פציעות בכף היד: זהירות, זה דורש רפואה מדוייקת במיוחד

למידע והתייעצות

לקבלת מידע נוסף
השאירו פרטים או התקשרו
077-8042123

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    חתך בזרוע, שבר באצבע או פריקה של המרפק הן מהפציעות השכיחות והמוכרות ביותר, שיכולות להתרחש בבית, בעבודה, בספורט, בכביש ובמקומות אחרים. מה שפחות ידוע הוא מי כדאי שיטפל בהן (רמז: לא אורתופד כללי), מתי מומלץ לפנות בדחיפות לטיפול (לא נסתיר דבר) ומהי רפואת ידיים א-לה-צרפת, שעשתה לאחרונה עלייה והגיעה לישראל

    מאת: עופר מאיר

    ידיים הן אחד מאותם איברים שרובנו לוקחים כמובן מאליו – עד שהם "מתקלקלים": חתך עמוק, שבר בשורש כף היד או אפילו תהליכים ניווניים – וכל הפעילות הידנית שלנו משתנה. איך ניתן לדמיין חיים מלאים עם 8 אצבעות? כיצד מסתדרים עם יד אחת? מה עושים כשהמרפק קפוא ומסרב להתקפל?

    החדשות הרעות הן שרובנו לא יודעים כמעט כלום על רפואה של הידיים ושל כף היד. החדשות הטובות הן שכמו במקומות רבים אחרים, גם כאן ידע הוא כוח ויש דברים מפתיעים שכדאי ומומלץ לדעת על התחום – מי יודע, אולי יום אחד הם יסייעו לך להירפא מהר יותר ולהחלים לחלוטין מפציעה או מבעיה אחרת ביד.

    כדאי לזכור שפציעות ידיים הן אחת הנפוצות והשכיחות ביותר (באופן די הגיוני, האמת) – למעלה מ-62,000 ישראלים, על פי נתוני משרד הבריאות, פונים בכל שנה לחדרי המיון עם פציעות, חבלות ושברים באצבעות, בכף היד, באמה ובמרפק. אז מה כדאי לדעת? הנה.

    בפציעות ידיים, הגודל לא קובע

    חתך גדול או עמוק ביד בדרך כלל יביא אותנו לפנות לטיפול רפואי בדחיפות, בעוד שחתך קטן באצבע יכול להיראות כמו עניין זניח, פלסטר וגמרנו את הסיפור. כמו בתחומים אחרים, גם ברפואת יד הגודל לא קובע: חתך גדול (ואפילו כזה שדורש תפרים) יכול להיות מצב לא נעים, שיגליד ויחלים בלי להשאיר כל סימן. לעומת זאת, חתך קטן (לדוגמה: כזה שגורם לכך שקשה להזיז את האצבע או שהתחושה בה השתנתה והפכה עמומה) יכול להיות הרבה יותר דרמטי – וכזה שיחייב ניתוח כדי להשיב את המקום לאיתנו.

    בחבלות ביד אין דבר כזה מוקדם מדי

    הידיים שלנו הן רקמות מאוד רגישות, לעתים אפילו בלתי סלחניות. פציעות וחבלות בידיים מחייבות אבחון וטיפול כמה שיותר מהיר: לא מדובר בסכנת חיים ובצורך באמבולנס מיידי, אבל בהחלט יש הבדל בין להגיע לרופא באותו היום או למחרת – לבין לראות רופא אחרי שבוע.

    ככל שמתרחקים מזמן הפגיעה, כך קטן הסיכוי להצליח להחזיר את היד לתפקוד מלא. כמובן שלא צריך לטוס לרופא בבהלה עם כל מכה קטנה ביד מהפטיש של השניצלים, אבל אם מדובר במשהו יותר רציני – עדיף לראות איש מקצוע בתחום כמה שיותר מהר.

    נעים להכיר: כירורג ידיים

    אחד המקצועות הפחות מוכרים ברפואה בכלל ובאורתופדיה בפרט הוא "כירורג ידיים". מדובר ברופא שהשלים את התמחותו באורתופדיה, ולאחר מכן ביצע התמחות-על של עוד שנתיים וחצי בכירורגיה של היד (ובעברית צחה: מישהו שלמד כ-15 שנים תמימות (!!) כדי לקבל רישיון מומחה בכירורגית ידיים).

    כירורג של היד הוא איש המקצוע המתאים ביותר לטיפול בכל בעיה ידנית – החל מבעיות באצבעות, דרך בעיות בכף היד ובשורש כף היד ועד לבעיות באמה, במרפק ובזרוע. באופן עקרוני, כל אורתופד יכול לבדוק ולטפל בבעיות ביד – אולם כירורג ידיים הוא הרופא שיש לו את מירב הידע והניסיון כדי לתת אבחון וטיפול (ניתוחי או אחר) אופטימליים לכל בעיה ביד.

    הפטנט הצרפתי: חדר מיון ייעודי ליד

    כירורגיית היד בצרפת תמיד הייתה הסמן הימני של התחום בעולם. כאשר הרופאים הצרפתיים ראו שפציעות של הידיים אינן נלקחות "ברצינות" במחלקות לרפואה דחופה (וכתוצאה מכך האבחון מתאחר ומתקבל טיפול פחות טוב מכפי שאפשר היה לתת) – הם הקימו את SOS Mains: חדרי מיון שמטפלים אך ורק בפציעות באצבעות, בכף היד, באמה ובמרפק.

    כיום ישנם יותר מ-30 מרכזים כאלו ברחבי מדינת הבאגט והיין, וכל ילד צרפתי יודע שאם יש לו חתך ביד, לא הולכים למיון – אלא רצים ל-SOS Mains. מחקרים קליניים שנערכו על הגישה הצרפתית, הוכיחו את היתרונות המובהקים שלה בשיפור איכות הטיפול בפציעות וחבלות ידיים.

     ועכשיו גם בישראל

    קבוצה של 5 כירורגים מובילים של היד, הקימו לאחרונה בהשראת המודל הצרפתי, מוקד דומה הנמצא במרכז רפואי "מדיקה" ברמת החייל בתל אביב. במוקד ניתן להתקבל מהיום להיום (אם כי צריך לקבוע תור – ואי אפשר פשוט "להופיע"), לעבור הערכה מקיפה (כולל צילום רנטגן הנעשה במרפאה עצמה במהלך הבירור באמצעות מכשור ייחודי), לקבל אבחנה – ואף להינתח בתוך 72 שעות (לכל היותר) מזמן הפנייה.


    הקבוצה כוללת את ד"ר תמיר פריטש, מנהל היחידה לכירורגיה של כף היד באיכילוב; ד"ר פרנק אטלן, מנהל תחום המיקרוכירורגיה ביחידה באיכילוב; ד"ר ליאור פז, מנהל היחידה לכירורגיה של היד בבי"ח מאיר; ד"ר ארז אבישר, מנהל היחידה לכירורגיה של היד באסף הרופא; ד"ר ישי רוזנבלט, מנהל השירות לניתוחי מרפק באיכילוב; וד"ר עידו דרוקמן, רדיולוג בכיר באיכילוב, מומחה בהדמיית שלד-שריר.


    מערכת מדיקו
    מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

    לקבלת מידע נוסף
    השאירו פרטים או התקשרו
    077-8042123

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות