ארתרוסקופיה של מפרק הירך: לעצור את השחיקה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר בוצר
השאירו פרטים או חייגו
077-230-9321

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    ארתרוסקופיה הוא ניתוח זעיר פולשני שמבוצע בעזרת מצלמה זעירה שמוחדרת לתוך המפרק ומאפשרת אבחון וטיפול בפציעות תוך מפרקיות, הניתוח מביא לשיפור תפקודי, עצירת שחיקת המפרק ולהפחתת הכאב. הניתוח מועיל לכ90% מהמנותחים

    על כך מסביר ד"ר איתמר בוצר בתכנית המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    יחסית לברך וכתף, ארתרוסקופיה של הירך היא ניתוח חדש שהתחיל לצבור תאוצה בעולם החל מתחילת שנות האלפיים. מפרק הירך מחבר בין האגן לעצם הירך והוא בנוי בצורה כזו המאפשרת לירך עצמה לזוז לצדדים, קדימה ואחורה ובתנועה סיבובית. בעבר לא היה מקובל לבצע ארתרוסקופיה במפרק הירך מכיוון שמדובר במפרק שממוקם עמוק יחסית לשאר המפרקים בגוף שמוקף רצועות ושרירים חזקים במיוחד. כיום, בעקבות שיפורים שנעשו בשיטה ניתן לבצע ארתרוסקופיה של מפרק הירך ביעילות ובבטיחות רבה.

    ארתרוסקופיה של מפרק הירך: איך זה עובד ולמי זה מתאים?

    מפרק הירך הוא ציר כדורי שמחבר בין האגן לעצם הירך והוא בנוי בצורה כזו המאפשרת לירך עצמה לזוז לצדדים, קדימה ואחורה ובתנועה סיבובית.

    המפרק מצופה בסחוס חלק כאשר בקצהו ממוקם הלברום האצטבולרי – טבעת סחוסית שאחראית על אטימת המפרק, פיזור העומסים במפרק בצורה שווה ושמירה על יציבות המפרק.

    במידה ונוצר קרע בלברום, יופיעו כאבים חזקים שיגבילו בפעילות גופנית ואף יפריעו בישיבה ארוכה. קרע בלברום היא הסיבה הנפוצה ביותר לביצוע ארתרוסקופיה של מפרק הירך, במהלך הניתוח במרבית המקרים יבוצע תיקון של הקרע, במידה והקרע לא ניתן לתיקון החלקים הקרועים יוצאו מהמפרק בעזרת משאבה קטנה על מנת למנוע את הכאבים. לאחר ההוצאה של החלקים הקרועים לרוב רקמת צלקת תחליף את התפקוד של הלברום החסר.

    כאבים במפרק הירך

    ביצוע ארתרוסקופיה של מפרק הירך מאפשר לשפר באופן משמעותי את התפקוד, לעצור את שחיקת המפרק ולהפחית את הכאב. הניתוח מועיל לכאבים לכ90% מהמנותחים

    יש לקחת בחשבון שארתרוסקופיה של הירך לא תתאים למטופלים אשר קיימת אצלהם שחיקת סחוס מתקדמת.

    אצל מטופלים כאלה ביצוע ארתרוסקופיה לא תשפר את התפקוד באופן משמעותי מספיק ולכן מומלץ לנסות טיפול שמרני כגון הזרקות תוך מפרקיות שונות ופיזיותרפיה ובמידה והכאבים לא משתפרים יש לשקול ביצוע ניתוח להחלפת מפרק הירך במקום.

    למדריך "ניתוח להחלפת מפרק ירך" הכולל מחירים, סוגי משתלים וניתוחים ושאלות ותשובות

    ארתוסקופיה של מפרק הירך

    באיזה מקרים ניתן לטפל על ידי ביצוע ארתרוסקופיה של מפרק הירך?

    1. קרע בלברום בירך (הטבעת הסחוסית במפרק הירך) זוהי הסיבה הנפוצה ביותר לביצוע ארתרוסקופיה של הירך. בהליך של ארתרוסקופיה הרופא המנתח יבדוק את חומרת הפגיעה בלברום ויחליט האם כדאי לבצע תיקון של הטבעת הסחוסית, הטריה או שחזור שלה.
      ניתן לתקן את הטבעת הסחוסית על יד תפירה שלה חזרה למקומה, לבצע הטרייה של החלקים הקרועים ובמידה ויש פגיעה קשה  בלברום שלא מאפשרת תפירה. במידה וכבר בוצעה הטריה בעבר אך ללא הצלחה – יש מקום לשקול שחזור את הלברום על ידי שימוש בשתל גיד חיצוני.
    2. ניתן לטפל בתסמונת התפס של הירך על ידי ביצוע של ארתרוסקופיה של הירך כאשר ישנם שלושה סוגים לתסמונת זו – פינסר – בו המכתש עמוק מהרגיל, קאם – בו יש בליטה על צוואר הפמור ושילוב של השניים יחדיו.
      תסמונת התפס גורמת לטבעת הסחוסית (הלברום)  להיצבט בין העצמות מצב המוביל להיווצרות קרע וכאבים. כאשר מבצעים ארתרוסקופיה של הירך מבצעים שיוף של העצמות על ידי משייפת, באופן זה מרחיקים אותן זו מזו וכך נמנע התפס בהמשך.
    3. פגיעות סחוס במפרק הירך – במקרים בהם קיימת פגיעה סחוסית קטנה ניתן לנקות את הסחוסים הלא יציבים ולחורר את העצם(פעולה שנקראת micro-fracture באנגלית) כך שבהמשך יגדל סחוס חדש שיחליף את זה הפגוע.
    4. שריר הגלוטאוס מדיוס מחבר בין עצם האגן לעצם הירך, קרע של הגיד של הגלוטאוס מדיוס נחשב למקבילה של קרע גידי שרוול מסובב בכתף ויכול לגרום לכאבים עזים בצידי הירך ואף לצליעה.
      במידה ומאובחן קרע שכזה ניתן לבצע תפירה שלו חזרה לעצם תוך שימוש בעוגן שמקבע את הגיד חזרה למקומו.
    5. דלקת של הבורסה הטרוכנטרית (טרוכנטריק בורסיטיס) היא גורם ידוע לכאב בצד הירך ואחת הסיבות הנפוצות ביותר להזרקה של סטרואידים על ידי אורטופדים לירך.
      במידה והכאבים לא חולפים בשום צורה אחרת, ניתן לבצע הסרה של הבורסה המודלקת באופן ארתרוסקופי וכך להעלים את הכאבים.
    6. תסמונות קפיצה בירך (snapping hip)  – מאופיינות על ידי קליקים ממפרק הירך שלרוב מלווים בכאבים. ישנם שני סוגים של תסמונות קפיצה, פנימי שגורם לקליקים רועשים, וחיצוני שגורם לקפיצה שנראית למרחוק בעיקר במהלך הליכה. במהלך הניתוח הארתרוסקופי ניתן לטפל בגורם לקפיצה ולמנוע המשך כאבים באזור.
    7. הוצאת גופים חופשיים ממפרק הירך היא אחת הפעולות הפשוטות ביותר שניתן לבצע באופן ארתרוסקופי במקום בניתוח פתוח גדול. ניתן להוציא גופים חופשיים שנוצרו בתוך המפרק אופיינית למשל במחלת סינוביאל כונדרומוזיס או להוציא גוף חופשי חיצוני שנכנס מבחוץ למשל קליע של רובה מפציעת ירי.

    אלה רק חלק מהפרודצורות שניתן לבצע ארתרוסקופית בירך.

    החללמה ניתוח ירך
    ניתוח ארתרוסקופיה מועיל לכאבים בכ-90 אחוזים מהמטופלים

    כיצד מתבצעת ארתרוסקופיה של מפרק הירך?

    בניתוח של מפרק הירך המבוצע בשיטה הארתרוסקופית, יבצע הרופא המנתח מספר קטן של פתחים זעירים בעור ודרכם הוא יחדיר מצלמה זעירה שמאפשרת ראייה של הנעשה תוך כדי ההליך על גבי מסך בחדר הניתוח, דרך אותם הפתחים בעור המנתח יכניס גם את המכשור שהוא יזדקק לו במהלך הניתוח. במהלך הניתוח יש צורך למתוח את הירך הפגועה על גבי שולחן ניתוחים מיוחד בכדי לאפשר מרווח עבודה עם המכשור באזור הפגוע במפרק הירך. בנוסף יבוצע שימוש במכשיר שיקוף של רנטגן וזאת על מנת לאפשר החדרה מדויקת של המכשור מבלי לפגוע בסחוסים של המפרק או בטבעת הסחוסית (הלברום).

    חדר ניתוח

    מה הסיבוכים האפשריים בביצוע ארתרוסקופיה לירך?

    לצערנו אף ניתוח אינו נקי מסיכונים וסיבוכים – זיהום, דימום, פגיעה עצבית וקריש דם ברגל הן הפגיעות שיכולות להתרחש בכל ניתוח. ארתרוסקופיה של הירך הינה שיטת ניתוח בטוחה כאשר הסיכוי לסיבוכים בה ולאחריה הוא נמוך מאשר ניתוח פתוח.

    הסיבוכים האפשריים המיוחדים לארתרוסקופיה של הירך קשורים למתיחה של הרגל במהלך הניתוח שבמידה וחזקה מדי או נמשכת זמן רב מדי עלולה להוביל לפצעים במפשעה וירידה זמנית בתחושה באיבר המין.

    לעומת זאת מתיחה לא מספרת עלולה להוביל למהלך ניתוח קשה יותר שעלול לגרום לפגיעה במפרק.

    מהו תהליך ההתאוששות לאחר ביצוע ארתרוסקופיה למפרק הירך?

    לאחר ביצוע ארתרוסקופיה לירך יש לבצע תרגילים פיזיותרפיים משקמים בהתאם להנחיות הרופא המנתח שנקבעות לפי סוג הפגיעה ובהתאם לניתוח עצמו.

    פיזיותרפיה אחרי ארתרוסקופיה

    יש להיעזר בקביים לצורך הליכה לתקופה של שבועיים לאחר ביצוע הניתוח. ניתן לחזור לפעילות שגרתית הכוללת נהיגה וחזרה לעבודה כעבור שבוע בהתאם לכאבים ולהחלמה.

    כמו כן, ניתן לחזור לפעילות גופנית ומתונה בין שישה שבועות לשלושה חודשים מהניתוח ולפעילות גופנית מאומצת לאחר כחצי שנה.


    ד"ר איתמר בוצר
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר איתמר בוצר הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, בעל מרפאה פרטית בל אביב. ד"ר בוצר הוא מהרופאים המובילים בארץ בניתוחי ארתרוסקופיה של מפרק הירך ומבצע ניתוחים אלו באופן שוטף הן בבית החולים רמב"ם והן מחוצה לו.

    להתייעצות עם ד"ר בוצר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-230-9321

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות