ייעודי או במסגרת טיפול נרחב יותר בבעיה הרפואית שהובילה לאי סדירות המחזור – כל זאת, לאחר בדיקה ואבחון של הבעיה הספציפית והגורמים לה.

    כמו כן, הסדרת המחזור החודשי יכולה להסתכם במקרים רבים, בשיפור אורח החיים, תזונה נכונה, הפסקת עישון וצריכת אלכוהול, ריבוי בשתיית מים והפגת מתחים.

    גלולות מסוימות למניעת הריון יכולות לסייע בהחזרת האיזון והסדרת המחזור החודשי, אך כל החלטה לגבי דרך הטיפול הנכונה צריכה להתקבל בליווי וסיוע של הרופא המטפל.


    פרופ' דב פלדברג
    יילוד וגינקולוגיה
    פרופסור דב פלדברג, ממובילי רופאי הפריון והגינקולוגים במדינת ישראל, בעל נסיון של למעלה מ-35 שנה. פרופ' פלדברג הינו ממלא מקום וסגן מנהל בית החולים לנשים ע"ש הלן שניידר ומנהל היחידה לאשפוז יום נשים במרכז הרפואי...

    להתייעצות עם פרופ' פלדברג
    השאירו פרטים או חייגו
    072-2160014

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות