בעיות צוואר וגב תחתון: אבחון וטיפול מהירים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר גרובר
השאירו פרטים או חייגו
077-9965850

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    לאור אורח החיים המודרני המתאפיין בישיבה לאורך שעות ארוכות, הופכות בעיות בצוואר ובגב תחתון לשכיחות יותר ויותר, בנוסף לירידת גיל החולים ולתופעה חדשה שבני נוער סובלים מבעיות צוואר, בעיקר בגלל התעסקות רציפה ובלתי פוסקת בסמארטפונים הידועה בשם Text Neck

    צפו בד"ר גרובר מסביר על כך בתכנית חיים בריא

    כיצד בנוי הצוואר שלנו?

    הצוואר מהווה המשך אנטומי של עמוד השדרה התחתון, שבנוי באותה צורה לכל אורכו וכולל חוליות, דיסקים, שרירים, גידים, מערכת עצבים שעוברת בתוך חוט השדרה ושורשים שיוצאים מחוט השדרה אל עבר הידיים והרגליים.

    בין כל שתי חוליות ממוקם דיסק שמשמש כבולם זעזועים, ומשני צדי החוליות ממוקמות תעלות דרכן יוצאים שורשי העצבים ממערכת העצבים אל עבר הגפיים – אל הידיים יוצאים העצבים מאזור עמוד השדרה הצווארי העליון ואל הרגליים מאזור עמוד השדרה המותני התחתון.

    מהן הבעיות הנפוצות ביותר בעמוד השדרה?

    התופעה השכיחה ביותר של בעיות בעמוד השדרה היא בעיות בגב התחתון, כש-85% מהאוכלוסייה צפויים לסבול מבעיות אלה בשלב כלשהו במהלך חייהם.

    הסיבה המרכזית לכך נעוצה באורח החיים המודרני שמתאפיין בשעות ישיבה רבות, הן במקום העבודה והן בשעות הפנאי.

    בעיות גב תחתון הן מאוד שכיחות ונפוצות בקרב עובדי היי טק, מזכירות ופקידים ובניגוד לתפיסה הרווחת, שכיחותן בעשור האחרון עולה בעיקר בקרב צעירים בגילאי 35-45.

    כאבי גב אצל מבוגרים נובעים בדרך כלל משינויים מבניים שעובר השלד והגוף כולו, אבל את השיא של תופעת בעיות הגב, בעיקר בדמות פריצות דיסק ובלטים, אפשר לזהות דווקא בקרב הגילאים הצעירים– אנשים שמבלים את מרבית יומם בנהיגה, בישיבה מול מחשב בעבודה ובבית בסמארטפונים.

    כיצד גורמת ישיבה לפריצות דיסק או בלטים בגב?

    בזמן הישיבה כל העומס של המשקל של פלג הגוף העליון מתרכז באזור הגב התחתון ולכן, כ-80% מהבעיות הדיסקליות בגב מתרחשות בעיקר בשני הדיסקים התחתונים ביותר בעמוד השדרה, בין החוליות L4-L5 ובין החוליות L5-S1.

    מהם הסימנים להתפתחות בעיות באזור הגב התחתון?

    הסימן המובהק ביותר להתפתחות בעיות באזור הגב התחתון הוא הופעה של כאבי גב תחתון. במשך למעלה משבוע ימים שאינה חולפת עם כדורים לשיכוך כאבים. אם הבעיה מתפתחת בדיסק מרכזי, בעיה זו תבוא לידי ביטוי בהופעת כאבים בלבד.

    אם הדיסק לוחץ על העצב בצד שמאל ו/או בצד ימין, הבעיה תבוא לידי ביטוי גם בהקרנה לרגל שמאל או ימין בתחושה של הירדמות, כאבים, עקצוצים או נימול, בהתאם לחלק בעצב שעליו לוחץ הדיסק.

    במידה והדיסק לוחץ על החלק המוטורי של העצב, הבעיה תבוא לידי ביטוי לעתים גם בהופעת חולשה עד כדי שיתוק של כף הרגל.

    כיצד מתבצע אבחון של בעיות צוואר וגב תחתון?

    אבחון בעיות גב מתחיל תמיד בבדיקה קלינית של הרופא, במסגרתה בוחן הרופא את תלונות המטופל על מנת לזהות תלונות אופייניות שמהן ניתן לזהות את אופי הבעיה ואת מיקומה המדויק בעמוד השדרה.

    לאחר אבחון זה, יישלח המטופל לבדיקת CT או MRI, אך לרוב יתחיל הרופא את הטיפול מייד לאחר האבחון הקליני.

    כאבי גב

    מהו הטיפול האופייני לאחר אבחון בעיות בגב?

    מאחר ובעיות גב נובעות בדרך כלל מלחץ מכני, קרי בלט או פריצת הדיסק ויצירת לחץ על חוט השדרה ו/או על העצב, נהוג לטפל תחילה באמצעות תרופות אנטי דלקתיות שמסייעות להפחית מעט את סף הכאב, אך אינן פותרות את הבעיה.

    בכדי לפתור את הבעיה בפועל, נעשה שימוש בטכניקת טיפול המבוססת על מתיחה ישירה לאורך עמוד השדרה תוך כדי תנועה הנקראת: Traction on the Move.

    אנו מבצעים כיום טיפול מתיחה ייחודי, באמצעות מכשיר מתיחה המונח על גופו של המטופל. ייחודיותו של מכשיר זה נובעת מכך שבאמצעותו ניתן למקד את מיקום המתיחה בעיקר לאזור הפגוע בזכות אפשרות כוונון המכשיר לדיסק הספציפי.

    לאחר הרכבת המכשיר על גבו, עולה המטופל על הליכון והולך למשך 30 דקות. אצל מטופלים הסובלים מהתקף כאבים, יתבצע תהליך זה בצורה מדורגת יותר. בכדי להשיג אפקטיביות מקסימלית, על המתיחה להתבצע בעוצמה של כמחצית משקל גופו של המטופל.

    המכשיר עימו אנו מבצעים כיום את המתיחה יכול לייצר עוצמת מתיחה של 40-50 ק"ג מכל צד  מבלי שהמטופל מרגיש זאת.

    מכשירי מתיחה
    מכשיר המתיחה: מביא לשיפור רב בקרב הסובלים מבעיות גב וצוואר 

    כמה טיפולי מתיחה נדרשים לפתרון הבעיה?

    במקרים חריפים, טיפול המתיחה צריך להתבצע באופן יומיומי. בכל מתיחה נוספת שנבצע, מושג שיפור שיורי נוסף. חולים שיקבלו את הטיפול בזמן התקף, כפי שמומלץ, יכולים להבחין בשיפור בתוך 8-10 ימים ובמקרים רבים עוד לפני כן.

    בהמשך, בודק הרופא את מגמת השיפור, ובהתאם לכך יורדת תדירות הטיפול לטיפול אחד בכל מספר ימים. לבסוף, ניתן לעבור לטיפול שמרני בודד פעם בשבוע או אפילו פעם בחודש.

    חשוב לזכור, שטיפול זה חוסך למטופל אשפוזים, היעדרות מהעבודה, זריקות ותרופות רבות שעד כה היוו את מרכיב הטיפול המרכזי. וכמובן טיפול ניתוחי.

    האם טכניקת המתיחה מתאימה גם לטיפול בכאבי צוואר?

    התשובה היא כן – מכשיר המתיחה ניתן ליישום גם על גבי הצוואר בדיוק באותה טכניקה ועם אותה רמה של אפקטיביות. היום למעשה, ירד מאוד גיל החולים הסובלים מכאבי צוואר, בעיקר לאור ההתעסקות המוגזמת בטלפונים ניידים בקרב צעירים ובני נוער.

    למי מתאים ולמי לא מתאים הטיפול?

    ישנם כללים מאוד ברורים ביחס למטופלים שיכולים לעבור את טיפול המתיחה. בשום מקרה, הטיפול אינו ניתן לחולים במחלה ממאירה, חולים עם זיהום בעמוד השדרה או חולים שבגופם בוצע קיבוע של החוליות.

    חולי אוסטאופורוזיס בדרגה קלה יכולים לעבור את הטיפול אם כי בצורה עדינה והדרגתית יותר, ורק לאחר בדיקת צפיפות עצם עדכנית.

    הטיפולים מוכרים ע”י הביטוחים הרפואיים.


    ד”ר אריה גרובר
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר אריה גרובר הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, מנתח בעל ניסיון רב בבעיות בעמוד השדרה, כאבי גב תחתונים, בעיות בעמוד השדרה הצווארי, ואורתופדית ילדים לתינוקות ויילודים. ד"ר גרובר מנהל המרכז הרפואי לגב Meditrac Clinics בתל אביב...

    להתייעצות עם ד"ר גרובר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9965850

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות