טיפולים משמרים במפרק הירך באמצעות הזרקות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר אייל עמר
השאירו פרטים או חייגו
051-5002989

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    כאשר מגיעים לאורתופד עם תלונה על כאבים במפרק הרופא מבצע תחקור ראשוני על מנת לאפיין את התלונה. לאחר שעמד על משך התלונה, אופי הכאב ומידת הפרעתו לתפקוד מבצע הרופא בדיקה גופנית על מנת לאסוף רמזים נוספים בדרך לאבחנה. לסיום תהליך האבחון הרופא יכול להיעזר בדימות כגון צילום, MRI ,CT או אולטראסאונד

    ד"ר אייל עמר מתראיין על כל בתוכנית סטטוסקופ

    מתי מומלץ להשתמש בהזרקות למפרק הירך?

    המלצת האורתופד בהתאם לנתונים שאסף על מצבו של המטופל יכולה להיות טיפול שמרני וכחלק מהטיפול השמרני הכולל בין היתר פיזיותרפיה וטיפול תרופתי ניתן להציע הזרקה למפרק.

    ישנן מספר אפשרויות להזרקה הכוללות סטרואידים, חומצה היאלורונית או PRP. (ישנם כמובן תכשירים נוספים אולם שלושה אלו הם העיקריים).

    חשוב לציין כי על מנת להזריק למפרק הירך יש צורך באמצעים מיוחדים הכוללים אמצעי דימות כגון אולטראסאונד או שיקוף לוודא שהמחט אכן הוחדרה למפרק ויש צורך בשימוש במחט ארוכה במיוחד מאחר והמפרק הוא עמוק (בניגוד לכתף ולברך למשל). הפעולה דורשת מיומנות וניתן לבצעה במסגרת המרפאה.

    איזה סוגי טיפולים בהזרקות קיימים?

    אמנם הרופא הוא שממליץ מה להזריק אולם חשוב שגם המטופל ידע מה התועלת הצפויה מכל זריקה, סיכונים וסיכויים הגלומים בפעולה ובחומר המוזרק.

    סטרואידים

    ההשפעה העיקרית של סטרואידים היא הורדת הדלקת במפרק.

    מאחר והדלקת היא הגורם לכאב, הורדתה מביאה באופן לא ישיר להפחתת הכאב ולכן לעיתים טועים לחשוב כי סטרואידים הם תרופה נגד כאבים אולם לא כך הוא.

    יעילות הסטרואידים גבוהה והשפעתם לרוב מידית. תוך מספר ימים מרגישים ירידה בכאב ושיפור בתפקוד.

    לצערנו משך ההשפעה אינו צפוי ויכול לנוע בין מספר ימים עד מספר חודשים (לרוב חודשיים).

    חשוב לציין, כי לזריקת סטרואידים יכולות להיות גם תופעות לוואי כגון הפרת איזון סכרת ויתר לחץ דם (לרוב לתקופה של 48 שעות), רצוי להגביל את מספר הזריקות הניתנות מאחר וזריקות חוזרות יכולות להביא לקרע ספונטני בגידים ונצפתה ירידה ביעילות בזריקות חוזרות.

    לבסוף, חשוב לדעת כי אין לבצע זריקה זו כאשר סובלים מזיהום פעיל.

    חומצה היאלורונית

    מפרקי הגוף נמצאים בתנועה לאורך שנים רבות. על מנת להקטין את החיכוך בין שני צדי המפרק גופנו מייצר נוזל ״סיכה״ – נוזל סינוביאלי.

    נוזל הסיכה הטבעי מכיל, בין היתר, חומצה היאלורונית.

    לצערנו, עם הגיל, הן כמות החומצה ההיאלורונית והן איכות הנוזל הסינוביאלי יורדים ולכן האפקטיביות בסיכוך והורדת השחיקה פוחתת.

    באמצעות הזרקה של חומצה היאלורונית, הגוף מקבל למעשה ״אספקה חדשה״ של חומרי סיכה למפרק.

    החומצה ההיאלורונית עוזרת בסיכוך המפרק אולם גם מעודדת יצירה מחדש של חומרי הסיכה.

    אפקט שלישי של הטיפול בחומצה היאלורונית הנו הפחתת דלקת (הקיימת ביתר שאת במצבים של שחיקת סחוס) ועל ידי כך הפחתה בכאים ולבסוף כדאי לציין כי לטיפול זה מעט מאוד תופעות לוואי.

    הזרקה של חומצה היאלורונית הינה טיפול מקובל מאוד בעולם. כאשר מבוצע בהתוויות הנכונות הזרקה של חומצה היאלורונית יכולה להביא להקלה משמעותית בכאבים ובמוגבלות.

    תוצאות הטיפול בחומצה היאלורונית נמצאו טובות לפחות באותה מידה אם לא טובות יותר מהטיפולים המקובלים בשחיקת סחוס (נוגדי דלקת למיניהם וסטרואידים).

    כאשר מדובר למשל בשחיקה קלה עד בינונית (לא שחיקה חמורה) ניתן לצפות לאפקט ראשוני תוך מספר שבועות כאשר שיא האפקט הוא לאחר 8 שבועות ויכול להמשך עד 6-12 חודשים לאחר ההזרקה.

    בנוסף לטיפול בשחיקת סחוס, חומצה היאלורונית יכולה להוות טיפול טוב גם למצבי דלקת כרונית בשל אפקט נוגד הדלקת.

    במצבים כגון שחיקת סחוס, מרפק טניס עמיד לטיפול, דלקת בתל הירך (בורסיטיס טרוכנטרית) וכו׳.

    PRP

    פלסמה עשירה בטסיות (Platelets Reach Plasma) מופקת מדם החולה.

    התהליך מתחיל בנטילת דם כמו בבדיקת דם.

    הדם עובר בצורה סטרילית, לרוב ללא מגע אל מכונת צנטריפוגה שלאחר סרכוז מפרידה את הדם למרכיביו השונים.

    הפלסמה העשירה בטסיות (PRP) וגורמי הגדילה הינה אחת השכבות במזרק.

    אל החולה מוחזרת אותה שכבת פלסמה עשירה בטסיות, שוב, בצורה סטרילית.

    נדגיש כי אל החולה מוחזר חומר המורכב מהדם שלו עצמו וללא תוספת חומרים אחרים ולכן הסיכוי לתגובה חיסונית, דחיה או אלרגיה הוא נמוך ביותר.

    ישנם אזורים בגוף (כגון מפרקים) שזרימת הדם המגיעה לתוכם אינה גדולה. היתרון המרכזי של שיטה זו הוא בכך שגורמי ריפוי בריכוזים גדולים מאוד מובאים בצורה ישירה לאזורים אלו ובכך מאפשרים התנעת תהליכי ריפוי באזור.

    זריקת PRP מעצימה את יכולות הריפוי הטבעיות של הגוף על ידי ריכוז גדול יותר של פקטורי ריפוי והזרקתם למקום הפציעה המדויק.

    לצערנו תהליך זה אינו מייצר סחוס חדש.

    חשוב לציין כי החומר המוזרק הוא רכיב של הדם של החולה ולכן לא צפויה דחיה או תגובה אלרגית וניתן לחזור על התהליך שוב ושוב במידה וישנה הטבה (בניגוד לזריקת סטרואידים).

    הטיפול בזריקת PRP יכול להתאים לטיפול בפציעות חריפות לרקמה הרכה (קרעים חריפים של גידים, רצועות, מניסקוס ושריר), בפגיעות כרוניות (פגיעות ישנות בגידים, רצועות, מניסקוס או שריר) ואף בשינויים ניווניים במפרקים (שחיקת סחוס קלה עד בינונית).

    טיפול באמצעות PRP בשינויים ניווניים עוזר להאטה של השינויים הניווניים הללו, וגם יצירת רקמה חדשה באזור המנוון של סחוס (אולם לא סחוס חדש).

    הטיפול בזריקת PRP הינו טיפול מקובל בעולם בהתוויות המצוינות לעיל הן לספורטאים והן לכאלו שאינם ספורטאים.

    בספרות הרפואית ניתן למצוא מאמרים איכותיים רבים המעידים על הטבה משמעותית ויתרון אל מול טיפולים אחרים (כגון הזרקת סטרואידים ואף הזרקה של חומצה היאלורונית) הן בפגיעות החריפות, בפגיעות הכרוניות והן בטיפול בשינויים ניווניים.

    בדומה לטיפול בחומצה היאלורונית, ניתן לצפות לאפקט ראשוני תוך מספר שבועות כאשר שיא האפקט הוא לאחר 8 שבועות ויכול להמשך עד כ- 12 חודשים לאחר ההזרקה.

    לסיכום, חשוב להדגיש כי ההמלצה על טיפול בזריקות צריכה להינתן על ידי רופא מומחה בעל ניסיון בטיפול בפציעות המדוברות כמובן לאחר בדיקה גופנית, מעבר על בדיקות הדימות ושקילת כל אפשרויות הטיפול בעצה אחת עם המטופל.


    ד"ר אייל עמר
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר אייל עמר הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, בעל ניסיון עשיר באבחון וטיפול בפתולוגיות ירך ברך וכתף, מציע טיפולים ניתוחיים (אורתרוסקופים) לטיפול בבעיות אלו. כמו כן, מתמחה בטיפולים ביולוגיים כגון הזרקות חומצה היאלורונית ו- PRP תחת...

    להתייעצות עם ד”ר אייל עמר
    השאירו פרטים או חייגו
    051-5002989

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות